سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



چرا "ماما"ها مراقب سلامت م&am


سلامت نیوز:قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، هزینه ارائه خدمات در پایگاه‌های بهداشتی و درمانی شهری و روستایی را "رایگان" اعلام کرد و گفت: اگر هزینه‌ای نیز در این پایگاه‌ها دریافت شود، تخلف قطعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ناصر کلانتری در پاسخ به برخی انتقادات درباره عدم حضور نیروی ماما در تعدادی از پایگاه‌های بهداشت و درمان شهری و روستایی، اظهار کرد: در حال حاضر همه پایگاه‌های بهداشتی و درمانی ماما دارند. برخی خدمات مربوط به زنانگی و همچنین خدمات مادران باردار را ماما باید ارائه دهد. به همین خاطر از بین چهار یا پنج مراقب سلامت یک یا دو نفر از آنها حتما ماما هستند.

وی افزود: در توزیع خانوار میان مراقبان سلامت، به ماماها درصدی پایین‌تری سپرده می‌شود تا بتوانند هم خانواده‌ها را ویزیت کرده و هم معاینات زنانگی که سایر مراقبین به آن‌ها ارجاع می‌دهند را تحت پوشش قرار دهند.

رییس مرکز مدیریت شبکه‌ و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در خصوص هزینه ارائه خدمات بهداشتی در پایگاه‌های سلامت شهری و روستایی نیز توضیح داد: این پایگاه‌ها، سطح اول خدمات را ارائه می‌دهند و مراقبان سلامت که جزو فارغ التحصیلان بهداشت عمومی، بیماری‌ها، مادر و کودک، ماما و پرستار هستند نیز حضور دارند. آنها ابتدا دوره می‌بینند و به مراقب سلامت خانواده تبدیل می‌شوند و مطابق اصول نظام مراقبت‌های اولیه چند پیشه، فعالیت می‌کنند. اگر هزینه‌ای نیز در این پایگاه‌ها دریافت شود، تخلف قطعی است؛ چراکه سرانه آنها پرداخت شده است.

به گفته کلانتری، تنها مراکز جامع سلامت برای بعضی از خدمات درمانی مثل سرماخوردگی، دل درد، برخی از خدمات آزمایشگاهی و... پول دریافت می‌کنند. در صورت بیمه بودن بیمار، فقط مبلغ فرانشیز و در غیر این صورت ویزیت آزاد دولتی دریافت می‌شود.

تلاش برای رایگان کردن داروهای فشار خون و دیابت در مراکز جامعه سلامت

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ادامه از برنامه این معاونت برای رایگان کردن داروی برخی از بیماری‌های مزمن مثل فشار خون و دیابت خبر داد و گفت: تعرفه‌های ما در مراکز سلامت جامعه دولتی است، ولی تلاش می‌کنیم برخی از خدمات مربوط به بیماری‌های مزمن مثل داروهای فشارخون و دیابت را تا جایی که ممکن است به صورت رایگان توزیع کنیم. در این صورت، کسانی که به صورت متعدد برای این بیماری مراجعه می‌کنند، از نظر هزینه سلامت دچار اختلال نمی‌شوند.

کلانتری همچنین اضافه کرد: در سال 95 قصد داریم آزمایش‌های کنترل این بیماری‌ها را تاجایی که ممکن است با حداقل هزینه یا به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت انجام دهیم.

وی در پایان ضمن اشاره به ساخت 1955 پایگاه و 818 مرکز جامع خدمات سلامت در کشور از ابتدای طرح تحول بهداشت، ادامه گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی را مشروط به مشخص شدن وضعیت منابع مالی عنوان کرد.


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟