تشکیل انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" در دانشگاه فردوسی مشهد


برای نخستین‌بار در کشور انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل شد.

بهراد محمد‌خان سرتیپ، عضو هیأت مؤسس انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بیماری سرطان و کمبودی که در زمینه پیشگیری از این بیماری در جامعه وجود دارد، در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی احساس نیاز به تشکیل این انجمن ایجاد شد.

وی ادامه داد: هدف این انجمن آموزش و اطلاع‌رسانی راجع‌به شیوه صحیح زندگی و روش‌های پیشگیری از سرطان به دانشجویان دانشگاه فردوسی که جزو نخبگان جامعه محسوب می‌شوند، بوده تا هنگامی‌که وارد جامعه شدند، آن را به دیگران نیز منتقل کنند.

عضو هیأت مؤسس انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" با بیان اینکه این انجمن در حال‌ حاضر در دانشگاه فردوسی فعالیت خود را انجام خواهد داد ولی قرار است بعد از رایزنی با شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت‌های این انجمن در سطح شهر گسترش یابد، تصریح کرد: انجمن علمی پیشگیری از سرطان از حمایت برخی سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه سرطان فعالیت دارند، برخوردار است، همچنین مقرر شده با دیگر سازمان‌های مردم نهاد و مؤسساتی که در زمینه پیشگیری و درمان سرطان فعالیت دارند نیز همکاری‌هایی صورت گیرد.

محمدخان سرتیپ با اشاره به اینکه روش‌های ناسالم زندگی، عادت‌های نادرست تغذیه‌ای و استعمال دخانیات در ابتلای افراد به سرطان نقش زیادی دارد، تصریح کرد: ممکن است افرادی‌ که این عادت‌ها را دارند، اطلاعات کامل و درستی درباره ثاثیر آنها در ابتلا به سرطان نداشته باشند. بنابراین اگر اطلاع‌رسانی درستی صورت گیرد، شاید در روش زندگی خود تجدید نظر کنند.

وی هدف اصلی این انجمن را پیشگیری از سرطان و هزینه‌های سنگین ناشی از آن دانست و عنوان کرد: از دیگر اهداف این انجمن در مراحل بعد همکاری با سایر سازمان‌ها و گروه‌ها در زمینه آگاه‌سازی و تامین حمایت‌های لازم در زمینه مختلف تشخیص، درمان و فرهنگ‌سازی برای افرادی که دچار سرطان شد‌ه‌اند، است.

عضو هیأت مؤسس انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" افزود: فعالیت‌های پژوهشی در زمینه پیشگیری از سرطان نیز در دستورکار این انجمن قرار گرفته که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد صورت می‌گیرد.

محمدخان سرتیپ با بیان اینکه اساسنامه انجمن علمی پیشگیری از سرطان در تابستان سال جاری در شورای دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی به تصویب رسید و به ‌طور رسمی تاسیس شد، بیان کرد: انجمن علمی پیشگیری از سرطان یک انجمن بین رشته‌ای بوده و توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم و دامپزشکی تشکیل شد‌ه و فعالیت‌های آن به‌طور جدی از سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی گفت: عضوگیری در این انجمن از تمام رشته‌های دانشگاه فردوسی انجام خواهد شد زیرا سرطان فقط محدود به یک رشته نیست و همه رشته‌ها می‌توانند در زمینه آن مؤثر باشند.

عضو هیأت مؤسس انجمن علمی "پیشگیری از سرطان" با تاکید بر اینکه فعالیت‌های این انجمن در حوزه ترویجی در قالب اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از سرطان و روش‌های صحیح زندگی است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی این انجمن به گونه‌ای است که در کنار فعالیت‌های ترویجی که نقش مهمی در نیل به اهداف انجمن دارند، فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه انتشار نشریه و کتاب و همچنین فعالیت‌های پژوهشی شامل تحقیقات علوم پایه سرطان و موضوعات مرتبط با روانشناسی و جامعه‌شناسی سرطان نیز در این انجمن انجام شود.

محمدخان سرتیپ یادآور شد: انجمن علمی پیشگیری از سرطان با توجه به اینکه برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور تاسیس شده است، کارهای مفید بسیاری را می‌تواند در این زمینه انجام دهد و به عنوان الگویی برای تشکیل چنین انجمن‌هایی در سایر دانشگاه‌های کشور مطرح باشد. بدون شک تشکیل چنین انجمن‌هایی در سایر دانشگاه‌ها می‌تواند منجر به گسترش فرهنگ پیشگیری از بیماری در سراسر کشور شود که این سبب می‌شود در سال‌های آینده شاهد کاهش موارد ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از‌آن در کشور باشیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟