سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دانشمندان انگلیسی برای «اصلاح ژن» جنین انسان مجوز گرفتند


دانشمندان انگلیسی برای «اصلاح ژن» جنین انسان مجوز گرفتند

اخیرا در طی اقدامی جالب، تیمی از دانشمندان انگلیسی مجوز استفاده از تکنیک های «اصلاح ژن» را روی جنین انسان دریافت نمودند به این امید که این کار به درک بهتر از شکل گیری جنین انسان و روزهای نخستین حیات آن کمک نماید.

گروهی در موسسه Francis Crick در لندن خواستار انجام تحقیق بر روی تخمک های تازه بارور شده و چگونگی رشد آن در 7 روز ابتدائی شده اند تا از یک سلول واحد گرفته تا بلاستولاهای متشکل از 250 سلول، همه ی زیر و بم این تخمک ها را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند.

با این روندِ دستکاری در ژن ها، دانشمندان می خواهند به بینش جدیدتر و اطلاعات بیشتری در مورد DNA انسان دست پیدا نموده و بهتولد جنین های سالم تر کمک کنند. به واسطه چنین اطلاعاتی متخصصان قادر خواهند بود تکنیک های لقاح در خارج از بدن و روش های پزشکی لازم برای درمان ناباروری را توسعه داده و تا حد زیادی این مشکل را مرتفع نمایند.

در همین راستا، سازمان باروری و رویان شناسی انگلستان (HFEA) با درخواست تیم یاد شده در زمینه دستکاری ژن ها موافقت نموده اما آنها برای اجرای کار خود هنوز به اجازه ی کمیته اخلاقی نیز نیاز دارند. اگر این تائیدیه نیز برایشان صادر گردد، این محققان به رهبری دکتر «کیتی نیاکان» از رویان های اهدایی توسط بیماران برای لقاح مصنوعی (IVF) و انجام آزمایشات خود استفاده خواهند کرد.

در همین راستا لازم است اشاره کنیم که به لحاظ قانونی دانشمندان اجازه ندارند از جنین های اصلاح شده ژنتیکی را درون بدن خانم ها بکارند.

دستکاری ژن های انسان موضوعی بسیار حساس و بحث برانگیز به شمار می رود؛ برخی اعتقاد دارند این کار موجب ایجاد انقلابی بزرگ در دانش پزشکی خواهد شد اما بعضی دیگر تصور می کنند این امر با اصول اخلاقی هیچ گونه مطابقتی ندارد و ادامه ی این راه موجب می گردد در آینده شاهد حضور «طراحان نوزاد» باشیم.

جالب است بدانید محققان چینی پیشگام این مسیر شده اند و با ویرایش ژن های نطفه ی انسان، توانسته اند ژن های مربوط به نوعی بیماری خونی که موجب مرگ می شود را اصلاح نمایند. همچنین باید بدانید که در حال نیز از این تکنیک برای نجات جان انسان ها استفاده می شود، به طور مثال، در بیمارستان Great Ormond Street انگلستان از این روش برای درمان سرطان خون یک کودک یک ساله استفاده شد.

با اینکه ویرایش ژن ها هنوز یک فرضیه محسوب می گردد اما اگر اجرائی شود مزایای بسیاری در زمینه پزشکی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اصلا قرار نیست از آن برای تولید انسان های طراحی شده به دست انسان کمک گرفت، بلکه با این دانش می توان بیماری های بشر را پیش از اینکه موجب مرگ یا ایجاد اختلالی در بدن وی شوند، از بین برد و انواع بیماری ها را ریشه کن نمود.

برچسب‌ها:جنیندانشرویانژنعلمنطفهویرایش ژن

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
افراد مسئله داری که از وزارت ارشاد روحانی مجوز گرفتند !