‌منطقه ساحلی-دریایی "پزم" زیستگاه مناسب انواع گونه‌های آبزی


‌مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: منطقه ساحلی-دریایی "پزم" در جنوب استان از جاذبه‌های ناب و بکر استان است و زیستگاه مناسب انواع گونه‌های آبزی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان و بلوچستان، سعید محمودی افزود: این منطقه قسمت جنوبی منطقه شکار ممنوع پزم در غرب شهرستان کنارک بوده و شامل بخش اعظمی از خلیج مذکور می باشد و به علت وجود زیستگاه منحصر به فرد پرندگان آبزی و کنار آبزی‌، خور، رودخانه فصلی، جنگل‌های حرا‌، علف‌های دریایی و محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: یک رودخانه فصلی از منطقه ساحلی پزم عبور کرده، این رودخانه در فاصله یک کیلومتری غرب خور پزم قرار داشته و آب شیرین آن در نهایت به دریا می‌ریزد.

محمودی افزود: املاح حمل شده از ارتفاعات توسط این رودخانه سبب ته نشین شدن در دهانه رودخانه گشته که این امر باعث می‌شود که رودخانه مزبور در فصول خشک سال به‌صورت خوری با دهانه بسته نمایان شود.

وی تصریح کرد: عمق آب در منطقه مصب از یک متر تجاوز نمی‌کند و شیرینی آب و حمل املاح توسط رودخانه، سبب تغییر در شوری و شفافیت آب در خلیج پزم می‌شود و افزایش میزان اکسیژن محلول در آب باعث رشد فیتوپلانکتون‌ها و همچنین ورود آبزیان برای تغذیه و تولید مثل شده، به همین دلیل این منطقه مستعد تولیدات شیلاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه از لحاظ وجود گونه‌های منحصر به فرد نیازمند توجه ویژه است. وجود گونه‌های مختلف خرچنگ‌ها، پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین سواحل شنی تخم‌گذاری لاک پشت سبز یکی از دلایل اهمیت این منطقه ساحلی-دریایی است.

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در ساحل گلی منطقه نیز پهنه‌ای از جنگل‌های حرا وجود دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟