سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ترکیه در معرض خطر رکود اقتصادی/ احتمال ضرر ۱۱ میلیارد دلاری در نتیجه تحریم‌های روسیه


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقتصاددان‌ها و تاجران ترکیه همگی توافق دارند که تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه موجب رکود اقتصادی در کشور ترکیه می‌شود.

اسپوتنیک در گزارشی ضمن اعلام این مطلب نوشت که ناآرامی‌های سوریه و اقدامات اخیر ترکیه موحب شده است که بین مسکو و آنکارا که زمانی شریک اقتصادی بودند، جدایی و فاصله ایجاد شود و آنکارا در نتیجه تحریم‌های روسیه تا حد زیادی درآمد گردشگری، ساخت و ساز و صادرات غذا و پوشاک را از دست بدهد.

در ماه نوامبر، جنگنده ترکیه، بمب‌افکن «سوخو 24» روسیه را در حریم هوایی سوریه هدف قرار داد که به کشته شدن خلبان روس منجر شد و همین مسئله بر تیرگی روابط مسکو و آنکارا دامن زد.

سقوط جنگنده روس به تغییراتی در روابط دو کشور ترکیه و روسیه منجر شد و روسیه واردات مواد غذایی از ترکیه همچون واردات سبزیجات، میوه و مرغ را ممنوع اعلام کرد.

دولت مسکو همچنین از شهروندان روس خواست که برای تعطیلات از سفر به ترکیه امتناع ورزند و فروش چارتری به ترکیه به حالت تعلیق درآمد و نظام روادید بین دو کشور مطرح شد.

از روز اول ژانویه 2016، روسیه احتمالاً دیگر شهروندان ترکیه را به استخدام درنمی‌آورد و مسکو، پروژه‌های مشترک ساخت با شرکت‌های ترکیه را نیز ممنوع اعلام کرده است.

شرکت «گازپروم» روسیه، خط لوله گاز ترکیه به ارزش بیش از 11 میلیارد یورو را به حالت تعلیق درآورده است و این اقدام به ترکیه آسیب وارد آورد.

«ارهان اصلان اوغلو» استاد اقتصاد پیش‌بینی کرده است که در کوتاه مدت، تحریم‌های روسیه، تأثیر منفی بر اقتصاد ترکیه می‌گذارد و احتمال می‌رود که تاجران ترکیه متحمل ضرر و زیان بیش از 11 میلیارد دلار شوند.

اصلان اوغلو ادامه داد، تفریحگاههای ترکیه یکی از جاذبه‌های گردشگری برای اتباع روس به حساب می‌آمد. بیش از سه ملیون گردشگر روس سالانه از ترکیه دیدن می‌کنند. با توجه به امتناع گردشگران روس از سفر به ترکیه، احتمال می‌رود که ترکیه سالانه 3.5 میلیارد دلار از دست بدهد و حدود 4.5 میلیارد دلار نیز در نتیجه لغو پروژه‌های ساخت از دست بدهد.

طبق این گزارش، حدود 55 درصد از مصرف گاز ترکیه توسط روسیه تأمین می‌شده است و اصلان اوغلو می‌گوید: «اگر مسکو جریان گاز طبیعی به ترکیه را متوقف کند یا به تعویق بیاندازد، تأثیر کاملاً جدی بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت اما انتظار چنین تغییر بزرگی را ندارم».

اسپوتنیک گزارش کرد، تجارت تنها دغدغه ترکیه نیست بلکه دانشجویان از آینده روابط ترکیه و روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند و یکی از دانشجویان ترکیه که به تازگی فارغ التحصیل شده است، می‌گوید که پیش از این امید داشته که به استخدام یک شرکت روس درآید اما هم‌اکنون باید در طرح‌های خود تجدیدنظر کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، هدف قرار دادن جنگنده روسیه توسط جنگنده ترکیه را «خنجر از پشت» توصیف کرد و تأکید کرد که هواپیمای روسیه به هیچ عنوان تهدیدی برای ترکیه به حساب نمی‌آمده است.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/ZDM3HL


ویدیو مرتبط :
صدور فرمان تحریم های اقتصادی علیه ترکیه توسط پوتین