سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رجا نوشت: «برجام۲»؛ وعده‌ای دیگر برای فرار از پاسخگویی درباره تحقق وعده های قبلی دولت؟


رجا نوشت: «برجام۲»؛ وعده‌ای دیگر برای فرار از پاسخگویی درباره تحقق وعده های قبلی دولت؟رجا/ متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

برجامی که قرار بود با حضورش همانند یک اسطوره به کمک دولت یازدهم بیاید و تمام مشکلات کشور را رفع نماید، این روزها به پاشنه آشیل دولت یازدهم تبدیل شده است. پاشنه آشیلی که دولت را مجبور کرده است تا از هر فرصتی برای بزک برجام استفاده کند. گاهی با برگزار کردن جشن اهدا مدال شجاعت و گاهی با تعریفهای غلوآمیز از پسابرجام و جدیدا هم با کلیدواژه «برجام۲».

به گزارش رجانیوز در دو سال گذشته تمامی وعده‌های دولت یازدهم به بعد از برجام حواله شده بود و تمام دولتمردان به بهانه وجود تحریم‌ها تلاش می‌کردند از پاسخ به مطالبات عمومی فرار کنند. در کنار این رویکرد، رسانه‌های منتسب به دولت نیز تمام توان خود را برای نشان دادن اهمیت مذاکرات متمرکز کرده بودند و در نقاط عطف مذاکرات هسته‌ای با دعوت از مردم برای برگزاری جشن‌های خیابانی تلاش کردند تا زمان بیشتری برای دولت یازدهم فراهم کنند.

بنابراین دولت یازدهم که تاکنون هویت خود را در نسبت با تنش‌زدایی در سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای تعریف کرده بود و دو سال گذشته را صرفاً با ترسیم چهره دوران پسا برجام و موکول کردن تحقق وعده‌های خود به بعد از لغو تحریم‌ها سپری کرده بود، با فرا رسیدن روز اجرای برجام هویت سابقش را از دست داد و باید دنبال هویت جدیدی باشد. هویتی که انتظار می‌رفت بر مبنای تحولات اقتصادی و فعالیت‌های زیر بنایی در امر تولید بنا شود. اما فرار دولت از این مساله و سخنان دولتی‌ها درباره اینکه قرار نیست پس از برجام اتفاق خاصی بیفتد؛ باعث شد دیگر صدایی از جشن و پایکوبی حامیان دولت در خیابان‌ها به گوش نرسد.

از سوی دیگر دولت یازدهم که تاکنون تنها با حربه وجود تحریم‌ها توانسته بود فشار مطالبات عمومی را به طور موقت کاهش دهد؛ این روزها بیش از قبل نیاز دارد تا نگذارد تنور برجام در افکار عمومی سرد شود. بنابراین دولتی‌ها بازهم برای فرار از چرایی محقق نشدن وعده‌های دولت، یک وعده سر خرمن دیگر به نام «برجام۲» را تبلیغ می‌کنند. همین مساله است که این روزها دولتی‌ها را وادار کرده هرچندوقت یکبار و به هر بهانه پای برجام را وسط بکشند. باید برای باورپذیر بودن «برجام۲»؛ همچنان برجام را فتح‌الفتوح جلوه داد. «برجام۱» و «برجام۲» به کمک هم نیازمندند، یکی برای فرار از پاسخگویی و دیگری برای زنده‌ماندن امیدِکاذبی که دولت همچنان می‌کوشد به جامعه القاء کند.

در همین راستا دولت یازدهم ۱۹ بهمن و برای بزک برجام در افکار عمومی، مراسمی را با عنوان تجلیل از دست‌اندرکاران برجام برگزار کرد. حسن روحانی در این مراسم در اظهاراتی عجیب با اشاره به این که "می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد" گفته بود: «پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد».

در راستای بزک برجام یکی از پربسامدترین کلید واژه‌هایی که این روزها در سخنان رئیس جمهور به گوش می‌رسد «برجام ۲» است. روحانی در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی شدن راه آهن تهران- مشهد، در کنار این که هماهنگی قوا و نهادها را برای سرعت بخشیدن به روند توسعه کشور را ضروری دانسته بود تاکید کرد: «باید برجام ۲ را برای توسعه کشور آغاز کنیم».
وی همچنین در مراسم روز فنآوری فضایی اظهار کرد: «امروز نیاز به یک برنامه جامع مشترک داریم؛ چرا که از برجام یک عبور کرده‌ایم و باید برجام ۲ را آغاز کنیم. ما در اهداف ملی و توسعه کشور اختلاف نداریم و همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات را حل کنیم». زوحانی ۲۲بهمن نیز گفت: «ما نیاز به برنامه جامع اقدام ملی (برجام ۲) داریم و همه باید برای ساختن ایران به یک اقدام مشترک ملی دست بزنیم. توان ملت ایران، تحصیلات جوانان ما، امکانات مادی و طبیعی کشور همه و همه می‌تواند ما را به خوبی به قله پیشرفت و سرافرازی در زندگی مادی و معنوی برساند.»

البته روحانی با توجه به انتخابات پیش رو، در اولین واکنش به رد صلاحیت برخی نامزدها در مواجهه با شورای نگهبان گفت که باید از مدل "برجام" استفاده کنیم؛ وی در مورد امور اقتصادی کشور نیز بارها از اصطلاح "برجام ۲" استفاده کرده است؛ حتی در مورد مسائل سیاسی هم "برجام داخلی" بارها به زبان رییس جمهور آمده است.
رئیس جمهور ۲۴ بهمن نیز در آخرین موضع گیری خود درباره برجام در مجمع سالانه بانک مرکزی بار دیگر از کلید واژه برجام استفاده کرد و گفت: «بحمدلله بهترین سربازان هم به این میدان رفتند تا موفق شویم و اکنون که از دوران تحریم عبور کرده‌ایم و وارد دوران پسابرجام شدیم امروز روزی است که باید برجام ۲ یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی تدوین کنیم و همه هم باید در کنار یکدیگر باشیم.»

در واقع دولت یازدهم تلاش می‌کند تا با وسط کشیدن پای برجام در سیاست داخلی کشور حداقل به دوپینگ قهرمانان خود کمک و حواس‌ها را از نقاط ضعف برجام منحرف کند. چرا که اگر برجام واقعا الگویی قابل دفاع است؛ آقای روحانی و دولتش باید به جای فتح‌الفتوح ساختن‌های اغراق‌آمیز از آن، دستاوردها و هزینه‌هایش را تبیین کنند، تا مشخص شود اساسا در برجام چه داده‌ایم و چه گرفته‌ایم.

با این وجود اگرچه دولت یازدهم تلاش می‌کند برجام۲ را به عنوان برنامه جدید خود برای پیشبرد اهداف معرفی کند اما تاکنون تعریف مشخصی از آن ارائه نشده است. اساساً روحانی مشخص نکرده که «طرف مقابل» در «برجام۲» چه کسی است و قرار است چه کسی با چه کسی مذاکره کند؟ جایگاه رهبری نظام در این معادلات خودساخته کجاست؟

اما مطرح شدن این مساله آن هم در آستانه انتخابات مجلس در کنار فعالیتهای صریح انتخاباتی دولت یازدهم، حکایت از این مساله دارد که قطعاً بخشی ازفایده تبلیغاتی شعار «برجام۲» به مساله انتخابات و همان سخن روحانی در بهمن ماه برمی‌گردد که گفته بود: «به‌عنوان دولت اعتدال دل‌مان می‌خواهد معتدلان بروند مجلس و این آرزوی ماست.»

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: رجا


ویدیو مرتبط :
تحقق نیافتن وعده های دولت تدبیر و امید در مریوان