سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذیه/ درست غذا خوردن آسان است


تغذیه/ درست غذا خوردن آسان است قدس آنلاین/ درست غذاخوردن معمولاً کار خیلی سختی به نظر می‌رسد، اما آیا ممکن است راه‌های آسان تری هم وجودداشته باشد؟ وجود دارد؛ به جای اینکه سعی کنید عادات غذایی تان را تغییر بدهید، راه آسان تر این است که در محیط تان تغییر ایجاد کنید.

دکتر «برایان ونسینک»، مدیر «آزمایشگاه برندها و مواد غذایی» از دانشگاه «کرنل» آمریکا و نویسنده کتاب «با برنامه لاغر شوید»، معتقد است این شیوه، هم آسان تر و هم موثرتر است. دکتر کرنل افراد بیشماری را در آشپزخانه ها، رستوران ها و کافه ها مورد مطالعه قرارداده و نتایج این مطالعات صرف نظر از جنسیت، سن یا ملیت، ثابت بوده است: «ما موجودات راحت طلبی هستیم که گویا برای انتخاب آسان ترین و بی دردسرترین گزینه ها برنامه ریزی شده ایم.» وی می‌گوید: «اگر محیط تان نظم درستی نداشته باشد، شما یا زیاد غذا می‌خورید و یا بد غذا خواهید خورد.» این، به خاطر دسترسی آسان به بهترین گزینه هاست. دکتر کرنل می‌گوید: «دوسوم چیزهایی که افراد می‌خورند، اولین چیزی است که می‌بینند.» در یکی از مطالعات دکتر ونسینک، زنی که جعبه ای برشتوک را همیشه در معرض دیدش قرارمی داد به طور متوسط حدود 10 کیلوگرم بیشتر از زنی که این عادت را نداشت، دچار اضافه وزن شد. پس چه در یخچال و چه روی پیشخوان آشپزخانه، بهتر است مواد خوراکی سالم در مرکز و در معرض دید قرارداشته باشند.
این قانون، برای روی میز هم درست است: اولین چیزی که می‌خوریم، روند غذا خوردن ما را تعیین می‌کند. پس با شروع کردن از سوپ و یا سالاد از این میل طبیعی به غذاخوردن بی دردسر، به نفع خودتان استفاده کنید. ونسینک می‌گوید: «این کار، خانواده شما را برای سالم غذاخوردن درادامه آن وعده غذایی آماده می‌کند.» وقتی چند ترفند سالم سازی محیط اطراف تان را به کار ببندید، کم کم انتخاب تغذیه سالم تر برایتان به آسان ترین گزینه تبدیل خواهد شد و به گفته ونسینک «بتدریج، بدون اینکه فکر کنید به تغذیه سالم تر روی خواهید آورد.»

سه تغییر آسان
1- بی نظمی آشپزخانه را سرو سامان بدهید
هیچ چیزی بدتر از شلوغ ساختن آشپزخانه با خرت و پرت ها و وسایلی که بندرت از آن‌ها استفاده می‌شود نیست. چنین وضعیتی، بیشتر از هرچیز، باعث می‌شود سراغ سفارش پیتزا بروید. وسایلی را که معمولاً از آن‌ها استفاده نمی کنید، از آشپزخانه بیرون کنید و پیشخوان را هرچه خلوت تر بسازید تا محیطی آرامش بخش داشته باشید که گذران وقت در آن برایتان خوشایند است. «دن بوئتنر» نویسنده کتاب «راه حل منطقه آبی: مثل سالم ترین انسان‌های جهان زندگی کنید و غذا بخورید» در این باره می‌گوید: «نکته کلیدی، آسان تر و خواستنی تر کردن آشپزی در خانه است. چرا که به طور متوسط، هربار که در بیرون غذا صرف می‌کنید، 200 تا 300 کالری بیشتر از زمانی که در منزل غذا می‌خورید، کالری دریافت کرده اید.»

2- بشقاب ها را کوچک تر کنید
معمولاً قطر بشقاب‌های ما 11 تا 12 اینچ است و میزان غذایی که در آن قرار می‌گیرد هم تابع این اندازه است. ونسینک هشدار می‌دهد «افراد در بشقاب‌های بزرگ تر، 22 درصد بیشتر غذا می‌خورند.» قطر بشقاب‌های تان را نهایتاً تا 10 اینچ نگه دارید. ونسینک می‌افزاید «اینکه در بشقاب‌های کوچک تر غذای کمتری می‌خورید، تقریباً تضمین شده است.» افزون بر این «بین میزان غذایی که دریخچال نگهداری می‌کنید و میزان غذا خوردن تان نیز تناسب وجود دارد.»

3- کارها را بیشتر با دست انجام بدهید
بوئتنر توصیه می‌کند برای اینکه آشپزی واقعی داشته باشیم، راحت طلبی مان را کمتر کنیم. آشپزخانه ها معمولاً پر از وسایلی هستند که کار ما را آسان تر می‌کنند. اما آماده کردن غذا با دست، یک شکل بسیار خوب فعالیت فیزیکی است. بوئتنر می‌گوید: «ما برای پختن غذای روزانه باید دست کم نیم ساعت روی پا باشیم.» این کار، به شکلی خوشایندتر از رفتن به باشگاه، باعث سوختن کالری می‌شود. پس ادویه را به جای آسیاب برقی با هاون بکوبید و به جای غذاساز، از کارد و ساطور استفاده کنید و خمیر کیک را به جای مخلوط کن با دست ورز بدهید.

در اداره
تحقیقات ونسینک نشان داده است کارمندان یک اداره معمولاً به طور متوسط، 476 کالری در دسترس خود دارند و افرادی از آن‌ها که انواع هله هوله را در کشو یا روی میزشان نگه می‌دارند، به طور متوسط 7 کیلو گرم بیشتر از همکاران شان اضافه وزن خواهند داشت.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: قدس آنلاین


ویدیو مرتبط :
درست غذا خوردن