داستانک/ ماجرای سوسک خوری جوجه پاستوریزه من!


همشهری آنلاین/ دوست نداشتم جوجه‌ام سوسک بخورد. تصورش حالم را بد می‌کرد. از آن گذشته نمی‌توانستم تصور کنم سوسک با آن چهره کریه و چندش آورش بتواند به رشد جوجه‌ام کمک کند.
چطور می‌شود هیکل زشت بی‌قواره این حشره به بال و پر سفید و نوک صورتی رنگ تبدیل شود؟ به‌خصوص به پرهای سفید جوجه‌ام می‌نازیدم و همین که خودش را به در و دیوار می‌مالید و کثیف می‌کرد، می‌بردمش حمام. بعد بال هایش را از هم باز می‌کردم و با شامپو می‌شستم.خیلی هم مواظب بودم آب روی سرش نریزد که حالش بد شود.
دیده بودم بچه‌های دیگر به جوجه‌هایشان سوسک می‌دهند. حتی از آنها به‌عنوان شکارچی سوسک استفاده می‌کردند. مثلا تا می‌دیدند سوسکی از دیواری بالا می‌رود، بلافاصله جوجه‌شان را به همان سمت هدایت می‌کردند. بعد با چشمان خودم می‌دیدم که چطور جوجه، نوکش را فرو می‌کند در تن سوسک.آن را می‌گیرد و گاهی آنقدر این ور آن ور می‌زند تا دونیمه شود که بتواند قورتش دهد.گاهی نیز تعجب می‌کردم که چطور جوجه با آن نوک و دهان کوچک می‌تواند یک سوسک را درسته قورت دهد! به‌خصوص وقتی پای سوسک از دهن جوجه بیرون می‌ماند و اصلا لنگ ارّه‌ای سوسک دهنش را زخمی نمی‌کرد! بعد جوجه قوس می‌انداخت در گردنش؛ چندبار موج مکزیکی به آن می‌داد و خلاص! و اگر دقت می‌کردی می‌توانستی حجم قلمبه سوسک را که دارد از مسیر گردن جوجه پایین می‌رود، ببینی!
خب من همه این صحنه‌های فجیع و چندش‌آور را دیده بودم و نمی‌خواستم جوجه نازنینم دست به چنین کارهایی بزند.همیشه با خودم می‌گفتم اگر جوجه من سوسک بخورد، دیگر حتی به آن دست نمی‌زنم.و البته نصایح بزرگ‌تر‌ها را در این باب که مثلا: سوسک خوردن جوجه‌ها به طبیعتشان بر می‌گردد و چیز عجیبی نیست، به هیچ وجه نمی‌پذیرفتم.
جوجه من خودش هم دیگر رغبتی به سوسک خوردن نشان نمی‌داد.دیده بودم یکی دوباری را که سوسکی از کنار او گذشته بود و جوجه تربیت شده من حتی نگاه چپ هم به او نکرده بود.روزی یکی از اقوام می‌خواست مسافرت برود. برای همین قرار شد جوجه پسرشان تا وقتی از سفر بر می‌گردند، پیش ما باشد.
بقیه ماجرا را می‌توانید حدس بزنید. روز اول نه؛ روز دوم با چشمان خودم دیدم که جوجه تازه وارد سوسکی را شکار کرد. بیشترش را خودش خورد؛اما ته مانده‌اش نصیب جوجه من شد! و تا به‌خودم بجنبم که نگذارم پرهیز جوجه‌ام خدشه دار شود، آن اتفاق مشمئز‌کننده رخ داده بود.یکی‌دو روز بعد جوجه پاستوریزه من یک شکارچی ماهر سوسک شده بود.
به قلم سید علی اکبر میرجعفری

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سوسک خوری