سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اجتماع تندروهای آمریکایی؛ مخاطبان ترامپ آمریکایی‌های سفید پوست و میانسال هستند


اجتماع تندروهای آمریکایی؛ مخاطبان ترامپ آمریکایی‌های سفید پوست و میانسال هستند

مثلث/ متن پیش رو در مثلث منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

در بررسی محبوبیت بالای دونالد ‌ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ ‌ میان مردم آمریکا با وجود اظهارات اخیر وی علیه مسلمانان، پناهجویان و مسائل دیگر باید گفت که تمام کاندیداهایی که از حزب جمهوریخواه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند، در چند ماه اخیر نه به این شدت اما به نحوی اظهارات مشابه دونالد ‌ترامپ را تکرار کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که اظهارات ‌ترامپ برای اعضای حزب جمهوریخواه و طرفداران این حزب مساله غیرعادی و غیرمعمول نیست. بر‌اساس نظرسنجی‌های اخیر از سازمان‌های مختلف در آمریکا، بسیاری از طرفداران حزب جمهوریخواه با اظهارات ‌ترامپ علیه مسلمانان موافق بودند. بنابراین دلیل‌عدم کاهش محبوبیت دونالد ‌ترامپ‌ میان دیگر نامزدهای اخیر جمهوریخواه با وجود اظهارات غیر‌متعارف وی به‌خصوص علیه مسلمانان این است که این فرد حرفی نزده است که طرفداران این حزب با آن مخالفتی داشته باشند. تنها وی بدون هیچ گونه پشت پرده‌ای، به‌طور واضح و به صراحت این مساله را بیان کرده است. در همین راستا اگر اظهارات و سخنرانی‌های مختلف تد کروز دیگر نامزد انتخاباتی جمهوریخواه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که وی حتی در برخی مواقع بیشتر از ‌ترامپ مواضع سرسختانه‌تری علیه مسلمانان حتی ایرانیان اتخاذ کرده است.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگر‌چه آمریکا در برابر بحران پناهجویان سوری چندان فعال نبوده و درهای خود را به سوی این پناهجویان چندان باز نکرده است اما یک کشور مهاجرپذیر در جهان محسوب می‌شود. بسیاری از شهروندان کنونی آمریکا، در گذشته مهاجرانی از کشورهای مختلف در سراسر جهان هستند که ممکن است اظهارات نامزدهای جمهوریخواه مانند ‌ترامپ علیه پناهجویان تاثیر منفی بر رای آنها داشته باشد اما تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان گفت که این تاثیر منفی تا چه حد
خواهد بود.
همچنین باید توجه کرد که مخاطب مورد نظر دونالد ‌ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش مهاجران در آمریکا نیستند، بلکه طرف خطاب وی، یک فرد آمریکایی است که در دهه ۵۰ خود قرار دارد. وی در سال‌های اخیر اوضاع اقتصادی‌اش وخیم‌تر شده و هیچ امیدی به آینده ندارد. سوال چنین فردی این است که «چرا من در چنین وضعیتی قرار دارم و اوضاع زندگی من ‌بهبود نیافت؟» ‌ترامپ در پاسخ به سوال اعلام می‌کند‌: «شما کاری انجام نداده‌اید بلکه مهاجران با ورود خود به این کشور، فرصت‌های شغلی، کاری و تحصیلی و در کل آینده روشن را از دستان شما گرفته‌اند.» در واقع این‌گونه جواب‌های ساده در کشوری که دارای بحران اجتماعی و فکری است، به‌سادگی و به‌طور طبیعی طرفدار جذب می‌کند.
به‌طور مثال زمانی‌که آدولف هیتلر بر سر کار آمد، وضعیت اقتصادی در آلمان بسیار بد بود. در ابتدا هیتلر ‌میان مردم آلمان یک درصد طرفدار نداشت، اما با اقدامات و سخنرانی‌های پوپولیستی راستی خود توانست طرفدارانی را برای خود به دست آورد. بر همین اساس اگر نگاهی به شعار انتخاباتی دونالد ‌ترامپ با عنوان «دوباره آمریکا را بزرگ می‌کنم»، بیندازیم، متوجه می‌شویم که این شعار برای افرادی که در وضعیت اقتصادی خوبی قرار نداشته ‌ یا از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نیستند، می‌تواند تاثیر‌گذار باشد و آرای این افراد به ‌ترامپ
نزدیکتر کند.
در واقع اظهاراتی مبنی‌بر اینکه آمریکا مهاجرپذیر است‌ یا مهاجران توانستند آمریکا را شکل دهند، چندان برای طرفداران ‌ترامپ جالب نبوده و اهمیتی ندارد. ‌ترامپ نیز این مساله را به‌خوبی می‌داند و در این انتخابات مخاطب خود را از میان ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم آمریکا انتخاب کرده است. اگر ‌ترامپ بتواند تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال آینده آرای همین ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم را حفظ کند در این صورت احتمال انتخاب وی به‌عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان در این انتخابات بسیار افزایش می‌یابد.
همچنین این نکته را باید یادآور شد که تد کروز اگر‌چه خود مهاجر بوده و تا چند سال گذشته تابعیت کانادا را داشت، اما خود در کمپین‌های انتخاباتی‌اش علیه مهاجران و پناهجویان صحبت می‌کند‌ و رویکرد‌ضدمهاجر دارد.
از سوی دیگر، برخی بر این باورند که بحران پناهجویان یکی از محورهای تاثیرگذار در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا‌ست اما در این‌باره باید گفت که اگر قرار بود که این انتخابات در آینده بسیار نزدیک برگزار شود، شاید این مساله تاثیرگذار می‌بود اما قرار است انتخابات آمریکا در نوامبر سال آینده برگزار شود که نزدیک به یک سال به این انتخابات زمان باقی مانده است و مشخص نیست که در طول این مدت چه اتفاقاتی رخ دهد.
اگر نگاهی به تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از گذشته تاکنون داشته باشیم، متوجه می‌شویم که حتی در دوران جنگ سرد که تنش میان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در اوج خود قرار داشت و مسائل میان دو کشور بسیار تاثیرگذار بود، بازهم همانند دوره‌های قبل و بعد از آن، اقتصاد و مسائل مرتبط با آن باعث برد یا باخت یک کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شد. با این حال اکنون کاندیداهای حزب جمهوریخواه در این دوره همانند دوره‌های گذشته تلاش می‌کنند که مسائلی مانند تروریسم، رویکرد‌ضد مسلمانان و غیره را مطرح کنند، زیرا کاندیداهای جمهوریخواه در برابر کاندیداهای دموکرات مانند هیلاری کلینتون می‌توانند با مطرح کردن این مسائل و با‌به راه انداختن یک بازی جنجال آمیز، آرایی را به سمت خود جلب کنند. بر همین اساس تاکنون هیچ یک از کاندیداهای جمهوریخواه برنامه چندان خاص اقتصادی ارائه نکرده‌اند. در مقابل کلینتون یک برنامه بسیار مفصل اقتصادی ارائه کرده است. بر همین اساس در کل باید منتظر ماند و دید که تا ماه نوامبر سال آینده چه تحولات و رویدادهایی رخ خواهد داد؟ اگر در ماه‌های نزدیک به انتخابات یک حادثه بمب گذاری رخ دهد و یک گروه تروریستی مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، در این صورت می‌توان شاهد برجسته شدن مسائلی مانند امنیت، مبارزه با تروریسم و غیره شد، در غیراین‌صورت مساله اقتصاد تاثیرگذارترین مساله بر انتخابات خواهد بود.
در همین راستا برخی تحلیلگران بر این باورند که برای جامعه آمریکا سیاست داخلی بر سیاست خارجی ارجحیت دارد‌. که این باور درست است زیرا به‌طور کلی اکثر مردم آمریکا با مسائل داخلی آشنا بوده و در زندگی روزمره خود با این مسائل روبه‌رو هستند. در مقابل مسائل خارجی بیشتر تئوریک و فرضی بوده و چندان مطرح نیست. مگر اینکه یک جنگ تمام عیار و یا عملیات تروریستی رخ دهد تا سیاست خارجی برای مردم آمریکا برجسته شود.

*نادر انتصار

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تظاهرات شهروندان آمریکایی خواستار استیضاح ترامپ