سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تغییر الگوی کشت برای نجات دریاچه ارومیه ضروری است


تقی کرمی روز چهارشنبه در نشست حفاظت از منابع آب شهرستان مرند با بیان اینکه بخشی از شهرستان در حوزه دریاچه ارومیه قرارگرفته است، گفت: خوشبختانه با وجود آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی این شهرستان در زمینه گسترش کشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کمتر همچون پسته ،زعفران ، گل محمدی ، کلزا و محصولات سبزی و سیفی جات گلخانه ای در سه سال گذشته یک و نیم برابر افزایش یافته است .
وی افزود: در زمینه کاهش کشت محصولات کشاورزی نیز همچون گوجه فرنگی که به آب بیشتری برای رشد نیاز دارد هم یک برابر کاهش داشته است که این خود قدمی برای احیای دریاچه ارومیه از جانب مسئولین شهرستان مرند است.
وی گفت: الگوی کشت مناسب با در نظر گرفتن ارزش اقتصادی آب و مزیت های نسبی با حفظ سطح زیر کشت و میزان تولید فعلی، با کاربرد روش های نوین به نژادی و به زراعی، با کاهش 40 درصد در مصرف آب، ارزش تولیدات کشاورزی به چهار برابر افزایش خواهد یافت که دراین صورت فشار بر منابع آبی سطحی و زیرزمینی کاهش یافته و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی به 37 درصد در مقابل 63 درصد سایر بخش ها افزایش خواهد یافت.
کرمی افزایش سیستم آبیاری قطره ای را هم قدمی در جهت احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود : در حال حاضر 1500 هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان مرند با سیستم آبیاری قطره ای آبیاری می شوند و دولت با اعطای تسهیلات به کشاورزان در صدد افزایش استفاده از این سیستم بین کشاورزان می باشد.
فرماندار شهرستان ویژه مرند گزارشی از روند اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت هرزندات ارائه داد و گفت: ظرف روزهای اخیر35 کیلومتر این پروژه که مسیر انتقال آب از دشت هرزندات به شهرستان مرند است طی توافق با کارفرما این مسیر به پیمان رفته و امیدواریم تا پایان سال 1396 این پروزه به اتمام رسد.
مدیرامور آب منطقه ای شهرستان مرند نیز در این جلسه از قطع برق 17 چاه آب غیر مجاز طی دوماه اخیر خبرداد و افزود: از51 چاه آب که برق آنها دارای پروانه برداشت نبودند، برق 17 حلقه چاه آب غیر مجاز با همکاری اداره آب و برق شهرستان قطع شده و مابقی در دستور کار قرار گرفته اند.
ابراهیم محمدی از شناسایی 18 حلقه آب چاه غیر مجاز طی دو ماه اخیر خبر داد و افزود: در طی دو ماه اخیر سال جاری 13 حلقه آب چاه غیر مجاز پلمپ و 12 مورد نیز به مراجع قانونی معرفی شده و در صورت دستور قضایی پلمپ خواهند شد.
3093/ 1495

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نجات دریاچه ارومیه