سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جوان نوشت: بيرق جنون ريشه در خون


روزنامه جوان/ متن پيش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

اين روزها ميدان وليعصر تهران حکايتگر داستان يک پرچم است. داستاني 70 ساله که به برافراشتن يک پرچم در نبرد ايووجيما باز مي‌گردد. «‌برافراشتن پرچم در ايووجيما»‌ نام عکسي تاريخي مربوط به نبرد ايووجيما در جنگ جهاني دوم است. عکسي که جو رزنتال آن را در 23 فوريه سال 1945 ميلادي ثبت کرد. در اين عکس پنج تفنگدار نيروي دريايي امريکا و يک پزشکيار بيمارستان نيروي دريايي اين کشور در حال برافراشتن پرچم امريکا بر فراز کوه سويباچي ژاپن هستند. حالا 70 سال تاريخي از آن روز گذشته و حکايت دراز مداخلات امريکا و سياست‌ورزي‌هاي آتش‌افروزانه‌اش تصويري مشابه اين عکس معروف را به ميدان وليعصر تهران آورده است.
«برافراشتن پرچم در ايووجيما» عکس محبوب امريکايي‌هاست. آنقدر محبوب که هزاران نسخه از روي آن منتشر شود. اين عکس تنها عکس تاريخي بود که در همان سال ثبت شدنش جايزه پوليتزر در بخش عکاسي را به خود اختصاص داد و براي امريکايي‌ها تبديل به يکي از مهم‌ترين و مشهورترين تصاوير جنگي شد. در اين عکس شش امريکايي در حال بالا بردن پرچم امريکا بر فراز يک کوه هستند.
از اين شش نفر سه نفر بعدها طي عمليات جنگي کشته شدند و تنها سه نفر باقي ماندند که بعد از تعيين هويت مشهور شدند. اين تصوير آنقدر براي امريکايي‌ها ارزشمند است که بعدها فليکس دولدون از آن براي طراحي تنديس «يادبود نبرد ايووجيما، نيروهاي تفنگدار دريايي ايالات متحده امريکا» استفاده کرد. اين مجسمه اکنون در مجاورت گورستان ملي آرلينگتون واشنگتن نصب است. امريکايي‌ها بعدها سعي کردند اين عکس را با دوگانه سينمايي کلينت ايستوود به ساير مردم دنيا نيز بشناسانند. سال 2006 ميلادي، ايستوود در فيلمي که نامش را «پرچم پدران ما» گذاشت جنگ جهاني دوم و نبرد ايووجيما عليه ژاپن را از زاويه نگاه و نقطه نظر امريکايي به تصوير کشيد. فيلمي به شدت ميهن‌پرستانه که دست بر قضا عکس تاريخي «برافراشتن پرچم ايووجيما»‌ نيز به عنوان پوستر آن انتخاب شد. بعدها براي اينکه امريکا با اين جهت‌گيري سينمايي يک طرفه بيش از اندازه خودشيفته به نظر نرسد، فيلم ديگري تحت عنوان «نامه‌هايي از ايووجيما»‌ ساخته شد که اين نبرد تاريخي را از نگاه ژاپني‌ها به تصوير مي‌کشيد. جالب آنجاست که رشته ساخت اين فيلم را هم امريکايي‌ها در دست گرفتند. کارگرداني اين فيلم را نيز ايستوود برعهده داشت.
نبرد ايووجيما به چشم امريکا يک موفقيت جنگي بزرگ بود اما اين نبرد تنها نمونه‌اي از جنگ‌افروزي‌هاي امريکا در خارج از مرزهايش به شمار مي‌آمد. طي اين جنگ 35 روزه، جزيره ايو جيماي ژاپن به اشغال (ايالات متحده ) در آمد و طي آن از مجموع ۲۱۹۰۲ نظامي ژاپني موجود در جزيره ۲۰۷۰۳ نفر کشته شدند تا جايي که مي‌توان گفت نيروهاي تفنگدار دريايي ايالات متحده امريکا پرچم خود را بر فراز اجساد ژاپني‌ها برافراشتند. بعد از پايان آن تجاوز، ‌تاريخ صحنه‌هاي ديگري از جنگ‌افروزي‌هاي امريکا را هم ثبت کرد؛ تصاويري که از نظر عمق فاجعه از اهميت بالاتري برخوردار بودند اما به اندازه عکس مشهور امريکايي شهرت کسب نکردند.
قدرت رسانه‌اي غرب اجازه نداد که اين تصاوير مثل تصوير تاريخي ايووجيما جايزه کسب کنند و به شهرت برسند. از تصاوير مربوط به قتل‌عام ويتنام و بمباران هيروشيما گرفته تا نقش غيرمستقيم در نسل کشي فلسطين، حمله به هواپيماي مسافربري ايراني، جنگ در افغانستان و عراق و دهها داستان واقعي ديگر که در هر کدام ردپاي تجاوز امريکا و مداخلات سياسي آن به چشم مي‌خورد.
حالا امروز يادبود يک 13 آبان ديگر در تقويم ايران است و در چنين روزي اين عکس تاريخي و تمام تحليل‌هايي که به آن گره خورده سوژه طراحان ايراني شده است. يکي از تحليل‌ها اين است که اين پرچم به چه قيمتي برافراشته مي‌شود. در ضلع شمال غربي ميدان وليعصر تهران، بنر «داستان يک پرچم» نگاه‌ها را به سوي خود جلب مي‌کند و به شکلي مفهومي پاسخگوي اين سؤال است. در اين بنر همان شش نظامي امريکايي در حال برافراشتن پرچمشان هستند اما اين بار زير پاي آنها به جاي زباله‌ها و سنگ‌هاي کوه سوري باچي، اجساد انسان‌هاي بي‌گناه کشته شده در طول جنگاوري‌هاي 70 سال گذشته امريکا و حتي پيش از آن پراکنده است.
تمام جنايت‌هاي امريکا در يک عکس! افراد حاضر در عکس «داستان يک پرچم» از اقوام و مليت‌هاي مختلف هستند. کساني که با نگاه به جنايات امريکا و ايادي آن در نقاط مختلف دنيا در عکس جاي گذاري شده‌اند: ملت مظلوم فلسطين، کودکان فلسطيني، جمال و محمد الدوره، مرد و زن افغان و عراقي، سرخپوست، سياهپوست، سرباز ويتنامي، کودک سوري، مرد و کودک قرباني بمب شيميايي در حلبچه و حاجياني از فاجعه اخير منا! اين عکس توسط سيداحسان باقري بازسازي شده و با حمايت خانه طراحان انقلاب اسلامي نصب و رونمايي شده است. «داستان يک پرچم» بر فراز ميدان وليعصر نصب شده تا در بزرگداشت يک روز مهم در تقويم ايران و با استفاده از يک عکس تاريخي 70 ساله، وجدان‌هاي بيدار را به تفکر و تعمق در حوادث دنياي اطرافشان وا دارد.

*الناز خمامي زاده


ویدیو مرتبط :
‫دانشمندان خون را جوان کردند‬‎