کمبود مواد غذایی در پارک‌های ملی اصفهان


مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ مجوز شکاری در استان اصفهان صادر نشده است و اصفهان جزء 9 استانی است که حتی مجوز برای شکار پرندگان نیز صادر نکرده است.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: خشکسالی در سال‌های اخیر حیات وحش کشور به خصوص استان اصفهان را تحت فشار شدیدی قرار داده است و در پارک‌های ملی با کمبود مواد غذایی و علوفه روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه خشکسالی اثر دامنه داری دارد، افزود: از ابتدای سال جاری به دلیل همین فشار مضاعف که بر روی حیات وحش و مناطق حفاظت شده وجود دارد هیچ گونه پروانه شکاری صادر نشده و اصفهان جزء 9 استان کشور است که حتی مجوز شکار برای پرندگان نیز صادر نکرده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در اصفهان تنها برای شکار گراز مجوز صادر می شود، ادامه داد: گراز به دلیل اینکه حیوان زیان کاری محسوب می‌شود و با از بین رفتن پلنگ در مناطق اصلی‌ترین شکارچی آن‌ها نیز نابود شده است مجبور هستیم برای تعادل سیستم طبیعی و همچنین جلوگیری از حمله به مزارع مجوز شکار گراز را صادر کنیم.

ظهرابی با بیان اینکه مجوز شکار گراز نیز تنها برای اقلیت‌های مذهبی در اصفهان صادر شده است، ادامه داد: ضروری است که برای کنترل جمعیت گراز مجوز و پروانه شکار صادر شود، اما این پروانه فقط برای افراد محدود و اقلیت مذهبی صادر می‌شود.

وی خطاب به مردم حاشیه‌های مناطق حفاظت شده محیط زیست گفت: در روزهای سرد سال ممکن است حیوانات به دلیل کمبود غذا به اطراف مناطق و حتی روستاها و شهرهای نزدیک وارد شوند به همین دلیل از مردم خواهشمندیم که از اذیت و آزار آنها به هر شکل خودداری کنند. زیرا آن‌ها چاره‌ای نداشته‌اند که به شهرها و روستاها پناه آورده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: کبک و تیهو از حیوانات و پرندگانی هستند که هنگام برف مجبور به نزدیک شدن به روستا می‌شوند و متاسفانه شکار می‌شوند.

ظهرابی هم چنین در خصوص آخرین وضعیت متخلفان شکار در استان اصفهان گفت: در هشت ماهه ابتدای سال جاری 222 نفر به علت تخلفات شکار دستگیر شده و به مراجع ذی ربط ارجاع داده شده‌اند.

وی تصریح کرد: از متخلفان در این مدت 29 قبضه سلاح جنگی و قاچاق کشف شده و همچنین از 113 سلاح شکاری تعداد 84 سلاح مجاز و 29 سلاح نیز غیر مجاز بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: متاسفانه از شکارچیان در این مدت 150 قطعه پرنده و 64 راس پستاندار ضبط شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کمبود مواد غذایی و سوخت در یمن