علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



غربالگری، راهکاری برای کاهش مرگ و میر ناشی از یک سرطان زنانه


به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، تومورهای تخمدان اغلب کشنده هستند زیرا بسیار دیر تشخیص داده می شوند.
یک مطالعه 14 ساله که توسط محققان انگلیسی روی 200 هزار زن انجام شد و در نشریه Lancet به چاپ رسید، به عنوان یک نقطه عطف بالقوه در غربالگری سرطان مورد استقبال قرار گرفته است.
این مطالعه نشان داد که با یک آزمایش سالانه خون می توان سرطان تخمدان را زودتر تشخیص داد و در نتیجه این بیماری را در مراحل اولیه درمان کرد.
دکتر 'یان جیکوبز' استاد دانشگاه کالج لندن در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: نتایج این مطالعه نشان می دهد که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان توسط غربالگری می تواند موجب نجات جان بیماران شود.
براساس این گزارش، این مطالعه به نام «آزمایش گروهی غربالگری سرطان تخمدان در انگلیس» یکی از بزرگترین آزمایشات بالینی است که تاکنون انجام شده است و انتظار می رود که نظر قطعی در مورد غربالگری این نوع سرطان باشد.
در این غربالگری سطح یک ماده شیمیایی به نام CA125 در خون زنان اندازه گرفته شد.
پزشکان تغییرات در سطح CA125 را که در طول زمان توسط بافت تخمدان تولید می شود، ردیابی کردند و در صورتی که سطح این ماده شیمیایی افزایش می یافت، زنان را برای انجام آزمایش های بیشتر و نهایتا عمل جراحی به مراکز درمانی ارسال می کردند.
شرکت کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی در یک نسبت 2:1:1، به سه گروه تقسیم شدند: 101 هزار و 299 نفر غربالگری نشدند، 50 هزار و 623 نفر سالانه سونوگرافی شدند و 50 هزار و 624 نفر سالانه تحت یک غربالگری متشکل از سونوگرافی و آزمایش خون قرار گرفتند.
متوسط زمان پیگیری 11.1 سال بود. در گروه زنانی که غربالگری نشدند، 630 مورد سرطان تخمدان، در گروهی که تنها تحت سونوگرافی قرار گرفته بودند 314 مورد این بیماری و در گروه زنانی که تحت غربالگری سونوگرافی و آزمایش خون قرار گرفته بودند، 338 مورد سرطان تخمدان تشخیص داده شد.
در مقایسه با گروهی که غربالگری نشده بودند، میزان مرگ و میر در 0 تا 14 سال، در میان زنانی که تحت غربالگری سونوگرافی و آزمایش خون قرار گرفته بودند تا 15 درصد کاهش یافت، اما در میان زنانی که تنها سونوگرافی شده بودند این کاهش تا 11 درصد بود.
این آمار یک کاهش نسبی هشت درصدی را در سال های 0 تا 7 و 23 درصدی در سال های 7 تا 14 در گروه غربالگری شده با آزمایش خون و سونوگرافی نشان می دهد، و همچنین از کاهش دو درصدی در سال های 0 تا 7 و 21 درصدی در سال های 7 تا 14 در گروهی که فقط با سونوگرافی مورد غربالگری قرار گرفته بودند، حکایت دارد.
پس از حذف زنانی که در زمان پیوستن به آزمون سرطان تخمدان تشخیص داده نشده داشتند، کاهش متوسط مرگ و میر در مجموع به 20٪ و در سال های 7 تا 14 به 28٪ رسید.
به گفته پروفسور جیکوبز، نتایج مطالعه برآوردی از کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان به میزان 15 درصد تا 28 درصد به دست می دهد که قابل انتساب به غربالگری است.
علمی**2038**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اهمیت غربالگری سالانه سرطان سینه و سن آغاز غربالگری