سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سفیر تهران در اسپانیا: ایران قربانی اصلی تروریسم و جدی ترین شریک بین المللی در مبارزه با آن است


  X  

سفیر تهران در اسپانیا: ایران قربانی اصلی تروریسم و جدی ترین شریک بین المللی در مبارزه با آن است

ایرنا/ «محمد حسن فدایی فرد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در کنفرانسی تاکید کرد که ایران قربانی اصلی تروریسم و جدی ترین شریک بین المللی در مبارزه با این معضل است.
به گزارش ایرنا، فدایی فرد که امروز دوشنبه در دانشکده علوم اطلاعات دانشگاه 'کومپلوتنسه' مادرید صحبت می کرد در تشریح سیاست خارجه کشورمان ادامه داد :اصول سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی مشتمل بر حمایت از مستضعفان جهان، طرد کامل استعمار و حفظ استقلال همه جانبه، دفاع از حقوق همه مسلمانان، عدم تعهد به قدرتهای سلطه گر، روابط صلح آمیز متقابل با دولتهای غیر محارب، خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتها و حمایت از مبارزات حق طلبانه مستضعفان در مقابل مستکبران است.
وی خاطرنشان ساخت :ما بدنبال گسترش عدالت، آزادی خواهی، برابری و صلح از طریق گسترش روابط با ملت ها و کشورهای جهان براساس احترام متقابل و منافع مشترک، نفی هر گونه سلطه گری و سلطه پذیری هستیم.
این راهبرد مبتنی بر تعامل، تقویت چندجانبه گرایی و احترام به فرهنگ و حقوق ملتها، نظام بین المللی را کارآمدتر می سازد.
فدایی فرد تصریح کرد : این اهداف از مسیر عقلانیت، همکاری و همزیستی و با تکیه بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت پیگیری می شود و توانایی ایجاد تعادل و توازن و هماهنگی میان ایدئولوژی، پراگماتیسم و عقلانیت را در شرایط گوناگون دارد.
'منطق، واقع بینی، اعتماد به نفس، صراحت و استحکام در مواجهه با موانع از مولفه های تعیین کننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.'
دیپلمات ایرانی گفت :در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، سیاست خارجی ما ماموریت داشت به جهان اعلام کند که ایران انقلابی نظم موجود را نمی پذیرد و پیام آور گفتمان جدیدی بر اساس کرامت و عزت انسان ها، سعادت و رفاه نوع بشر در سایه صلح، آزادی و برابری و نفی سلطه گری و سلطه پذیری است.
اغلب کشورهای جهان به انتخاب ملت ایران احترام گذاشتند، اما معدودی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا در مقابل انقلاب اسلامی موضع منفی گرفتند و برخی از اعضای بلوک غرب منتظر ماندند تا میزان پایداری نظام سیاسی جدید را بسنجند.
وی ادامه داد :با تجاوز نظامی رژیم صدام با حمایت تمام عیار ده ها کشور جهان، سیاست خارجی ما طی هشت سال در خدمت حفظ موجودیت نظام نوپا، تببین مظلومیت کشور و ملت در عرصه جهانی و احراز ماهیت تجاوزگر خارجی قرار گرفت.
سفیر ایران ابراز داشت :با خاتمه جنگ، سیاست خارجی در خدمت بازسازی ویرانه های جنگ، نوسازی صنایع و توسعه همه جانبه کشور و تأمین آسایش مردم قرار گرفت.
همچنین می بایست ضمن الگو پردازی برای تمدن نوین اسلامی - ایرانی بر پایه مردمسالاری دینی، به امر ضروری اعتماد سازی، تنش زدایی و بسط روابط خارجی همت می گماشت.
به گفته سفیر ، در مقطع بعدی، رفتارهای سیاست داخلی و خارجی ایران در معرض فشار همه جانبه قرار گرفت. در این زمان سیاست خارجی مأمور تبیین ماهیت سیاست های متخذه بر اساس موازین شریعت و اصول سیاست خارجی شد. “ما با تدبیر و آرامش، منطق سیاست های خود را تشریح نمودیم و اثبات کردیم که هم در حوزه مسائل حقوق بشری از جمله در امور اقلیت های مذهبی و هم در حوزه مسائل منطقه ای مانند فلسطین و افغانستان و عراق، واقعیت تحولات با آنچه که غرب متوهمانه تصور می کند، مغایر است.
' همگان دیدند که پیش بینی های ما برای فلسطین، افغانستان و عراق کاملا محقق شد و دستگاههای عریض و طویل اطلاعاتی غرب از فهم آن ناتوان بودند”.
فدایی فرد افزود :سپس ایران در مقابل یک هجمه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بخاطر فعالیت های هسته ای اش قرار گرفت. متهم کردن ایران به تهدید صلح و امنیت بین المللی از طریق تلاش برای ساخت سلاح هسته ای بهانه ای برای وضع سنگین ترین تحریم های ظالمانه سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه مردم ایران و ترویج ایران هراسی میان ملت های دنیا گردید.
به گفته فدایی فرد ، در این زمان سیاست خارجی ایران درگیر یک ماراتن نفس گیر 12 ساله شد و ماموریت یافت به مدعیان اعلام کند که ایران برای توسعه شاخه های مختلف علوم و فناوری بر اساس حقوق بین الملل عمل می کند و آپارتاید علمی را نمی پذیرد، ایران بر اساس قانون اساسی و مکتب فقهی شیعی خود تولید، انباشت و کاربرد سلاح هسته ای را حرام می داند و هرگز بدنبال آن نبوده است.
سفیر ایران تاکید کرد :زمانی که ما به جهان در مورد خطر تروریست ها هشدار می دادیم، غرب در حال معامله و مذاکره با آنها بود. ائتلاف بین المللی که به نام مبارزه با تروریسم در سوریه شکل گرفته، دچار نارسایی، تناقض درونی، ریاکاری و ناکارآمدی است. ایران قربانی اصلی تروریسم و جدی ترین شریک بین المللی در مبارزه با آن است.
با ورود عملیاتی روسیه و مستشاری ایران در نبرد با تروریسم داعش، ضربات اساسی بر آن وارد شده است. کارکرد ائتلاف ضد داعش باید بازتعریف و واقعی شود. همه باید ابزارهای سیاسی، قضایی، اطلاعاتی، بانکی خود را علیه ترویسم بکار گیرند و هر اقدامی باید از مسیر دولت های منطقه صورت پذیرد.
نماینده دستگاه دیپلماسی کشورمان در اسپانیا ابراز داشت :در مسئله فلسطین ما ضمن نفی رژیم غاصب و جعلی اسراییل و محکومیت شدید فجایع و جنایات روزانه این رژیم، برگزاری انتخابات با حضور همه فلسطینی ها را پیشنهاد کرده ایم که با موازین حقوق بین الملل نیز کاملاً منطبق است.
'هر دولتی از دل آرای ملت فلسطین بیرون بیاید تکلیف ساکنان سرزمین های اشغالی را مشخص خواهد کرد. اشغال 60 ساله سرزمین آبا و اجدادی فلسطینیان برای اشغالگران حق ایجاد نمی کند. فرمول ایجاد دو دولت نه عملی و نه عادلانه است. '
وی گفت :حرف ما در سوریه، از استحکام منطقی و انطباق با حقوق بین الملل برخوردار است. این بدعتی خطرناک است که کشورهای دیگر در مورد سرنوشت ملت دیگر، نظام حکومتی و رییس آن حکومت تصمیم بگیرند. هیچ حکومتی در جهان چنین رویکردی را در باره خود نمی پذیرد.
فدایی فرد افزود : از ابتدا گفته ایم که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی مستلزم قطع منابع تأمین مالی، تسلیحاتی و لجستیکی تروریستها، شروع گفتگوی سوری - سوری در فضایی امن و تعیین سرنوشت کشور از طریق یک انتخابات دموکراتیک است.
بیعتا تقسیم تروریستها به تروریست بد و تروریست خوب بر اساس منافع قدرت ها و یا طرح های تجزیه سرزمینی راه به جایی نمی برد.
در مورد عراق، وی خاطرنشان ساخت :وحدت سرزمینی، تمامیت ارضی و حاکمیت آراء مردم، اصول راه حل ایران است. در عراق نیز تقسیم کشور به مناطق عرب شیعه، عرب سنی و کُرد، کاملاً مخالف منافع مردم عراق، بی ثبات کننده منطقه و غیرعملی است. دولت مرکزی عراق باید حمایت و تقویت شود.
دیپلمات ایرانی در رابطه با مساله یمن گفت:در مورد این کشور، قطع عملیات نظامی، و آغاز گفت و گوهای یمنی – یمنی و تعیین تکلیف کشور توسط آراء مردم می تواند پایان بخش درگیریهای خونین باشد. کشورهایی که با بمباران مردم مظلوم یمن، بذر نفرت کاشته اند، همان را درو خواهند گرد.
وی افزود :رفتار برخی کشورها در یمن و سوریه، یک بام و دو هواست. آنها درباره یمن می گویند به درخواست رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن در این کشور دخالت نظامی کرده اند، اما درباره سوریه حاضر نیستند به درخواست رییس جمهوری قانونی این کشور، از حمایت از ترویست های مسلح دست بکشند.
به عقیده فدایی فرد ، جواب مطالبات مشروع مردم بحرین مبنی بر داشتن حق رأی و حق انتخاب گلوله نیست. در هر پنج صحنه فلسطین، سوریه، عراق، یمن و بحرین مداخله خارجی و منافع کشورها و قدرتها باعث اشغالگری، ترویج تروریسم و بی ثباتی، کشتار بیگناهان و آواره شدن مردم شده است. در هیچ صحنه ای هم تحولات طبق نظر طراحان خارجی پیش نرفته است.
سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت :دولت تدبیر و امید و اعتدال به ریاست «حسن روحانی» برای سیاست خارجی خود رویکرد تعامل سازنده را برگزیده است که گسترش و تعمیق مناسبات همه جانبه و و متقابلا سودمند با کشورهای دوست بخصوص با دول اروپایی محور اصلی این رویکرد است. اسپانیا با تکیه بر روابط مودت آمیز 600 ساله در سیاست اروپایی ایران جایگاه مستحکمی دارد.
وی تاکید کرد : ایران بازیگر با نفوذ خاورمیانه و دارای دقیق ترین اطلاعات و تحلیل ها از تحولات منطقه است. ما به دلیل شناخت تاریخی و ملموس از نیروهای درگیر و نزدیکی جغرافیایی، دارای نگاه راهبردی به مشکلات و بحران ها و راه حل های عینی و واقع بینانه برای حل پایدار چالش های منطقه هستیم. بدون کمک های راهگشای ایران، حل بسیاری از این چالش ها ناممکن است.
به عقیده سفیر کشورمان ، گروه های تروریستی بدون طراحی و پشتیبانی و یک شبه ایجاد نشده اند و بدون حمایت خارجی زنده نمی مانند؛ نمی توان هم عضو ائتلاف ضد تروریسم و همزمان تأمین کننده مالی، تسلیحاتی، لجستکی و اطلاعاتی تروریست ها بود؛ نمی توان تروریست پرورش داد و نام معارضه میانه رو بر آن گذاشت و از عوارض آن بر حذر ماند؛ نمی توان به ارزش ها و فرهنگ ملت ها توهین کرد و انتظار همزیستی مسالمت آمیز داشت؛ نمی توان بجای پاسخ به مطالبات مشروع ملتها آنها را بمباران کرد و مدعی رعایت حقوق بشر و احترام به ملتها و فرهنگ ها و تکریم شأن انسان ها بود؛ نمی توان امنیت و همزیستی ملتها را به بهانه آزادی قربانی کرد؛ گفتگوی متمدنانه همراه با درک و احترام متقابل جایگزینی ندارد.


ویدیو مرتبط :
ایران بزرگترین قربانی تروریسم