سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هیچ‌کس حاضر به خرید نفت ایران نبود/بازهم تحریم شویم‌ به همان شکل تحریم را دور می‌زنم


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، م- ش در ارائه آخرین دفاعیات خود در بیست و ششمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی اظهار کرد: فصل‌الخطاب همه ادعاها علیه من، معرفی زنجانی به آقای «و» و باز کردن راه نفوذ زنجانی به نفت است، در حالی که این مطلب صحت ندارد. 

وی اضافه کرد: معتقدم مجموعه نفت در آن زمان سر زنجانی کلاه گذاشت زیرا کسی حاضر نبود از ایران نفت بخرد، خرید نفت از ایران در آن شرایط حماقت می‌خواست چون فشارها بسیار زیاد بود و کشتی‌های نفت‌کشی دیده نمی‌شدند و مشکلات عملیاتی و جریمه‌های سنگین بسیاری وجود داشت. 

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: نقش کلیدی من در نفوذ زنجانی به مجموعه نفت چه بوده است؟ اگر  رانتی وجود داشت چرا برای خودم نگرفتم و این هم از عجایب این پرونده است. 

م- ش در ادامه به موضوع خرید هواپیما برای زنجانی اشاره کرد و گفت: در زمان اضطرار و تحریم حمل یک قطره نفت به کشور کمک می‌کرد و خرید یک هواپیما در آن شرایط، کمک اولی‌تری بود. مگر فقط باید دولت هواپیما بخرد و آیا خرید هواپیما برای بخش خصوصی و کشور جرم است؟ 

وی افزود: همواره به زنجانی توصیه می‌کردم وارد خرید و فروش‌های نفتی نشود زیرا دردسرساز خواهد بود اما او می‌گفت با شرکت نفت تسویه می‌کند و من باید از کجا می‌دانستم او که تا یک ماه پیش دارایی‌های خود را 12 میلیارد دلار نشان می‌داد، با پول غیر هواپیما می‌خرد. 

متهم ردیف دوم پرونده نفتی تاکید کرد: مسئولیت حفاظت و صیانت از بیت‌المال و امکان‌سنجی و دادن اعتبار به اشخاص برعهده مسئولان کشور است اما امروز من گرگ دهن‌آلوده و یوسف ندریده شده‌ام.

م- ش با تاکید بر اینکه هیچ محموله‌ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به وی تحویل نشده است، افزود: من به عنوان نماینده و کارگزار شرکت بابک زنجانی، مسئولیت نگهداری کالا را نداشتم زیرا منافع باید متناسب با مسئولیت باشد. اگر سند و مدرکی دال بر تحویل کالا از سوی من وجود دارد ارائه کنید. شرکت نفت به خود زنجانی که مدعی هستند محموله‌های نفتی را تحویل گرفته، اسناد تحویل بار را ارائه نکرده است چه برسد به من. 

وی افزود: قبول دارم به عنوان نماینده و با داشتن وکالت‌نامه به ترکیه رفتم تا کارها را انجام دهم اما اگر این جرم باشد همه وکلا و کارگزاران باید محاکمه شوند. نه خیانت در امانت کرده‌ام و نه از مسئولیت کارگزاری خود شانه خالی کرده‌ام و هیچگاه منکر کارگزاری هم نشده‌ام. 

متهم ردیف دوم پرونده نفتی همچنین در برنامه موضوع فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال گفت: شرکت فال ابتدا توسط زنجانی شناسایی شد و بعد از شناسایی به من ایمیل زد تا به ترکیه بروم و مذاکرات را انجام دهم. پس از انجام مذاکرات شرکت فال را امکان‌سنجی کردیم و طبق بررسی‌های صورت گرفته فال در آن زمان 4 میلیارد و 862 درهم دارایی داشت. 

م- ش با بیان اینکه پس از ورود مسئولان نیکو و نفت به موضوع فال اختلافات با آنها آغاز شد، افزود: عید سال 92 زنجانی از من خواست کالاها را از فال عودت کنم و نامه‌ای را از شرکت ایزو با امضای خود فرستاد که براساس آن 590 هزار تن بار در شرکت فال وجود داشت و از همان‌جا دعوا آغاز شد. 

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای استیفای بارها انجام داده است، گفت: در منشأ دعوا با فال نامه‌ای که «الساری» مالک فال فرستاد و یکسری هزینه‌های گزاف را بابت نگهداری محموله‌ها اعلام کرد که این مسئله مورد اعتراض من قرار گرفت. 

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: از همان روز اول به زنجانی گفتم که موضوع فال را با وزارت اطلاعات و امور خارجه هماهنگ کند اما او می‌گفت که این یک بحث داخلی است و نمی‌خواهم آنها را دخالت دهم. 

م - ش تاکید کرد: اگر کوچکترین خلافی داشتم با توجه به جو سنگین علیه زنجانی به ایران نمی‌آمدم. در ارتباط با موضوع فال نیز شخصا با آقای بوشهری صحبت کردم و آنها نتوانستند حتی با «الساری» جلسه بگذارند و تنها به او تلفن زدند و او هم اعلام کرد بیمار است.

وی تاکید کرد که به دور زدن تحریم‌ها اعتقاد و باور داشتم چون تنها راه مبارزه با زورگویی آمریکا و استکبار جهانی همین راه بود و اگر الان هم کشور دچار اضطرار شود همان کاری را انجام می‌دهم که قبلا کرده‌ام.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.