فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سرنوشت نامعلوم سیستم آبرسانی تاریخی بروجرد


به گزارش ایرنا با گذشت چندین ماه از کشف سیستم آبرسانی تاریخی و انتشار شایعاتی مبنی بر وجود اشیای گرانبها هنوز سوالات زیادی بی جواب مانده است.
طبق اظهارنظر مسئولان، این سامانه آبرسانی قدیمی به احتمال زیاد متعلق به اواخر دوران قاجاریه است زیرا با پایان یافتن این سلسله در ایران استفاده از این شیوه آبرسانی از رونق افتاده است.
این سامانه که به واسطه گودبرداری ساختمان مجاور آن کشف شد، شامل مجموعه ای از خمره ها و لوله های کوتاه سفالی (تنپوشه) است که برای پالایش و تصفیه آب ورودی کاربرد داشته و از سوی دیگر اثر کشف شده در بخشی از بافت قدیمی شهرستان بروجرد موسوم به ارگ قدیمی واقع شده است که حدود 280 هکتار وسعت دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این باره گفت: تا زمانی که کار مطالعاتی میدانی و کاووش و گمانه زنی در این اثر تاریخی کشف شده انجام نشود، بطور دقیق نمی توان درباره آن اظهارنظر کرد.
حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: مکاتباتی با دستگاه مالک این اثر کشف شده یعنی پادگان مهندسی انجام شده است و قرار بود که این نهاد پس از مکاتبه با وزارت دفاع اجازه انجام کارهای مطالعاتی به اداره میراث فرهنگی بروجرد را بدهد ولی تاکنون هیچ مجوزی برای کاوش به ما داده نشده است.
وی اظهار کرد: در صورت انجام مطالعات میدانی می توان به این مهم دست یافت که ابتدا و انتهای این سیستم آبرسانی کجاست و قسمت کشف شده دقیقا چه بخشی از این سیستم است.
به گفته وی این سیستم تاریخی نقاط مبهم زیادی دارد و قدمت آن به درستی قابل تخمین نیست و حتی ممکن است رازهای بزرگتری در پشت این اثر تاریخی باشد که رسیدن به آنها نیازمند کاوش و مطالعات میدانی و عملی بیشتر است.
یارمحمدی در خصوص برخی شایعات موجود در خصوص کشف اشیای گرانبها در این سیستم آبرسانی گفت: احتمال اینکه شی گرانبهایی در این سیستم تاریخی موجود باشد صفر است زیرا این مجموعه سیستمی آبرسانی است و مکانی برای پنهان کردن اشیا نبوده است.
وی افزود: مجموعه کشف شده توسط نیروهای یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی تحت حفاظت و بررسی است تا حساسیت و دغدغه شهروندان درباره حفظ این اثر تاریخی کم شود.
به گفته وی ساختمان در حال احداث مجاور این اثر تاریخی با سفال های موجود در دل دیوار فاصله دارد که با نظارت و تمهیدات اداره میراث فرهنگی در اجرای دیوار ساختمان مجاور، به سفال های درون دیوار آسیبی نرسیده و بنابراین سازه ارزشمند سالم می ماند.
یارمحمدی افزود: در صورت ارایه مجوز برای انجام مطالعات میدانی و دست یابی به حقایق، اسناد تهیه شده به سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود و اگر این بنا دارای شرایط لازم برای ثبت در فهرست آثار ملی را داشته باشد، این مهم عملی شود.
به گفته وی در شهرستان بروجرد 165 اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد.
گزارش از آتوسا آزرم
3031/3022/ 6075

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سیستم آبرسانی باستانی در بروجرد قراره چگونه محافظت شود؟