افزایش مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن در همدان طی دو ماه اخیر


‌رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از افزایش مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسیدکربن در دو ماه اخیر در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، دکتر "حبیب‌الله معصومی" یک‌شنبه 6 دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در ابتدای امسال 19 دستگاه آمبولانس جدید به مرکز فوریت‌های پزشکی تحویل داده شده است، افزود: 79 دستگاه آمبولانس، 340 نیروی انسانی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و اتوبوس اتاق عمل به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، همچنین یک بیمارستان صحرایی 25 تخته نیز در اختیار مصدومان قرار دارد.

وی اصلی‌ترین وظیفه نیرو های مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی را انتقال مصدوم از منزل یا صحنه حادثه به بیمارستان دانست و عنوان کرد: در 9 ماهه امسال در مجموع 22 هزار و 586 مورد ماموریت انجام شده که نسبت به مدت مشابه یک هزار و 246 ماموریت افزایش یافته است.

معصومی از وجود بالگرد امداد و نجات در استان خبر داد و تصریح کرد: همدان جزو 19 استانی است که بالگرد در اختیار دارد همچنین در 16 ماه گذشته یک میلیارد تومان اعتبار به اورژانس هوایی اختصاص داده شده و 58 مورد خدمت‌رسانی به استان‌های مجاور انجام گرفته است.

وی گفت: مهمترین شاخص در حوادث و فوریت‌های پزشکی، مدت زمان رسیدن بر بالین مصدوم از زمانی که تماس حاصل می‌شود، است بنابراین این زمان در تماس‌های شهری 5 دقیقه و 91 صدم دقیقه و در تماس‌های جاده‌ای 7 دقیقه و 77 صدم دقیقه است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یکی از وظایف این مرکز را گزارش حوادث ویژه به EOC وزارت بهداشت دانست و اظهار کرد: در هر ساعت از شبانه‌روز باید حوادث ویژه و پرتلفات نظیر تصادفات زنجیره‌ای، مسمومیت‌های غذایی و ... را به وزارت بهداشت گزارش بدهیم.

معصومی با بیان اینکه هشت پایگاه امداد و نجات شهری در همدان وجود دارد، تصریح کرد: یک پایگاه امداد و نجات نیز در شهرک فرهنگیان همدان در حال ساخت است.

وی افزود: به ازای هر 50 هزار نفر باید یک پایگاه امداد و نجات وجود داشته باشد که شهرستان همدان با داشتن 9 پایگاه به پوشش 100 درصدی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه رتبه چهارم اورژانس پیش‌بیمارستانی را در کشور کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: از بین 60 دانشگاه علوم پزشکی در کشور جزو روابط عمومی برتر شناخته شده‌ایم.

وی افزود: مسئولیت مقابله با بحران و پدافند غیرعامل بر عهده بوده و در این راستا آموزش‌هایی را داشته‌ایم و اقدام به برگزاری مانورهای مختلف کرده‌ایم.

معصومی در ادامه گفت: امسال زمستان سختی را در پبش داریم بنابراین تمام بیمارستان‌ها را از نظر میزان مشعل دوگانه سوخت، سوخت ذخیره دوم و آب و برق اضطراری مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس اتاق عمل، سوله بحران و .... برای آمادگی با حوادث است، اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی اقدام به راه‌اندازی داروخانه سیار کرده که در آن 320 قلم دارو برای مواقع ضروری نگهداری شده تا به محل حادثه برسانند.

معصومی ادامه داد: بیمارستان‌های بعثت، ارتش، آتیه، قلب و عروق فرشچیان دارای پد فرود بالگرد است و برای ایجاد پد فرود بالگرد در شهرستان‌ها نیز 10 تا 20 میلیون تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای اغلب مدیران خط‌های موبایل ماهواره‌ای خریداری شده تا در مواقع بحران که سیستم مخابراتی دچار مشکل می‌شود، بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

معصومی با بیان اینکه ماهیانه 34 هزار تماس با فوریت‌های پزشکی گرفته می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه درصد بالایی از افرادی که با 115 تماس می‌گیرند، مزاحم هستند که درصدی از آنها پیگیری قضایی شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه 340 نیروی انسانی در پایگاه‌های امداد و نجات فعالیت می‌کنند، اعلام کرد: به 100 نیروی انسانی نیازمندیم که امیدواریم در سال آینده این تعداد نیرو جذب شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار خودکشی در استان تاسف‌آور بوده به طوریکه ماهیانه 10 تا 12 مورد خودکشی و اقدام به خودکشی به ما گزارش می‌شود که باید برای کاهش آن تدابیر بهداشتی اندیشیده شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫مسمومیت با گاز کلر در دزفول‬‎