سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



آیا کودکان فاقد شناسنامه از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند؟


سلامت نیوز: مدیرکل بهزیستی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: اکثر زنانی که با مردان افغانی ازدواج کرده‌اند فرزندانشان از نظر داشتن شناسنامه دچار مشکل هستند، ولی با خدماتی که ثبت‌احوال انجام داده، مشکلات این افراد تا حد بسیار زیادی حل شده است. بهزیستی هم در حد توان و با توجه به امکاناتی که دارد خدمات را به این‌گونه افراد ارایه می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا سراوانی در گفت‌وگو با مهرخانه، در خصوص اجرای طرح بشیر در استان متبوع خود با بیان این‌که کارشناسان روان‌شناسی شاغل در اورژانس اجتماعی به طور دایم با دفتر حمایت از زنان دادگستری در ارتباط هستند، گفت: در این دفتر خدمات مشاوره در طرح کاهش طلاق ارایه می‌شود. همچنین در این طرح کارشناسان بهزیستی، هم خدمات مشاوره می‌دهند و هم خدمات مددکاری صورت می‌گیرد. بیشتر پرونده‌هایی که در زمینه طلاق به دست ما می‌رسد، 80 تا 85 درصد منجر به سازش می‌شود. در این شرایط، بهزیستی خواستار پرونده‌های طلاق از دادگستری است و امید است با مداخله‌هایی که انجام می‌شود شاهد خروجی بیشتری در سازش پرونده‌ها باشیم.

او افزود: کل مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در سطح استان در کاهش طلاق در حال فعالیت هستند. طرح اورژانس اجتماعی در مناطقی مانند زابل، خارک، ایران‌شهر، سراوان، چابهار و... پیاده شده است. امسال نیک‌شهر و کنارک که جزو مناطق جنوبی استان‌ هستند نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند و در کل شهرهایی که جمعیت بالای 70 هزار نفر دارند شامل این خدمات می‌شوند. علاوه بر اورژانس‌های اجتماعی، 17 پایگاه خدمات اجتماعی در استان وجود دارد که در این پایگاه‌ها علاوه بر خدمات مشاوره‌ای، خدمات سطح اول و خدمات پیشگیری نیز ارایه می‌شود.

شانس بالای سازش در پرونده‌های ارجاعی به اورژانس اجتماعیسراوانی درخصوص نقش مراکز اورژانس اجتماعی در کاهش طلاق در این استان گفت: مراکز اورژنس اجتماعی به شدت در کاهش طلاق مفید بوده‌اند و به نظر می‌رسد لازم است در دادگستری اولین دستوری که روی پرونده‌های طلاق داده می‌شود، فرستادن پرونده به سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی و اورژانس اجتماعی باشد؛ چراکه پرونده‌هایی که وارد اورژانس اجتماعی می‌شوند، شانس سازش بسیار بالایی خواهند داشت.

او درخصوص سایر خدمات ارایه‌شده توسط اورژانس اجتماعی استان اظهار داشت:. طبق قانون مراکزی تحت عنوان فوریت خدمات اجتماعی وجود دارند که در حوزه اجتماعی به طور عام و کلی خدمات ارایه می‌دهد. مثلاً تلفن 123 یا 1480 در زمینه آسیب‌های اجتماعی مانند کودک‌آزاری، همسرآزاری، فرار از منزل، مشکلات زناشویی و... خدمات مشاوره را به صورت آنلاین ارایه می‌دهند. علاوه بر این، خدمات سیار نیز وجود دارد که همکاران ما با گشت‌زنی در خیابان‌ها و مراکزی که ضریب آسیب بالایی دارند، حضور فیزیکی پیدا کرده و خدمات در محل ارایه می‌دهند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان سیستان‌وبلوچستان تشریح کرد: خدماتی که در این مرکز انجام می‌دهیم شامل طرح کاهش طلاق و دیگر خدمات از قبیل مداخلات فردی، خانوادگی و اجتماعی در موضوعات مختلف است که تیم‌ ما خدمات اولیه سطح 1، سطح 2 و حتی سطح 3 ارایه می‌دهد.

بسته کامل خدمات ارایه‌شده به کودکان استانسراوانی درخصوص وضعیت کودکان کار و خیابان استان و خدمات ارایه‌شده به آن‌ها خاطرنشان کرد: پس از این‌که کودکان کار توسط نیروی انتظامی‌ جمع‌آوری می‌شوند، وارد مراکز کودکان خیابانی بهزیستی شده و چهار نوع خدمات در این مراکز به آن‌ها ارایه می‌گردد. این خدمات شامل: خدمات سطح اول و سرپایی است که مددکار ما با یک مشاوره با خانواده این کودک ممکن است بتواند مشکل را حل کند. اگر مشکل کودک با این مشاوره حل نشد، 21 روز در این مراکز مقیم می‌شود و بعد از 21 روز ساماندهی می‌یابد. اگر اوضاع حاد باشد تا 1 سال کودک را در این مرکز نگهداری می‌کنند. اگر باز هم مشکل حل نشد، خدمات سطح 4 به کودک ارایه و کلاً سازمان بهزیستی ولی قهری کودک می‌شود.

او افزود: این خدمات شامل یک بسته کامل خدماتی در ارتباط با کودکان دختر و پسر در بحث طلاق و بحث فوریت‌های اجتماعی است که باید در سطح استان داده شود. برای مثال اگر کودکی معتاد باشد، از طریق همین سیستم اورژانس اجتماعی مشخص است که کجا باید برود و چه خدماتی را باید دریافت کند و در واقع صفر تا 100 خدمات در اورژانس اجتماعی تعریف شده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان سیستان‌وبلوچستان درخصوص افراد فاقد شناسنامه و مدارک هویتی در استان و نحوه دریافت خدمات توسط این افراد گفت: در حال حاضر نسبت به 10 سال گذشته با برنامه‌ریزی ثبت احوال و با همکاری دادستان و روحانیون اهل تشیع، وضعیت ثبت ازدواج‌ها و به‌تبع آن شناسنامه‌دارشدن افراد بسیار مناسب است. همچنین سازمان ثبت احوال تیم‌های سیاری تشکیل داده است که به روستاها رفته و ازدواج‌ها را ثبت می‌کنند و بعد در مورد شناسنامه‌ها اقدام می‌شود.

آیا کودکان فاقد شناسنامه می‌توانند از خدمات بهزیستی بهره‌مند شوند؟این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از خدماتی که بهزیستی ارایه می‌دهد به همین گروه‌ها است؛ اکثر زنانی که با مردان افغانی ازدواج کرده‌اند فرزندانشان از نظر داشتن شناسنامه دچار مشکل هستند، ولی با خدماتی که ثبت‌احوال انجام داده، مشکلات این افراد تا حد بسیار زیادی حل شده است. بهزیستی هم در حد توان و با توجه به امکاناتی که دارد خدمات را به این‌گونه افراد ارایه می‌دهد. با تلاش‌هایی که انجام شده و همکاری رییس آموزش‌وپرورش استان، مشکلات تحصیلی این بچه‌ها نیز تا حد زیادی حل شده است. همچنین افرادی که کارت‌های مخصوصی از طرف اداره اتباع دارند، مجازند در کشور زندگی کنند و بهزیستی مجاز است خدماتی را به دارنده این کارت‌ها ارایه دهد، ولی خدمات بهزیستی شامل کسانی که این کارت‌ها را ندارند نمی‌شود.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!