سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مراقب باشید شرکت بد قول فرانسوی دوباره دست شما را در حنا نگذارد


مراقب باشید شرکت بد قول فرانسوی دوباره دست شما را در حنا نگذاردکیهان/ شرکت‌های خودروساز فرانسوی که در طول تاریخ نشان داده‌اند شرکای خوبی برای ایران نیستند به چه قیمتی به بازار ایران باز می‌گردند؟

سایت «فردا» با طرح این پرسش خاطرنشان کرد: نگاهی به عملکرد گذشته شرکت فرانسوی پژو جایی برای همکاری دوباره با آن باقی نمی‌گذارد. هنوز از یادها نرفته است که اوایل سال 91، شرکت پژو که صنایع خودروسازی ایران را بیش از پیش وابسته خود کرده بود از ایران رفت تا به صنعت خودروی ایران آسیب رساند. با خروج پژو از ایران، بسیاری از واحدهای تولیدی این شرکت در ایران تعطیل شدند و حدود 8 هزار کارگر اخراج شد. حدود 10 میلیون یورو نیز از سود فعالیت‌های پژو در هر ماه کاهش یافت، و از سوی دیگر تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد چرا که پژو تنها شرکتی بود که با ایران خودرو کار می‌کرد.
به دنبال رفتن پژو تولیدات ایران خودرو کاهش یافت و با کاهش تولید، قیمت‌ها بالا رفت و در نهایت ایران خودرو برای تأمین قطعات مجبور شد سراغ چینی‌ها برود! در این میان، بررسی رفتار مدیران پژو طی 23 سال حضور این شرکت در ایران نشان می‌دهد، پژو همواره در طول حضور در ایران بالاترین قیمت را بابت ارائه پکیج قطعات محصولات پژو به ایران اعمال می‌کردند، در نتیجه سود زیادی برای خودروساز ایرانی به عنوان شریک این شرکت فرانسوی باقی نمی‌ماند و حتی در برخی موارد نیز این مونتاژکاری برای ایران خودرو زیان‌آور هم بود.
یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد. پژویی‌ها در کنار سنگ‌اندازی که مقابل داخلی‌سازی قطعات اصلی خودرو داشتند، از انتقال دانش فنی ساخت ساده‌ترین قطعات و مواد اولیه نیز خودداری می‌کردند که یکی از دستاوردهای این مسئله، تأمین مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره از طریق واردات از کره بود. اما این وابستگی پس از وضع تحریم‌های مستقیم صنعت خودرو از سال 91 کاملاً قطع شد و مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره نیز از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شد. با توجه به این سابقه، سؤال اصلی از ایران خودرویی‌ها و دولتی‌ها این است که چه تضمینی وجود دارد که این خودروساز فرانسوی چند سال دیگر و پس از سودآوری دوباره براثر فشار دیگری از ناحیه غرب بار دیگر ایران را ترک نکند و به اصطلاح دست ایران را در حنا نگذارد؟

منبع: کیهان


ویدیو مرتبط :
وقت خواستگاری مراقب باشید رو دست نخورید!