سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آخرین جزئیات مذاکرات هیأت ایرانی و عربستانی/ تأکید بر صدور ویزای زائران ایرانی در داخل کشور


سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، به تشریح جزئیات جلسه سه و نیم ساعته هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و عربستانی پرداخت.

وی گفت: در جلسه روز گذشته که وزیر حج عربستان به عنوان رئیس هیأت عربستانی به همراه معاونانش و معاونان دو وزارتخانه کشور و خارجه سعودی حاضر بودند، دو طرف مطالب و درخواست‌های خود را مطرح کردند. 

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد:‌طبق روال سنوات گذشته بعد از این صحبت‌ها پیش‌نویسی تهیه شد و اواخر روز گذشته در اختیار ما قرار گرفت که ما بررسی کرده و در جلسه فردا نظرات کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی خاطر نشان کرد:‌روی دو مسئله در مذاکرات تأکید کردیم که اولین آن این مورد بود که به آنها گفتیم حضور ما در عربستان به منزله جدی بودن ایران در اعزام زائران به عربستان است اما حجی که عزت و احترام زائر حفظ شود و امنیت او تأمین گردد که از طرف سعودی درخواست کردیم برای تأمین امنیت زائران و حفظ احترام آنها راهکارهایی به ما ارائه کنند.

وی افزود: مورد دیگر موضوع دیه شهدای حج سال گذشته بود که بارها اعلام کردیم شما به عنوان میزبان باید در جهت جلب رضایت میهمان تلاش کنید و دیه که یک حق برای زائران است پرداخت شود که آنها اعلام کردند این موضوع در دست بررسی است و خارج از مفاد قرارداد حج 95، به آن پرداخته خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه افزود: بر سه مسئله اجرایی نیز تأکید کردیم که اولین آن صدور هر چه سریعتر ویزای کمیته‌های اجرایی بود تا با توجه به تأخیر پیش آمده این کمیته‌ها بتوانند کارهای اجرایی را در عربستان پیش ببرند.

اوحدی ادامه داد: مورد دیگر موضوع صدور ویزای 64 هزار زائر ایرانی بود که از آنها خواستیم در این مورد نظرات خود را شفاف اعلام کنند و ما ضمن تأکید بر صدور ویزای زائران در خاک ایران اعلام کردیم وزارت خارجه ما آماده همکاری با وزارت خارجه عربستان در این موضوع است.

وی در ادامه به موضوع ممنوع شدن پرواز هواپیمایی ماهان بر فراز آسمان عربستان اشاره کرد و گفت: بر این اساس و با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده به طرف عربستانی گفتیم این اختیار را به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بدهید تا پروازها را برای زائران هماهنگ کنند چرا که استفاده از پروازهای ایرانی حق زائران ایرانی است.

رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: در جلسه روز گذشته از نماینده وزارت خارجه عربستان خواستیم تا نظر خود را به صراحت در مورد صدور ویزای زائران ایرانی اعلام کند که آنها به ما گفتند اجازه بدهید نظرمان را از طریق وزارت حج به گوش شما می‌رسانیم.

اوحدی در پایان با بیان اینکه هنوز نمی‌تواند نظر دقیق در مورد تفاهم با وزارت حج عربستان بر سر حج 95 را اعلام کند،‌گفت: به صراحت به آنها گفتیم ایران معتقد است اگر حج بر اساس آموزه‌های اسلامی و سنت پیامبر (ص)‌ برگزار شود، ثمره‌ای جز تحکیم روابط مسلمانان و اخوت و برادری نخواهد داشت.

انتهای پیام/                                                                                                                     


ویدیو مرتبط :
دیپورت پژوهشگر ایرانی از آمریکا به کشور با وجود داشتن ویزای معتبر