آیا بعد از حضرت مهدی (عج) حکومت دست صالحان می افتد؟


آیا بعد از حضرت مهدی (عج) حکومت دست صالحان می افتد؟قدس آنلاین/ آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه "نشان صبح" به بررسی روایات حکومت صالحان بعد از رحلت یا شهادت امام مهدی(ع) می پردازد.

بحث ما راجع به بررسی روایاتی بود که مفادش این است؛ بعد از حکومت حضرت مهدی و رحلت یا شهادت ایشان حاکمیت جهان دست افراد صالح می افتد و آنها حکومت را اداره می کنند و دیگر حجت و معصومی نخواهد بود.

این روایات با توجه به اینکه مخالف روایات دیگر ما از نظر محتوا، سند و مضمون است ولی عده ای به این روایات به دیده شک نگاه کردند و به آن روایات شاذ گفتند چرا از این روایات تعبیر شاذ کردند چون معارض است با یک سنخ دیگر از روایات، روایاتی که قطعا صادر شده و جز ضروریات و اعتقادات ماست که زمین از حجت خالی نمی شود.

روایت اول از امام باقر (ع) است از بصائر الدرجات، این روایت را کتاب کافی، غیبت نعمانی و بحارالانوار نقل می کند، این روایت مشکل سندی ندارد؛ امام (ع)‌ در این روایت می فرمایند: از روزی که خداوند حضرت آدم را قبض روح کردند تا این لحظه، زمین یک روز و یک لحظه از وجود امام خالی نبوده، امامی که به وسیله او مردم به سوی خدا هدایت شوند و آن امام هدایت کننده حجت خداست بر بندگان، این تعبیر غیر از انسان های صالح است، زیرا زمین بدون امامی که حجت الهی باشد نمی ماند، استقرار نخواهد داشت و اهلش را فرو می برد.

آن روایات با این روایات معارض است به این معنی که بعد از امام زمان صد سال یا دویست سال زمین بدون حجت باقی می ماند که ما نمی توانیم بپذیریم. باید توجه داشت هر چه این روایاتی که مخالف مشهور است سندش قویتر باشد، ضعیف تر است چون همه علما آن را بررسی و اعراض کردند، هر چند سندش محکم باشد باز ما نمی توانیم آنها را بپذیریم.

حدیث بعدی را الی الشرایع، دلایل الامامه، اسباط هداه و بحار الانوار نیز نقل کرده اند، در این روایت آمده است: از روزی که خدا زمین را خلق کرد از امام عادل خالی نشده تا قیامت برپا شود لذا آن 40 روزی که گفته شده باید توجیه شود که البته آن چهل روز زمان نشور و نزدیکی به قیامت و مقدمات آن است.

روایت سوم نیز از امام باقر (ع) نقل شده است که فرمودند: «زمین بدون حجت خدا دریای چند موجه است، آرامش ندارد و حتی یک لحظه اهلش را بر نمی تابد.» مضامین این روایات از اعتقادات قطعی ماست و در میان همه علما و دانشمندان شیعه و سنی قابل قبول می باشد.

روایت چهارم که خیلی مهم است را کافی نقل می کند، این روایت از نظر سند مشکل ندارد؛ از امام (ع) سوال کردند؛ حضرت عیسی زمانی که در گهواره سخن گفتند حجت خدا بودند، امام (ع) فرمود: «بله، قول خداوند از زبان حضرت عیسی جاری شد و حضرت عیسی حجت بود بر حضرت زکریا در حالی که در گهواره بود و هر کس سخن حضرت عیسی را شنید قبول کرد، اما حضرت عیسی بعد از سخن در گهواره تا دو سال سخن نگفت و حضرت زکریا در این دو سال حجت خدا بودند و زمانی که بعد از دو سال رحلت کردند حضرت عیسی 7 ساله بودند و بر حضرت یحیی حجت شدند.»

بعد ادامه دادند: «از زمانی که خدا حضرت آدم را آفرید و آن را در زمین سکنی داد یک روز زمین بدون حجت نبوده است»، سوال کرد آیا مولایمان امام علی (ع) از جانب خدا و رسول خدا (ص) در حیات پیامبر (ص) حجت بر مردم بود، فرمودند: «بله، روزی که پیامبر (ص) دست امام علی (ع) را گرفتند و مردم را به اطاعت علی (ع) دعوت کردند اطاعت از علی در حیات پیامبر (ص) واجب شد منتهی زمان حیات رسول الله در عرض یکدیگر نبودند در طول هم بودند، تمام مدت دوران حکومت پیامبر (ص)، حضرت زیر سایه رسول الله بودند و اگر حرف می زدند به امر پیامبر (ص)‌ بود، ولی بر امت اطاعت پیامبر (ص) لازم بود و حضرت علی (ع) هم می بایست از پیامبر (ص) اطاعت می کردند، بنابراین از جانب خدا و پیامبر (ص)، اطاعت از علی (ع)‌ بر همه مردم بعد از وفات رسول الله واجب شد.»

روایت چهارم را کمال الدین از امام حسن عسکری (ع) نقل می کند، احمد بن اسحاق می گوید، خدمت امام (ع)‌ رسیدم و در این فکر بودم که از امام (ع) بپرسم جانشین بعد از شما کیست؟ فکر خود را مطرح نکرده بودم که حضرت (ع) بدون مقدمه فرمودند: «خدای متعال از روزی که زمین و آسمان را آفرید تا به امروز هیچ زمانی نبوده که زمین از حجت خدا خالی باشد.»

پرسیدم نقش این حجت چیست؟ امام (ع) فرمودند: «اگر بلیات از مردم و کره زمین دفع می شود به یمن وجود مهدی آل محمد (ص) است زیرا هر آنی در معرض زیر و رو شدن هستیم اما تمام عنایت و الطاف خداوندی به یمن وجود امام معصوم است.» چه معرفت داشته باشیم چه نداشته باشیم همه سر سفره آقا امام عصر نشسته ایم، امام (ع) ادامه دادند: «خدا به برکت امام دفع می کند بلا را و باران را می فرستد»، گفتم: حالا که اینطور است بعد از شما چه کسی حجت خداست، در این موقع حضرت مهدی (ع) داخل اتاق آمدند در حالی که سه ساله بودند و مانند ماه شب 14 می درخشیدند.

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: بدان اگر تو جایگاهی نزد خدا نداشتی هرگز من فرزندم را به تو نشان نمی دادم، او هم نام و هم کنیه پیامبر (ص) است مثال ایشان مثال خضر و ذوالقرنین است، پرسیدم آیا نشانه ای است که او جانشین شما باشد؟ در این حال این کودک سه ساله به عربی فصیح جوابم را داد و گفت: "من بقیه الله هستم." گفتم: من خیلی خوشحال شدم اما یک چیز را نفهمیدم مثال ایشان یعنی چه و این سنت چیست؟ امام (ع) فرمودند: «حضرت خضر غایب است فرزندم نیز به مدت طولانی غایب می شود و شما در عصر غیبت خیلی این دعا را بخوانید "یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک" بعد فرمودند: «شما در این مدت متزلزل نشوید و سوال نکنید که چرا آقا غایب می شود چراکه این امری از امر خداست و سری از سرهای خداست، این امر را مخفی کن و از شاکرین باشد.»


منبع: قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
حکومت در زمان حضرت مهدی (عج)