علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



عربستان در موضع گیری‌های خود علیه ایران تنهاست


به گزارش خبرنگار مهر، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه عربستان در موضع‌گیری‌های خود در مورد ایران تنها مانده است، گفت: سیاست عربستان تحمیل سیاست‌های یکجانبه خود بر دولت‌ها و ملت‌های دیگر است.

وی افزود: در روزهای گذشته عربستان سعودی تنش‌هایی را در چارچوب پیگیری سیاست یکجانبه خود هم در شورای همکاری خلیج‌فارس و هم در سطح اتحادیه عرب برای یارگیری و اینکه نشان دهد عربستان تنها نیست اعمال کرده است.

جابری انصاری ادامه داد: واقعیت این است که آنچه عربستان سعودی در سیاست‌های یکجانبه اتخاذ کرده در زمینه قطع روابط دیپلماتیک تقریباً هیچ دولتی به شکل قطعی از این سیاست‌ها حمایت نکرده و حتی رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب که همین اجلاس قاهره را مدیریت کرده است، در یک کنفرانس مطبوعاتی صراحتاً مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب در برخورد با مشکلی که پیش آمده، اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعدام شیخ نمر را برخلاف قوانین حقوق بشر دانست و گفت: بسیاری از کشورهای جهان مخالفت و تاسف خود را نسبت به این اقدام خلاف مقررات بین‌المللی و حقوق بشری اعلام کردند.

جابری انصاری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را مبتنی بر تدبیر که مخالف با تنش‌آفرینی و بحران آفرینی است، در منطقه انجام می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد علیرغم همه داد و فریادها و سر و صداهایی که عربستان به راه انداخته است، آنچه که مطلوب عربستان سعودی است، در تحمیل اقدامات یکجانبه اش به دیگر کشورها چه در شورای همکاری خلیج‌فارس چه و  اتحادیه عرب مورد تصویب و حمایت قرار نگرفته است.

در بیانیه اتحادیه عرب همراهی دسته جمعی با عربستان صورت نگرفت

وی با اشاره به بیانیه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس گفت: در این بیانیه‌ها هیچ‌گونه همراهی در زمینه اقدامات یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: البته برخی از کشورها اقداماتی در همراهی با اقدامات عربستان انجام دادند که با توجه به فشارها و تلاش های مستقیم عربستان سعودی چندان غیرعادی نیست.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: اقدامات یکجانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در اعدام شیخ نمر به شکل گسترده در بسیاری از کشورها مورد انتقاد قرار گرفته و اقدامات یکجانبه عربستان سعودی حتی در مجموعه‌های عربی به شکل جمعی حمایت نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بنا دارید دولتی را به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران معرفی کنید، اظهار داشت: بعد از قطع رابطه عربستان با ایران برای تدابیر مسائل موجود میان دو کشور قاعدتا دفاتری به عنوان دفتر حافظ منافع باید وجود داشته باشد ولی هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است و حسب نیاز و شرایط موجود میان دو کشور می توان ساز و کارهایی را مورد توافق قرار داد.

درخواست از شورای شهر برای مشاورت با وزارت خارجه در نامگذاری خیابان ها

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاف نظر شورای شهر تهران با وزارت امور خارجه بر سر تغییر نام خیابان بوستان به شهید شیخ النمر گفت: وزارت خارجه همچون اقشار دیگر ملت ایران با بزرگداشت شهادت شیخ النمر قطعا موافق است و از هرگونه اقدامات و فعالیت ها برای پاسداشت آن شهید حمایت می کند.

وی افزود: آنچه در نامه مورد اشاره وزارت خارجه تاکید شده است ضرورت طی روال های معمول موجود در زمینه نامگذاری ها از نظر مشورت با شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه است.

چرایی رونمایی از شهر موشکی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رونمایی از شهرهای موشکی ایران با چه هدفی انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: ما به شکل آشکاری همزمان با مذاکرات هسته ای و در دل آن صراحتا اعلام کردیم که برنامه موشکی جمهوری اسلامی جزئی از منظومه دفاعی ایران است و هیچ ارتباطی با برجام و توافق هسته ای ندارد و مسیر جداگانه خود براساس نیازهای دفاعی کشور را طی خواهد کرد.

جابری انصاری تاکید کرد: در همین چارچوب اقداماتی به طور طبیعی در قالب نیازهای دفاعی کشور و پیشرفت در این مسئله انجام شده است.

خبر تاخیر در اجرای برجام نادرست است

وی در پاسخ به این سوال که علت تغییر اجرای برجام چیست، گفت: اینکه اجرای برجام به تعویق افتاده است براساس یک خبر نادرست است که تاریخی را به عنوان تاریخ اجرا معرفی کرده است ما هیچگاه تاریخ دقیقی را برای روز اجرای برجام اعلام نکردیم و آنچه اعلام شده تعیین یک بازه زمانی بود و اعلام اینکه احتمالا اگر مجموعه اقدامات و توافقاتی که در چارچوب برجام مورد توافق طرفین قرار گرفته است به درستی در جدول های زمانی و پیش بینی شده اجرا شود می توانیم به تاریخ نهایی اجرای برجام برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: بنابراین تاریخی مشخص نشده بوده است که تغییر آن تاریخ به معنای به تعویق افتادن اجرای برجام چه از سوی آمریکا و چه از سوی ایران باشد.

هرگونه اقدام در زمینه نقض برجام با اقدام متقابل ایران مواجه می شود

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که موضع و برنامه وزارت امور خارجه در قبال تحریم های جدید کنگره آمریکا بعد از اجرای برجام چیست و آیا امکان دارد ایران با اجرای برجام با وجود تحریم های جدید تجدیدنظر داشته باشد تصریح کرد: ملاک ما توافقات برجام است و هرگونه مصوبه ای که به نقطه اجرا توسط دولت آمریکا برسد و نقض کننده تعهدات بین المللی آمریکا در زمینه اجرای برجام باشد با واکنش مناسب و اقدام متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

استقبال از اقدام کانادا در بهبود روابط با ایران

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت کانادا درخواست بهبود با ایران را داشته است و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست، خاطرنشان کرد: مواضعی بعد از روی کار آمدن دولت جدید کانادا در رسانه ها اعلام شده است. این نکته ضروری است که بگوییم قطع کننده رابطه با جمهوری اسلامی دولت کانادا بوده است و امیدواریم بعد از تغییر دولت این کشور توجه دولت جدید به سیاست های اشتباه دولت قبلی در زمینه روابط با ایران نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران قطع کننده این رابطه نبوده است و از هرگونه اقدام دولت کانادا در زمینه بهبود روابط کشور استقبال می کند.

ادامه دارد...

 

 


ویدیو مرتبط :
علت موضع گرفتن تمام کشورها علیه ایران