علی نوری، مدرس دانشگاه: استفاده مجریان از "آیتم" و "وله" درست نیست


  X  

علی نوری، مدرس دانشگاه: استفاده مجریان از "آیتم" و "وله" درست نیست

ایسنا/ یک مدرس دانشگاه گفت: مردم نسبت به استفاده نکردن از کلمات فارسی حساسیت نشان دهند.
علی نوری اظهار کرد: راه پاس داشتن زبان فارسی، بسیار گسترده است و هر بخشی از آن باید به گروهی واگذار شود. علاوه بر سازمان‎های ذی‌ربط، مردم عامه نیز نقش خیلی مهمی در حفظ زبان و ادبیات فارسی دارند.
او در ادامه بیان کرد: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی باید به عنوان مرکزی که وظیفه واژه‎سازی دارد با سرعت بیشتری کلمات جدید واردشده را معادل‎سازی کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با اشاره به این‌که پارسی زبان ملی ما ایرانیان است، گفت: صداوسیما نقش بسیار مهمی در پاسداری از ادبیات و زبان فارسی دارد. این سازمان باید گویندگان، مجریان و دوبلورها را آموزش دهد که از کلمات خاص زبان فارسی استفاده کنند. به عنوان مثال استفاده از کلمه‎هایی چون "آیتم" و "وله" از سوی مجریان صداوسیما درست نیست.
نوری اضافه کرد: مدرسه‌ها و دانشگاه‎ها نیز در آموزش زبان فارسی و علاقه‎مندی کودکان، نوجوانان و جوانان به این زبان نقش اساسی دارند؛ متاسفانه در دانشگاه‎های پزشکی و فنی استفاده از زبان فارسی کمرنگ است.
او گفت: همچنین در دستگاه‎های قضایی باید متون قضایی را معادل‎سازی کرد و برای ترجمه آن‌ها از معادل دقیق فارسی استفاده کرد.
وی با بیان این‌که مردم نقش بسیار مهمی در حفظ زبان فارسی دارند، تصریح کرد: مردم باید با مطالعه بیشتر و ارتباط با استادان زبان و ادبیات فارسی اهتمام بیشتری به فارسی‎گویی داشته باشند و نسبت به استفاده نکردن از این زبان حساسیت نشان دهند.


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟