جزئیات اردوی استعدادیابی در فیلم فجر/ ۲۰ جوان خارجی شناسایی شدند


جزئیات اردوی استعدادیابی در فیلم فجر/ ۲۰ جوان خارجی شناسایی شدندمهر/ دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با تشریح بخش «دارالفنون» در این جشنواره که به استعدادیابی می پردازد، بیان کرد که این سازمان استعدادیابی در طول سال هم فعال خواهد ماند.
سیدرضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بخش «دارالفنون» یا اردوی استعدادیابی که این روزها کنجکاوی سینماگران و مخاطبان جوانان را برانگیخته است اینگونه گفت: برخی از فستیوال های بین المللی این ماموریت را برای خود قایل هستند که در کنار نمایش آثار سینمایی جدید بخشی را به اسم استعدادیابی داشته باشند و با توجه به اینکه اهداف این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدا منطقه ای و بعد جهانی تعریف شده و ایران هم پایگاه خوبی است که کشورهای همجوار از آن الگو بگیرند و از طریق سینمای کشور ما رشد پیدا کنند، بخش «دارالفنون» را در این دوره از جشنواره طراحی کردیم.
هدف از بخش دارالفنون تعام مثبت فیلمسازان جوان ایرانی و کشورهای همسایه است
دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه بخش «دارالفنون» همان اردوی استعدادیابی است که نمونه آن در بعضی از جشنواره های خارجی هم وجود دارد، عنوان کرد: هدف اول ما این است که در جشنواره به همه نقاط کشور توجه شود و صرفا تمرکزمان بر پایتخت نباشد. از این حیث استعدادهای جوان سراسر کشور که خوب است روی آنها سرمایه گذاری شود شناسایی و در جشنواره حضور پیدا می کنند و می توانند از برنامه های آموزشی و جنبی که برایشان تدارک دیده شده استفاده کنند.
میرکریمی با اشاره به هدف دوم راه اندازی بخش «دارالفنون» عنوان کرد: هدف دوم ما این است که استعدادهای جوان در حوزه فیلمسازی در کشورهای اطراف و همچنین کشورهایی که علاقمند هستند که ما به سینمای آنها کمک کنیم، شناسایی شوند. از این استعدادها دعوت می کنیم تا در ایام جشنواره نه تنها از برنامه های فستیوال و مسترکلاس ها استفاده کنند بلکه از یک برنامه آموزشی مدون هم بهره مند شوند. از این طریق تعامل مثبتی نیز بین فیلمسازان جوان ایرانی و کشورهای همسایه شکل می گیرد.
۲۰ نفر از کشورهای منطقه و باقی از ایران
وی با اشاره به عنوان «Talent campus» که در جشنواره های خارجی برای این اردوی استعدادیابی به کار می رود، توضیح داد: دارالفنون به دلیل وجهه تاریخی و پیشینه فرهنگی آن، نام بامسمایی است و به همین دلیل این نام را برای بخش مورد نظر انتخاب کردیم. امسال حدود ۱۰۰ نفر برای حضور در این بخش شناسایی شده اند که از این میان حدود ۲۰ نفر از کشورهای تاجیکستان، افغانستان، عراق، قرقیزستان، لبنان و ترکیه هستند و باقی از ایران انتخاب شده اند.
دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به سازمان ها و نهادهایی که برای استعدادهای جوان ایرانی از آنها کمک گرفته است، یادآور شد: مدرسه ملی سینما و انجمن سینمای جوانان در شناسایی این افراد به ما کمک کردند و همچنین استعدادهای برتر جشنواره های «سینما حقیقت»، جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فیلم «عمار» برای حضور در بخش «دارالفنون» انتخاب شدند.
سازمان استعدادیابی جشنواره در طول سال هم فعال خواهد بود
میرکریمی در سخنان خود با اشاره به میزان سهیمه کشورهای خارجی در این بخش عنوان کرد: سعی ما بر این است که سال دیگر این سهمیه را ۲۰ درصد را افزایش دهیم. ما از محل صرفه جویی هزینه های مهمانان حرفه ای خارجی که شامل هزینه های غیرضروری هتل و پذیرایی و یا بلیت های هواپیما می شد، توانستیم بخش دارالفنون را مدیریت کنیم. جشنواره فقط بلیت بخشی از مهمانان اروپا و آسیا را پرداخت کرده و مهمانانی که از راه های دورتر می آیند خودشان بخشی از هزینه را پرداخت می کنند.
وی در پایان به شرط سنی افراد شرکت کننده در بخش «دارالفنون» اشاره و بیان کرد: شرط سنی برای حضور در این بخش زیر ۳۰ سال است و هدف هم این است که جوانانی که شناسایی می شوند از دست نروند و سازمان استعدادیابی جشنواره در طول سال هم فعال خواهد بود تا به ادامه فعالیت های سینمایی این جوانان کمک شود.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
اردوی جهادی جهاد فجر