پاسخ روابط عمومی صداوسیما به حواشی نظرسنجی «کیمیا»


پاسخ روابط عمومی صداوسیما به حواشی نظرسنجی «کیمیا»

باشگاه خبرنگاران/ روابط عمومی رسانه ملی به مطلب منتشر شده در شماره 4690 روزنامه جوان با عنوان «کیمیا انقلاب را ضعیف به تصویر کشید» پاسخ داد.
در پاسخ به مطلب «کیمیا انقلاب را ضعیف به تصویر کشید» که در تاریخ 9/9/94 در شماره 4690روزنامه جوان به چاپ رسیده است، روابط عمومی رسانه ملی ضروری می‌داند که توضیحاتی را برای تنویر افکار خوانندگان آن روزنامه ارائه کند.
1- مطلب مذکور که به استناد نظرسنجی شورای نظارت بر صدا و سیما به رشته تحریر درآمده است، حکایت از آن دارد که مردم از سریال مذکور که با هدف بازنمایی عوامل شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تهیه شده است، رضایت ندارند و 8 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، عملکرد این سریال را خوب عنوان کرده‌اند.
به اختصار باید یادآور شد که اولاً نتایج نظرسنجی‌های اینترنتی نمی‌توانند به جامعه تعمیم داده شوند، به گونه‌ای که عنوان شود «مردم چندان رضایت ندارند».
ثانیاً؛ در نظرسنجی‌های اینترنتی بعضاً رأی‌دهی چندباره کاربران وجود دارد، که این امر می تواند ارزش علمی صحت نتایج آن را کاهش دهد.
ثالثاً؛ در نظرسنجی‌ الکترونیکی که توسط سایت‌ها انجام می‌شود، نمی‌توان جامعه آماری و حجم نمونه را انتخاب کرد، چرا که انتخاب جامعه پاسخگو بر عهده پژوهشگر نیست، بلکه پاسخگو است که ما را انتخاب می‌کند. ازسویی تعداد پاسخگویان به نظر سنجی یک سایت تا حدود زیادی به تعداد مراجعه کنندگان به سایت ارتباط دارد. بنابراین نباید آن را به گونه‌ای بیان کرد که نشانگر نظر مردم جامعه باشد، به دیگر معنی به لحاظ علمی نمی‌توان نتایج نظرسنجی‌های اینترنتی که نه جامعه مورد بررسی آن مشخص شده و نه حجم نمونه‌ای بر آن ذکر شده است را مبنای موفقیت یا عدم موفقیت مثلاً یک سریال در موضوعی که به آن پرداخته است، دانست.
2- مقایسه این سریال با سریال سال‌های دور از خانه که به اوشین شهرت یافت قیاس مع‌الفارغ است، چرا که مقایسه اوشین در زمانی که دو شبکه تلویزیونی بیشتر وجود نداشت و حجم مجموعه‌های نمایشی بسیار کم بود؛ با کیمیا که در یک رقابت نفس‌گیر تلویزیونی و ماهواره‌ای به روی آنتن رفته، هیچ مبنای منطقی ندارد، ضمن آنکه با مقایسه سریال سال‌های دور از خانه به عنوان یک تجربه ژاپنی، نمی‌توان به این نتیجه رسید که سریال کیمیا به عنوان یک تجربه ایرانی در همراه ساختن بیننده در روایت تاریخی ضعیف بوده است چراکه در سریال کیمیا به بطن مردم مراجعه شده و از آن زاویه، حوادث دوران انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده است.
واقعیت این است که سریال کیمیا اولین تجربه ساخت سریال‌های بلند و 100 قسمتی در صدا و سیما است و برای تکرار این تجربه سترگ و همراه ساختن مخاطب با آن نیازمند همراهی بیشتر اهالی رسانه و فرهنگ است، هرچند برآیند کلی این مجموعه تاکنون طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیما رضایت بخش بوده و مخاطبان زیادی را درگیر داستان خود کرده است که این موضوع امید به تولید مجموعه‌های بلند را در آینده افزایش می‌دهد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اینم از روابط عمومی صداوسیما!