فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



گسترش برنامه‌‌های کتابخانه ملی برای دیجیتال‌سازی منابع


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاح موزه کتاب و میراث مستند ایران صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی از اهالی فرهنگ در کتابخانه ملی برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم با اشاره به افتتاح موزه کتاب در کتابخانه ملی، گفت: انگیزه ما از تشکیل این فضا، بیان این نکته بود که اصحاب فرهنگ می‌توانند با همه تنوع‌ها زیر یک سقف با هم زیست کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دوره مدیریتش افزود: در این دو سال تلاش کردیم که کتابخانه به یک سازمان پویا تبدیل شود. تاکنون 302 نشست در اندیشگاه کتابخانه ملی با حضور اندیشمندان و اساتید دانشگاه برگزار شد؛ از این رو اندیشگاه به مکانی برای نخبگان تبدیل شده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی یادآور شد: کتابخانه ملی یک مرکز خدمات‌دهی نیست، بلکه مرکزی پویاست. در حوزه تاریخ شفاهی نیز تاکنون چند مجلد منتشر کردیم که بنا داریم این مجموعه در نهایت در 50 جلد به چاپ برسد. هدف از این کار بررسی تاریخ شفاهی کشور با رویه‌ و متدی جدید است؛ چرا که در چند سال گذشته ما با نوعی خطا در تاریخ‌نگاری مواجه بودیم.

صالحی امیری از توسعه برنامه‌های کتابخانه ملی برای دیجیتال‌سازی منابع خبر داد و یادآور شد: برای سهولت و دسترسی افراد به منابع، دیجیتال‌سازی را آغاز کرده‌ایم. تاکنون تنها پنج درصد از منابع کتابخانه دیجیتال شده‌اند. بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا پنج سال آینده این میزان به 20 درصد که استاندارد کتابخانه‌های ملی دنیاست، برسد.

به گفته وی؛ در دو سال گذشته تعداد یک هزار و 925 جلد نسخه خطی و یک هزار و 67 عنوان کتاب چاپ سنگی به مخازن کتابخانه ملی افزوده شده است. تقریباً دو میلیون نسخه خطی ایرانی اسلامی در دنیا موجود است که از این میزان، تعداد نیم میلیون در ایران وجود دارد که از این تعداد، 320 هزار جلد در فهرستگان نسخ خطی ایران(فنخا) گردآوری شده و به ثبت رسیده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه به جای رقابت، به دنبال هم‌گرایی میان نهادها و مراکز مختلف هستیم، به نقش فرهنگ در کشور اشاره کرد و افزود: بر این باور هستیم که تنها راه دست‌یابی به قله‌های کشور، فرهنگ است. فرهنگ هم حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و هم حوزه‌های اقتصادی را می‌سازد. فرهنگ انسان‌ساز است؛ لذا می‌توان باور داشت که فرهنگ زیرساخت توسعه را شکل دهد.

صالحی امیری گفت: امیدواریم دولت با همان تلاشی که در اجرای برجام گذاشت، در برجام 2 نیز در حوزه فرهنگ قدم‌های مؤثری بردارد. چه اینکه دولت تاکنون نیز چنین اقداماتی انجام داده و با فرهیختگان آشتی کرده است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به فیلم «شهرزاد» که این روزها از شبکه خانگی پخش می‌شود، گفت: این روزها ما نام شهرزاد را زیاد می‌شنویم. مجموعه‌ای رسانه‌ای است که به این نام هر هفته توزیع می‌شود و مورد استقبال قرار گرفته است. «شهرزاد» در مقایسه با آنچه که از رسانه ملی به عنوان سریال پخش می‌شود، کیفیت فهم از مسائل اجتماعی و هنری را ارتقا داده است.

وی ادامه داد: این روزها نام «شهرزاد» را بارها و بارها در جشنواره فیلم فجر و نمایشگاه هنرهای تجسمی می‌شنویم. شهرزاد روایت روح ایرانی و نماد فکر ایرانیان است. شهرزاد در برابر کسانی مانند شهریار قرار می‌گیرد که زاده مدنیت و شهر ایرانی است. ویژگی شهرزاد این است که شهریار را که خون‌خوار است، در فضای مهربانی قرار می‌دهد. این همان خاصیتی است که در فرهنگ ایرانی سراغ داریم که دشمن را تبدیل به دوست و دوست را تبدیل به معشوق می‌کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: ماندگاری این داستان از دوران پیش از انقلاب است و تا زمان ما ادامه دارد. وجوهی که در دوره جدید مجدداً به این نماد پرداخته شده، آیا بیانگر نیاز به روح فهم و انضباط مشترک میان مسائل ما نیست؟

بخش دیگر سخنان مسجد جامعی به تأثیر فرهنگ در جامعه ایران اسلامی از سده های گذشته تا به امروز اختصاص داشت. وی با بیان اینکه ایرانی‌ها همیشه با توسل به فرهنگ ایرانی توانسته‌اند اقوام جنگجو را نیز جزوی از فرهنگ خود کنند، یادآور شد: در روزگار امروز هم به ویژه در فضای فرهنگی‌ای که دولت با ایجاد مبانی محکمی که در سخن گفتن با جهانیان ایجاد کرده، فرهنگ بیش از هر زمان دیگری می‌تواند زمینه مبادلات قرار گیرد. گسترش روابط اقتصادی و صنعتی بخشی از قدم‌هایی است که برداشته شده اما آنچه که در این ملاقات‌ها در بالاترین سطوح مطرح می‌شود، مسئله سابقه فرهنگی و تمدنی ایران است؛ از این رو از فرهنگ می‌توانیم به عنوان هدف و وسیله و امکان در سطح مناسبات بین‌المللی ارتقا دهیم.

در پایان این مراسم از آلبوم عکس ایران شامل تصاویری از آداب و سنن ایران، طبیعت و مذاهب با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و جمعی از اهالی فکر و اندیشه رونمایی شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اصول مدیریت انتخاب منابع اطلاعاتی برنامه ریزی استراتژیک برای خدمات کتابخانه ای و