سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه جدید ایران برای کاهش وابستگی به مصرف بنزین در دوران پساتحریم


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خلیل عسگری در نشست خبری که صبح امروز در تهران برگزار شد، در تشریح مهمترین برنامه‌های افزایش تولید و عرضه گاز CNG در دوران پساتحریم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه 73 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که میانگین مصرف این فراورده نفتی در مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم و بازگشت رونق به اقتصاد ایران، متوسط مصرف بنزین در کشور و حتی گازوئیل نیز با افزایش همراه شود، تصریح کرد: براساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط واردات بنزین به کشور روزانه حدود 8 میلیون لیتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران پساتحریم همزمان با افزایش مصرف بنزین، حجم واردات نیز قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد و به حدود 10 میلیون لیتر در روز می‌رسد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل یکی از مهمترین سیاستهای مدیریت مصرف بنزین در ایران افزایش تولید و عرضه CNG است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون از گاز CNG باید به عنوان سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت خودروهای کشور یاد کرد، افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد، مبنی بر استفاده از 17 هزار دستگاه اتوبوس و 140 هزار دستگاه تاکسی گازسوز، توسعه صنعتی CNG در بخش‌های مختلف باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران بزرگترین شبکه تولید، انتقال و توزیع CNG را در اختیار دارد، اظهار کرد: در حال حاضر در کنار شبکه عظیم انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور، ایران با 34 تریلیون متر مکعب بزرگترین دارنده ذخیره گاز در جهان است.

عسگری با یادآوری این نکته که در کنار ذخایر گاز طبیعی و تردد حدود 4 میلیون خودرو در ناوگان خودروهای سبک و سنگین گازسوز جهان در ایران هستند، گفت: هم‌اکنون براساس مدیریت طرح توسعه CNG در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، 2 هزار و 295 جایگاه عرضه این گاز در حال طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری قرار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت فعلی عرضه CNG کشور به حدود 2 میلیون 600 هزار متر مکعب در ساعت رسیده است، ادامه داد: از سوی دیگر به طور متوسط روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز CNG در کشور عرضه می‌شود.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه ایران برنامه‌ای به منظور افزایش جایگاه‌ها و خودروهای CNG در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: باید نسبت به سبد سوخت خودروهای کشور با رویکرد پتانسیل بزرگترین ذخایر گاز و شبکه انتقال گاز جهان اقدام شود.

وی ادامه داد: همچنین باید مصرف بنزین در کشور را در دوره پساتحریم مدیریت کرد که بر این اساس هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی سوخت‌های جایگزین خودرو و CNG در تاریخ 28 تا 30 دی‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

وی با یادآوری یادآوری اینکه یک برنامه و سند جامع در توسعه صنعت CNG در دوران پساتحریم باید تدوین شود، گفت: علاوه بر این، استفاده از فرصت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر یکی از محورها و اهداف برگزاری این کنفرانس بین‌المللی است.

عسگری با اعلام اینکه در حال حاضر ایران هرچند در تعداد خودروها و ناوگان سبک CNG در جهان مقام اول را در اختیار دارد، گفت: اما براساس گزارش رسمی انجمن جهانی خودروهای گازسوز، چهارمین مصرف کننده CNG در جهان به شمار می‌رویم.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط مصرف CNG در کشورهایی همچون پاکستان، هند و چین بیشتر از ایران است، گفت: برخلاف ایران، این کشورها تعداد زیادی خودروی سنگین و حتی شناورهای گازسوز دارند که ما در حال حاضر به دنبال طراحی این شناورها و خودروهای سنگین هستیم.

وی در انتها، با تاکید بر اینکه از سال 2014 تاکنون بیش از 2 میلیون خودروی گازسوز وارد ناوگان حمل و نقل جهان شده است، گفت: ایران با در اختیار داشتن 22.5 میلیون دستگاه خودروی گازسوز و داشتن بزرگترین ناوگان خودروهای CNG سوز، اما چهارمین مصرف کننده این گاز است.

انتهای پیام/ب


ویدیو مرتبط :
راه حلی برای کاهش مصرف بنزین