سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه‌های جریان‎های سیاسی برای کسب 96 کرسی مجلس دهم چیست؟


برنامه‌های جریان‎های سیاسی برای کسب 96 کرسی مجلس دهم چیست؟ابتکار/ متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

اعتماد اصلاح‌طلبان به کسب حداکثر کرسی‌های دور دومگروه سیاسی- بار دیگر فضای کشور به سمت و سوی فضای انتخاباتی می‌رود و این بار مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پیش است. مردم، سیاسیون و مسئولان منتظر تکمیل انتخابات و تشکیل مجلس جدید هستند تا نمایندگان وارد خانه ملت شوند. دهم اردیبهشت ماه مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان کمتر از 20 روز فرصت دارند تا برنامه‌ و راهبردهای خودشان را برای مرحله آخر انتخابات که به نوعی دوئلی میان جریان‌های سیاسی به حساب می‌آید عملیاتی و اجرایی کنند. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رقابت سخت و تنگاتنگی برای 69 کرسی باقی مانده انجام خواهند داد تا بلکه بتوانند سهم بیشتر از کرسی‎های باقی مانده کسب کنند. در همین راستا اکثر کاندیداهایی که به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند بدون تابلو حزبی و جناحی هستند و به عبارتی این اشخاص جزء کاندیداهای مستقل محسوب می‌شوند. بنابراین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صدد جذب کاندیداهای مستقل به جناح سیاسی و فکری خود هستند تا از این طریق نیز بتوانند پیروزی حداکثری و قابل قبولی به دست بیاورند.
40 کرسی در بدبینانه‌ترین حالت
اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که در تهران وضعیت بسیار خوبی را تجربه کردند با قدرت به دنبال مابقی کرسی‌های مجلس دهم شورای اسلامی هستند. از طرفی برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که شرایط تهران را نباید با دیگر شهرها مقایسه کرد و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان باید به فکر جذب کاندیداهای مستقل باشند تا کرسی‌های بیشتری کسب کنند.اما اکثر کارشناسان سیاسی دور دوم انتخابات را مهمتر از مرحله اول تلقی می‌کنند؛ روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت ما برای به دست آوردن حداقل 40 کرسی در دور دوم تلاش می‌کنیم. نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این که ما برای پیشبرد اهدافمان نیازمند یک اکثریت اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا هستیم بیان کرد دور دوم انتخابات در اردیبهشت ماه برای ما از دور اول مهم‌تر و حیاتی‌تر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در دور دوم از مستقلین حمایت می‌کنید؟ اظهار کرد با توجه به این که 69 کرسی در دور دوم وجود دارد ما جدای از کاندیداهای ائتلاف اصلاح‌طلبان در برخی از شهرستان‌ها که فاقد کاندیدا هستیم از مستقل‌ها حمایت می‌کنیم. به گزارش راه دانا، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان گفت باید در بدترین حالت ممکن برای به دست آوردن حداقل 40 کرسی در دور دوم تلاش کنیم.
آغار به کار کمیته اصولگرایان
در اردوگاه اصولگرایان برنامه و راهبردهای متفاوتی در حال اتفاق افتادن است. اصولگرایان ماه‌ها قبل از انتخابات هفتم اسفندماه شورایی متشکل از فعالان سیاسی و نمایندگان اصولگرایان به نام شورای ائتلاف تشکیل داد تا از طریق بتواند لیست و جناح‌های اصواگرا را بهتر مدیریت کند. البته به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی هدف از تشکیل چنین شورایی؛ ایجاد اتحاد و وحدت میان اصولگرایان و رسیدن به ائتلاف بوده است. روز گذشته عبدالرضا مصری، نماینده مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته 7 نفره اصولگرایان خبر داد و گفت‌ این کمیته 7 نفره متشکل از حاجی بابایی، سالک اصفهانی، نقوی حسینی، احمد امیرآبادی، مهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی زاده هاشمی ظهر دیروز برای چگونگی حضور اصولگرایان در انتخابات دور دوم مجلس تشکیل جلسه دادند. به گزارش ایسنا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد این کمیته مختص مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و به احتمال فراوان در جلسه این کمیته چگونگی حضور اصولگرایان و برنامه‌های این جریان در انتخابات دور دوم مجلس مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
یارگیری از کاندیداهای مستقل
به هر حال اصولگرایان گام به گام همانند اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حال حرکت هستند. با توجه به اینکه هیچیک از کاندیداهای لیست ائتلاف اصولگرایان در تهران نتوانستند رای اعتماد مردم را به دست بیاورند و شکست سنگینی را متحمل شدند قطعا به فکر تدابیر جدید و منسجم‌تری خواهند بود. به هر ترتیب اصولگرایان از مرحله اول انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی تجربیات جدیدتر کسب کرده‌اند و قاعدتا مسیر قبلی را طی نخواهند کرد. بنابراین هر کدام از جریان‌ها سیاسی به دنبال جذب کاندیداهای مستقل هستند تا بلکه کرسی‌های بیشتری نسبت به جریان رقیب خودشان به دست بیاورند. اتاق فکر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت کما فی‌السابق همان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خواهد بود و طبق نظرات و مشورت‌هایی که این شورا ترسیم می‌کند حرکت خواهند کرد. ولی در جناح اصولگرایی معلوم و مشخص نیست که کاندیداهای اصولگرا از شورای ائتلاف اصولگرایان برنامه و راهبرد دریافت می‌کنند یا از کمیته 7 نفره‌ای که جدیدا آغاز به کار کرده است؟
کنعانی‌مقدم: هیچ جناحی اکثریت مجلس را به دست نمی‌آورد
با این حال این پرسش مطرح می‌شود که در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی؛ اصولگریان و اصلاح‌طلبان چه برنامه‌هایی برای جذب کاندیداهای مستقل به جناح سیاسی خودشان دارند؟ قبل از شروع انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، اصولگرایان از تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایی خبر دادند و بارها بر این موضوع تاکید کرده بودند که شورای ائتلاف اصولگرایان صرفا برای انتخابات تشکیل نشده است بلکه فعالیت این شورای غیرانتخاباتی نیز خواهد بود درحالی‌که حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان دیگر وجود ندارد. به همین دلیل کمیته هفت نفره تشکیل شده است تا مجموعه اصولگرایان برای انتخابات مرحله دوم مجلس دهم شورای اسلامی به یک شورای مدیریتی و منسجم دست پیدا کنند تا بلکه 69 کرسی باقی مانده را به دست بیاورند. وی در ادامه افزود: ممکن است کمیته هفت نفره در زیر مجموعه شورای ائتلاف اصولگرایان قرار بگیرد، اما هنوز مشخص و معلوم نیست که آیا چنین اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر. این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصولگرایان سازو کار جدیدی را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته‌اند تا 69 کرسی‌باقی مانده مجلس را تصاحب کنند، تصریح کرد: اکثر کاندیداهای باقی مانده جزء مستقلین به حساب می‌آیند. بنابراین اصولگرایان برنامه‌ و راهبردهای مشخصی برای جذب این افراد دارد، اما من اگر نظر من را به عنوان یک اصولگرا بخواهید؛ علاقه دارم تا 69 کاندیدا ی مستقل وارد مجلس دهم شوند. به عبارتی کاندیداهای مستقل نسبت به اصلاح‌طلبان ارجحیت بیشتری دارند. او در ادامه توضیح داد: من به دوستان اصولگرا گفته‌ام که باید کاندیداهای کارآمد و ممتاز را به خود جذب کنیم. به این دلیل که مردم و کشور به مجلسی کارآمد نیاز دارد. دبیرکل حزب سبز ایران با اشاره به اینکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به دنبال کرسی‌های حداکثری هستند تا کاندیداهای کارآمد، تصریح کرد: متاسفانه جریان‌های سیاسی برای پیروزی با یکدیگر رقابت می‌کنند درحالی‌که اکثریتی در مجلس دهم حاصل نمی‌شود. ما نباید فکر کنیم که یک جناحی اکثریت مجلس دهم شورای اسلامی را به دست می‌آورد چراکه سه فراکسیون؛ اعتدالگرایان و مستقلین، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس آینده تشکیل می‌شود. او در ادامه تاکید کرد: اعتدالگرایان و مستقلین چاره‌ای جز این ندارند که با اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان همراه شوند. بنابراین اکثریت رایی در مجلس نباشد، اکثریت جناحی، حزبی نیز نخواهیم داشت. کنعانی مقدم مدعی شد: افراد اعتدالگرا و مستقلی که به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند تمایل به سمت جناح اصولگرایی دارند. به این دلیل که در شهرهای بزرگ اصلاح‌طلبان به مرحله دوم راه پیدا کردند، اما در شهرهای کوچک اصولگرایان حضور دارند. این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: به عقیده من، اصولگرایان حداقل 40 کرسی از 69 کرسی را به دست می‌آورند. وی در ادامه به مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات اشاره کرد و گفت: به عقیده من، در مشارکت مردم در شهرهای کوچک حداکثری است، اما در شهرهای بزرگ حداقلی خواهد بود برای همین در ابتدا گفتم اصلاح‎طلبان در شهرهای بزرگ حضور بیشتری از اصولگرایان دارند و گرایش مستقلین به سمت اصولگراهاست و حداقل 40 کرسی از 69 کرسی به اصولگرایان تعلق می‎گیرد. بنابراین در شهرهای کوچک مشارکت مردمی حداکثری است البته در شهرستان‌ها طوایف، قوم و قبیل‌ها را نباید نادیده گرفت. &am


ویدیو مرتبط :
جلسه دهم : نقد برنامه پرگار از بی بی سی فارسی پیرامون مهدویت نظریه اسلام سیاسی است یا سنگ بنای جدایی دین از سیاست؟فایده