روانکاوی خارج از نوبت قاتل ستایش کوچولو


این پسر 17 ساله که همسایه خانه پدری ستایش کوچولو در خیرآباد ورامین بود دخترک را پس از قتل در وان اسید سوزانده است.ظهر یکشنبه 21 فروردین ماه ستایش 6 ساله برای خرید از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت.
 قاتل که تنها سه خانه آن طرف‌تر زندگی می‌کرد این دختربچه را ربود تا تسلیم نیت شوم خود قرار دهد و وقتی دید خانواده دخترک افغان با پخش اطلاعیه‌هایی در جست‌وجوی ستایش کوچولو هستند پس از قتل دخترک تصمیم گرفت جسد را با اسید از بین ببرد که موفق به این کار نشد.این قاتل که راهی برای خلاصی از دست جسد نمی‌دید پریشان در تماس با دوستش راز این جنایت را فاش کرد و همین کافی بود تا پلیس در جریان قرار بگیرد و قاتل یک روز بعد در خانه‌اش دستگیر و جسد ستایش کوچولو شناسایی شد.عامل جنایت جنجالی یک هفته بعد پس از بازسازی صحنه قتل به کانون اصلاح و تربیت انتقال یافت و همزمان جنجال‌آفرینی گسترده‌ای در داخل ایران و افغانستان صورت گرفت.احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: موضوع در حال بررسی است و هنوز نظر پزشکی قانونی اعلام نشده است. وی افزود: درباره متهم باید روانپزشک قانونی نظر بدهد اما ممکن است این موضوع یک جلسه‌ای امکانپذیر نباشد و کار به چند جلسه بکشد با این حال این پرونده خارج از نوبت و اورژانسی در دستور کار سازمان پزشکی قانونی قرار گرفته است.
سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا نیز با اشاره به فاجعه هولناک قتل دختربچه افغان در ورامین گفت: با توجه به اعتراف متهم به قتل، بررسی‌های تکمیلی در حال انجام بوده و نتایج تحقیقات پزشکی قانونی نیز در حال نهایی شدن است. این پرونده به صورت ویژه در دستور رسیدگی است و با تکمیل تحقیقات نتایج به اطلاع مردم می‌رسد.

  دکتر اکبر وروایی
 جرم‌شناس و مدرس دانشگاه

کودکان و نوجوانان در طبقه‌بندی از لحاظ بزه‌دیدگی جزو بزه‌دیدگان بالقوه محسوب می‌شوند. از این جهت که در مقایسه با سایر گروه‌های سنی احتمال بزه‌دیده شدن درخصوص برخی جرایم از جمله جنایات عمدی شامل قتل، تجاوز و ضرب و جرح در معرض خطر بیشتری قرار دارند و همچنین از این جهت که امکان دفاع از خود را نداشته یا اینکه امکان طرح شکایت علیه شخص مجرم و جنایتکار را ندارند بنابراین همین مطلب احتمال بزه‌دیدگی آنها را بیشتر می‌کند. از این رو درخصوص پیشگیری از بزه‌دیدگی اطفال و نوجوانان بایدتدابیر و راهکارهای پیشگیرانه خاصی به منظور به حداقل رساندن احتمال قربانی شدن و بزه‌دیدگی اطفال و نوجوانان اتخاذ شود. بویژه نوع خاصی از پیشگیری تحت عنوان پیشگیری اجتماعی رشدمدار که هدف از آن ارتقای سطح آگاهی اطفال و نوجوانان نسبت به یک حوزه خطرناک در جامعه مطرح است و نهاد خانواده و نهاد مدرسه و همچنین رسانه نقش مهمی در پیشگیری اجتماعی رشدمدار ایفا می‌کنند.
همچنین آموزش والدین درخصوص اتخاذ اقدام‌های مراقبتی و نظارتی بر اطفال و نوجوانان بویژه در محیط کوچه و محله که هر لحظه امکان وجود خطر و تهدید جانی اطفال و نوجوانان خصوصاً دختران وجود دارد مورد  تأکید قرار می‌گیرد.
  ایران


ویدیو مرتبط :
حکم اخذ ویزیت خارج از نوبت