علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آیین «نوروزبازار» و «عروس بَرون» در سوادکوه


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در میان غلغله رفت‌وآمد مردم شهر، بوق اتومبیل‌ها، فریاد فروشندگان دوره‌گرد و صدای قژقژ چرخ‌دستی، هیاهوی مبهم ماشین‌ها و دستگاه‌ها، نوایی شاد و فرح‌بخش از دور به گوش می‌رسد.

نوایی هماهنگ با روییدن شکوفه‌های صورتی و سپید، جوانه زدن درختان، جوشش چشمه‌ساران و انتظار سبز شدن گندم‌ها در ظروف سفالین خانه‌ها و در میانه آن، لباس‌های سنتی پرچین، چرخان و رنگارنگ زنان مازندران چنان نمادی است از حرکت دوار زمین در مدار اعتدال بهاری و رویش گل‌های هزار رنگ‌بر آن و در کنار آن، لباس سنتی سیاه وسپپید مردان که انگار جلوه‌ای از شب و روز است.

« باد بهارون بموئه، نوروز سلطون بموئه...» نوای خاطره‌انگیز، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. گروهی با ساز و نوای نوروزی درحرکتند و با اسپندی که در آتشدان دود می‌کند و فانوسی که چراغ راه است، نوید آمدن بهاری دیگر را به مردم شهر می‌دهند.

کارناوالی در حاشیه خیابان اصلی شهر درحرکت است و در طی این حرکت، گوشه‌ای از فرهنگ اصیل و سنتی مردمان سوادکوه را به نمایش درمی‌آورند.

لباس‌های سنتی، صدای نوروزخوان و نوای دهل و سرنا توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، پنجره خانه‌ها به روی این نمایش منحصربه‌فرد، گشوده می‌شود وزنان و کودکان از پشت پنجره‌ها سرک می‌کشند.

لباس‌های سنتی، صدای نوروزخوان و نوای دهل و سرنا توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، پنجره خانه‌ها به روی این نمایش منحصربه‌فرد، گشوده می‌شود وزنان و کودکان از پشت پنجره‌ها سرک می‌کشند

کم‌کم این حرکت شادی‌بخش همه را به‌سوی خود جلب می‌کند و دروازه‌ها گشوده می‌شود، زنان و مردان زمزمه‌کنان و لبخند بر لب و کودکان شادی کنان و با شوق همراه با کارناوال نوروزی به حرکت درمی‌آیند وعده‌ای نیز با دود کردن اسپند از آن‌ها استقبال می‌کنند.

علی که از مسافران در حال عبور از شهر و اهل همدان است، با دیدن این ساز و نوا، توقف می‌کند و با خانواده‌اش لحظاتی مفرح و شاد را همراه با این نوروز خوانی تجربه می‌کند و از زاویه دوربینش، خاطره آن را ماندگار می‌کند.

وی می‌گوید، واقعاً تجربه جدید و جالبی بوده است، دیدن چنین مراسم‌های سنتی در هر شهر برای مسافرین بسیار جالب و لذت‌بخش است و نوعی شناختن این آیین‌ها است.

میلاد قهاری، سرپرست گروه آیینی مارمه سوادکوه، در رابطه با اجرای این آیین در سطح شهرستان می‌گوید: ریشه این آیین سنتی به زمان صفویه بازمی‌گردد. درگذشته به خاطر نبود دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین مشخص نبودن دقیق تقویم برای مردم عادی، با برگزاری چنین آیین‌هایی، نوید آمدن بهار را به همه شادباش می‌گفتند و ما امروز با اجرای این آیین‌ها، سعی در فراموش‌نشدن و حفظ این آداب‌ورسوم قدیمی داریم.

به بیان وی، این آیین سال‌هاست که در سطح روستاها و شهرهای شهرستان برگزار می‌شود، هرچند در آیینی که امروز اجرا شد، تمرکز و گستردگی بیشتری به نسبت سال‌های قبل داشته است، از سازهای استفاده‌شده در این آیین دهل، سرنا، قره‌نی، دایره و دف است.

برگزاری نوروزبازار با آیین عروس برون در سوادکوه

رضا دانش‌زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سوادکوه، در خصوص، برگزاری نوروز بازار در سطح شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی گفت: این آیین به‌صورت کارناوال شادی و برگرفته از آداب‌ورسوم بومی و قدیمی مردم منطقه است. وی هدف از این کارناوال را ایجاد شادی و شور در میان مردم و همچنین، یادآوری و احیای آداب رسوم محلی بیان نمود.

وی در ادامه افزود: اعضای گروه نوروز بازار، همه از مردم خود منطقه و آشنا به آداب و لهجه بومی منطقه است و متشکل از 25 زن و مرد بالباس‌های سنتی و محلی منطقه است و از مسیرهای از پیش مشخص‌شده، در سطح شهر حرکت خواهند کرد و در حین حرکت به اجرای موسیقی سنتی، نوروز خوانی، عروس برون، اسپند دود کردن و همچنین اجرای برخی دیگر از آداب بومی و سنتی منطقه خواهند پرداخت.

وی گفت: این کارناول، عصر سه‌شنبه در طول خیابان اصلی شهر زیرآب آغاز و در طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سطح شهر شیرگاه و پل‌سفید ادامه خواهد یافت.

روزبه پایان نزدیک شده و کارناوال نوروزی نیز به انتهای راه رسیده است، جایی که آتشی بزرگ مهیا است تا به دور آن برای بار آخر، نوای نوروزی آمدن بهار خوانده شود، در سرنا و قره‌نی دمیده شود و چوب‌ها در آسمان به رقص درآیند.

برگزاری آیین‌های سنتی‌ ازاین‌دست، در کنار شادی‌بخشی و آفریدن لحظاتی خوش برای همه بینندگان آن، همچون کتاب گویا و مصوری از پیشینهٔ تاریخی هر سرزمینی است. کتابی که همه را جذب نظاره و خوانش آن می‌کند و به شیوه‌ای ملموس و عینی، بازگوکننده آداب و سنن پیشینیان به غیربومیان در حال گذر، مردم بومی و به‌خصوص کودکان است، کودکانی که سفیران آداب‌ورسوم هر منطقه به آیندگان است.


ویدیو مرتبط :
قسمت هفدهم : آیین بابی یا آیین خوابی