سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آجرهای جدید امریکا روی دیوارهای فروریخته تحریم


آجرهای جدید امریکا روی دیوارهای فروریخته تحریمروزنامه جوان/ متن پیش رو در روزنامه جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

پنج روز بعد از بیانیه مشترک ایران و 1+5 در وین درباره توقف تحریم ها، فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن دیروز اعلام کرد تحریم‌های اقتصادی کشورش علیه جمهوری اسلامی لغو شده و تأکید کرد ژاپن قصد دارد «مناسبات همواره دوستانه‌ خود با ایران را گسترش دهد.» وزیر امور خارجه ژاپن گفته که توکیو با تهران در مورد یک قرارداد سرمایه‌گذاری مذاکره کرده که قرار است به زودی به امضای دو کشور برسد. همزمان شرکت نفت هندوستان هم که از سال 2012 به دلیل تحریم‌های شورای امنیت از خرید نفت ایران پا پس کشیده بود، از برنامه خود برای ازسرگیری واردات نفت ایران خبر داد. مدیر پالایش شرکت نفت هندوستان گفته که امیدوار است با برداشته شدن تحریم‌های بیمه ای، واردات نفت ایرانی مجدداً از سر گرفته شود. چند روز پیش هم بانک مرکزی کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خبر داده بود.
با این حال به نظر می‌رسد هرچه کشورهای ثالث سعی می‌کنند دیوار تحریم‌های ایران را کوتاه‌تر کنند، دولت امریکا در تلاش است از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه، اثر‌گذاری کاهش تحریک‌ها را کاهش دهد. هفته قبل هنوز 20 ساعت از توقف تحریم‌های هسته‌ای نگذشته بود که وزارت خزانه‌داری امریکا با صدور بیانیه‌ای به بهانه آزمایش موشکی چند ماه قبل ایران نام شرکت‌ها و افراد جدیدی را به فهرست تحریم‌های لغو نشده ایران اضافه کرد و یک روز بعد هم، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از تصمیم اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های موشکی ایران خبر داد. حالا هم وزارت خارجه امریکا اعلام کرده اجرای قانون جدیدالتصویب محدودیت ویزای امریکا را از روز پنج‌شنبه (۲۱ ژانویه/ اول بهمن) شروع کرده است. این قانون به عنوان بخشی از لایحه بودجه 2016 امریکا چند هفته قبل تصویب شد و بر اساس گزارش بی‌بی سی، شهروندان ۳۸ کشور که قبلاً برای سفر به امریکا به ویزا نیاز نداشتند اگر در پنج سال گذشته به ایران ( و البته عراق، سودان و سوریه) سفر کرده باشند باید برای سفر به امریکا ویزا بگیرند. شهروندان چهار کشور سوریه، عراق، ایران و سودان هم حتی اگر تابعیت اروپایی داشته باشند، باید برای رفتن به امریکا ویزا بگیرند. امریکا با ۳۸ کشور جهان قراردادی برای معافیت از گرفتن ویزا دارد اما براساس قانون تازه شهروندان این کشورها که بعد از اول مارس ۲۰۱۱ به سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند نمی‌توانند بدون ویزا به امریکا بروند. شهروندانی که تابعیت دوگانه این چهار کشور را دارند هم برای سفر به امریکا نیاز به ویزا دارند. بر اساس مقررات تازه این شهروندان باید از طریق سفارت و کنسولگری‌های امریکا اقدام به اخذ ویزا کنند؛ موضوعی که مبادلات ایران با سایر کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بعد از شروع اجرای برجام، این شدید‌ترین تحریمی است که امریکایی‌ها در چارچوب‌های یک جانبه، علیه ایران تحریم اعمال می‌کنند. البته وزارت خارجه امریکا سعی کرده در این باره توضیحاتی ارائه کند و گفته قانون تغییر معافیت ویزا شامل افرادی که برای امور کاری و بازرگانی بر اساس برجام به ایران سفر می‌کنند و نیز خبرنگارانی که به ایران، عراق، سوریه و سودان می‌روند، نمی‌شود. وزارت امور خارجه امریکا همچنین تأکید کرده وزیر امنیت داخلی امریکا می‌تواند بنا به تشخیص خود، در صورت نیاز محدودیت‌های ایجاد شده را برای حفظ منافع ملی امریکا، در موارد خاص لغو کند ولی محدودیت‌هایی که امریکا بر اساس قانون جدید اعمال کرده، به اندازه‌ای است که برای طرف‌های مبادله با ایران، دست‌کم تأمل‌برانگیز خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ همچنان مرددند
روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نوشته که در کمتر از یک هفته پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران، وزارت بازرگانی امریکا نشان داد تا چه اندازه بر خلاف تعهداتش، بر اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران پافشاری دارد و در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور موقتی علیه سه فرد و دو نهاد صادر کرده است که تلاش کرده‌اند به شرکت هواپیمایی کاسپین هواپیما بفروشند، به همین خاطر است که شرکت‌های بزرگ همچنان درباره شروع معاملات تجاری با ایران تردید دارند. رویترز دیروز در گزارشی از احتیاط شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی از جمله بوئینگ و ایرباس در معامله با ایران خبر داده و نوشته که سکوت ایرباس و بوئینگ «نشان‌دهنده عدم‌اطمینان و پیچیدگی‌هایی است که انجام معامله با ایران به همراه دارد.» رویترز می‌گوید که هرچند این مبلغ برای شرکت‌های هواپیماسازی که با مشکلات اقتصادی نیز مواجه هستند، مشوق بسیار بزرگی است، اما مسئولان رده بالای این شرکت‌‌ها می‌گویند رفع تمام موانع قانونی و سیاسی معامله با ایران می‌تواند ماه‌ها یا حتی بیش از آن زمان ببرد چراکه بخش هوانوردی ایران هنوز هم تحت تحریم‌های شدید امریکا قرار دارد. «آنگوس کلی» مدیر ارشد گروه واسپاری هلندی «آئر کپ» می‌گوید: «این یک فرصت در بازاری بزرگ است که رشد اقتصادی به کنار، دست‌کم نیازمند ظرفیت‌های جدید است. اما پیش از آن باید به طور کامل روشن شود که تحریم‌ها رفع شده‌اند.» «کریستوفر سوئیفت» از مقامات سابق بخش تحریم‌های امریکا می‌گوید: «اتحادیه اروپا محدودیت‌ها را از هشت به چهار کاهش داده و ایالات متحده محدودیت‌ها را اگر 10 پله‌ای فرض کنیم، از 11 به 9 کاهش داده است.» یک سخنگوی شرکت بوئینگ نیزبه رویترز گفته است: «گام‌های زیادی وجود دارد که اگر تصمیم بگیریم به خطوط هوایی ایران هواپیما بفروشیم، باید برداریم. در حال حاضر در حال ارزیابی اوضاع هستیم.»

ایران بنیان‌های انقلابی را کنار نمی‌گذارد
وزیر دفاع پیشین امریکا می‌گوید که توافق هسته‌ای نیازمند همراه شدن با یک راهبرد شدیدتر از سوی واشنگتن برای همکاری با متحدان آن شامل اعراب و اسرائیل در منطقه برای مقابله با مداخله‌گری‌های ایران، حمایت این کشور از تروریسم و دیگر فعالیت‌های تهران است و در همین چارچوب، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در داووس گفته که این رژیم بعد از توافق هسته‌ای ایران نیاز به کمک‌های نظامی بیشتری دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو تأکید کرد: توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 که منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران به عنوان دشمن اسرائیل در منطقه شد، باعث بالا رفتن هزینه‌های تل آویو در جهت حفظ برتری نظامی‌اش می‌شود. رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا در گفت‌وگو با بیزینس‌اینسایدر با اشاره به اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران گفت: از دید من، این باور که ایران با گذشت زمان به یک کشور معمولی تبدیل می‌شود و بنیان‌های انقلابی مذهبی، جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای یا حتی جاه‌طلبی‌های خود برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را کنار بگذارد، غیر‌واقع‌بینانه است. وی افزود: حساب کردن روی این نکته که این نظام (ایران) به خاطر توافق هسته‌ای به دنبال تلطیف رفتار خود باشد، به نظر من اشتباه است. من فکر می‌کنم این وضعیت رخ نخواهد داد. گیتس همچنین تغییر اهداف ژئوپلتیک ایران در نتیجه توافق هسته‌ای را بعید دانست. وی مدعی شد بر این باور است که ایران همچنین جاه‌طلبی‌های خود برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را حتی اگر توافق اجرایی شود، کنار نخواهد گذاشت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: روزنامه جوان


ویدیو مرتبط :
8 نکته درباره تحریم های جدید امریکا