سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مزایای توریسم درمانی ایران با 7 میلیارد دلار بالاتر از هند و ترکیه/پزشکان افغانستانی آماده خدمت به مهاجرین با کلینیک ویژه/مشکلات ویزا گریبانگیر بیماران


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «توریست درمانی» رشته‌ای است که امکان ارائه خدمات پزشکی به همراه خدمات توریستی به بیماران خارجی را فراهم می‌.کند.

مهمترین قطب‌های توریسم درمانی برای افغانستانی‌ها در کشوهای هندوستان، پاکستان، ترکیه و بخشی هم در سنگاپور، تایلند و فیلیپین است این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از قابلیت ممتازی در زمینه توریسم درمانی برخوردار است و می‌تواند نقش و جایگاه خود را در جهان و منطقه توسعه بخشد.

در نشست تخصصی که با حضور پزشکان افغانستانی عضو انجمن طب افغانستان در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، متخصصان و پزشکان افغانستانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در رابطه با اهمیت توریست درمانی در ایران پرداختند و پیشنهاد راه اندازی کلینیک درمانی برای بیماران افغانستانی را مطرح کردند.

در این نشست تخصصی، متخصصان و پزشکان افغانستانی از جمله «فرزاد یوسفی» رئیس هیئت مدیره طب افغانستان، «خانعلی محمدی» پزشک و متخصص بهداشت، «سید حسین موسوی» متخصص بیماری‌های میکروبی و انگل شناسی از دانشگاه تربیت مدرس ایران، «فائزه تخاری» پزشک از دانشگاه علوم پزشکی تهران، «مهدی محقق» متخصص جنین شناسی و ناباروری از دانشگاه تربیت مدرس تهران، «ریحانه یوسفی» فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران، «حسین حبیبی» متخصص خون شناسی از افغانستان حضور داشتند.

***مشروح این نشست به شرح زیر است***

«فرزاد یوسفی» رئیس هیئت مدیره طب افغانستان و دکترای بیوشیمی در ابتدای این نشست با بیان اینکه انجمن متخصصین طب افغانستان متشکل از افرادی است که می‌توانند در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله آموزش و پیشگیری، تشخیص و درمانی به صورت تخصصی و فوق تخصصی فعالیت کنند، گفت: هدف انجمن طب تخصصی افغانستان بهبود شرایط بهداشتی و درمانی مردم افغانستان به ویژه مهاجران افغانستانی است، فعالیت‌های انجمن می‌تواند در جهتی باشد که کشورهای دیگر به ویژه جمهوری اسلامی ایران بتواند از این پتانسیل نهایت استفاده را ببرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت توریست درمانی، اظهار داشت: موضوع توریست درمانی از سال‌های گذشته در کشور پاکستان، هند و ترکیه شروع شد، سرمایه گذاری‌های خوبی هم در این زمینه انجام و به نتایج خوبی رسیده‌اند، کشور ایران نیز می‌تواند در این زمینه پیشگام از سایر کشورهای باشد و از این ظرفیت استفاده ببرد.

پتانسیل و ظرفیت توریست درمانی در ایران

رئیس هیئت مدیره طب افغانستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان، عنوان کرد: با در نظر گرفتن این اشتراکات، ایران می تواند حداکثر مزایا را در زمینه توریست درمانی داشته باشد و از حضور متخصصان افغانستان و این پتانسیل بهره کافی را ببرد.

یوسفی، رعایت مسائل و شئونات اسلامی را نقطه قوت ایران نسبت به سایر کشورها دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل رعایت مسائل دینی مردم افغانستان کشور ترجیح می‌دهند به جای سفر به هند و ترکیه، ایران را برای درمان در زمینه پزشکی انتخاب کنند، امنیت بالای کشور ایران و بحث ارزان بودن هزینه درمان در ایران از جمله عواملی است که می‌توان آن را در نظر گرفت.

تبلیغات ضعیف ایران در زمینه توریست درمانی

وی با انتقاد از تبلیغات ضعیف کشور ایران در زمینه توریست درمانی، تصریح کرد: ایران در زمینه توریست درمانی تبلیغات ضعیفی را نسبت به کشورهای هند، پاکستان و ترکیه داشته است، تبلیغات پاکستان و هند در این زمینه به حدی گسترده بوده است که نگرش مردم افغانستان را به کشور پاکستان و هند تغییر داده است.

رئیس هیئت مدیره طب افغانستان در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش جذب توریست درمانی در کشور ایران، اظهار داشت: بحث تبلیغات، برپایی نمایشگاه های مختلف، ارائه سمینار و ورک شاپ ها جهت کیفیت توریست درمانی اهمیت فراوانی دارد، انجمن طب افغانستان می‌تواند توریست درمانی در ایران را سازمان دهی و این فعالیت را توسعه دهد.

راه اندازی مرکز جامع درمانی برای بیماران افغانستانی

 یوسفی با بیان اینکه در صورت راه اندازی مرکز جامع درمانی برای بیماران افغانستان، بسیاری از مشکلات ناشی از عدم اطلاع از سیستم درمانی کشور مراجعه کننده را قابل حل می‌کند، خاطرنشان کرد: مراجعه اتباع افغانستان به مرکز بیماری مشخص منجر به کاهش هزینه درمانی در زمان تشخیص بیماری و همچنین هزینه اقامت و ویزا می شود و مسیر را برای درمان ارزان تر هموارتر می کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه راه اندازی بیمارستان و کلینیک مرتبط با بیماران افغانستان سبب احساس آرامش خاطر و اعتماد در بیماران افغانستانی به دلیل مداوا توسط هموطنانشان می شود، تصریح کرد: این امر منجر می شود که این بیماران بعد از بازگشت به کشورشان سایر هموطنان بیمارشان را برای سفر به ایران در زمینه درمان و پزشکی تشویق کنند.

توریست درمانی، رونق صادرات دارو و تجهیزات پزشکی

پزشک متخصص بیوشیمی افغانستانی، توریست درمانی را منجر به رونق و توسعه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی دانست و افزود: اکثر داروهای هندی و پاکستانی در افغانستان شناخته شده تر از داوهای ایرانی هستند و این امر نیاز به معرفی داروی های ایرانی در میان مردم افغانستان می شود در عین اینکه نیازی به ترجمه دارو به دلیل زبان مشترک بین دو ملت نیست.

«خانعلی محمدی» پزشک و متخصص بهداشت افغانستانی، در ادامه این نشست با اشاره به صداقت و راستگویی ایرانی ها به دلیل اعتقادات مذهبی، خاطرنشان کرد: در حوزه درمانی امکانات ایران به نسبت سایر کشورها بیشتر است و مزایای و دسترسی به امکانات بیشتر هزینه درمانی آن کمتر از کشورهای هند و پاکستان است.

 متخصص بهداشت افغانستانی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تبلیغات صحیح می تواند نگاه مثبت به داروهای ایرانی را نسبت به داروهای هندی و پاکستانی در بین مردم افغانستان بیشتر کند، ابراز داشت: متخصصان افغانستانی که از کشور ایران فارغ تحصیل می‌شوند شرایط مثبتی را در زمینه تغییر نوع نگاه مردم افغانستان به داروهای ایرانی ایجاد می‌کنند.

 پزشکان افغانستانی سفیران ایران در افغانستان

«سید حسین موسوی» متخصص بیماری های میکروبی و انگل شناسی از دانشگاه تربیت مدرس ایران در ادامه این نشست با اشاره به تغییر و تحول ایجاد شده در حوزه سلامت در جهان، عنوان کرد: دانشجویان افغانستانی تحصیل کرده در ایران می تواند سفیران ایران در افغانستان باشند و این یک نقطه قوت در زمینه توریست درمانی است.

متخصص بیماری های میکروبی و انگل شناسی با اشاره به مشکل ویزا برای اتباع افغانستان، گفت: بیماران افغانستانی برای مسافرت به کشور پاکستان با مشکل کمتری در زمینه ویزا روبه رو هستند، هزینه ایاب و ذهاب با هواپیما از کابل به تهران بیشتر از هزینه هواپیما از کابل به هند است.

درآمدزایی توریست درمانی دوبرابر درآمد اقتصاد نفتی

وی با اشاره به اهمیت موضوع توریست درمانی توسط یکی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس، گفت: به گفته «دکتر کیایی» یکی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس در حوزه بهداشت، درآمدزایی از توریست درمانی دوبرابر درآمد از اقتصاد نفتی در کشور ایران خواهد بود.

توریست درمانی دومین صنعت در عرصه درآمدزایی

«فائزه تخاری» متخصص بهداشت و درمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه توریست درمانی دومین صنعت در عرصه درآمدزایی و سومین عرصه در حوزه سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: طبق اعلام بانک جهانی  قرارگرفتن این دو در کنار هم یک عرصه خوب و مطمئن برای سرمایه گذاری فراهم می کند.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: برآوردهای نشان می دهد که اگر ایران سالانه یک میلیون توریست داشته باشد بیش از 7 میلیارد دلار از توریست درمانی سود حاصل می‌کند، همان طور که کشورهای هند سنگاپور، فیلیپین به دلیل قیمت پایین تر هزینه ها از کشورهای اروپایی از صنعت توریست درمانی مزایایی کسب کرده اند.

نقش نهادهای تأثیرگذار  ایران در رابطه با توریست درمانی

متخصص درمان و بهداشت از کشور افغانستان با اشاره به اینکه ایران به نسبت کشور هند، تایلند، سنگاپور و فیلیپین هزینه درمانی پایین‌تری را دارد اما نتوانسته از توریست درمانی سودی کسب کند، عنوان کرد: ایران نسبت به کشورهای هند و پاکستان بیشتر می‌تواند خودش را مطرح کند، متولیان گردشگری و پزشکی در ایران شامل سه نهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه هستند که در این زمینه نقش اساسی دارند.

تخاری در ادامه صحبت‌های خود توسعه و گسترش توریسم پزشکی را نیازمند همیاری و همکاری بیشتری این سه نهاد دانست و تصریح کرد:  طبق آمار سازمان بهداشت جهانی تا سال 2011 میلادی سالانه 50 میلیارد دلار از طریق توریسم پزشکی عاید کشورهای توریست درمان شده است.

نقش میراث فرهنگی در افزایش توریست درمانی

وی تأکید کرد: هدف گردشگران سلامت دریافت درمان سریع و با کیفیت و گردشگری در زمان درمان یا دوران نقاهت است از این رو کیفیت بالا در ارائه خدمات قیمت قابل رقابت با کشورهای منطقه جاذبه های توریستی منحصر به فرد و از عواملی است که می تواند به جذب توریست کمک کند.

پزشک افغانستانی مهم‌ترین مزیت ایران در گردشگری پزشکی را ارزان بودن خدمات به نسبت دیگر کشورهای خصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا دانست و افزود: این به عنوان جنبه ای از صادرات خدمات نیز محسوب می شود، توریسم درمانی صرفا ارائه خدمات پزشکی نیست بلکه بر این منطق استوار است که معالجات پزشکی در کنار استراحت و فراغت و سیاحت ناشی از یک مسافرت خارجی می تواند به تسریع بهبود و سلامت افراد انسانی مساعدت نماید.

فعالیت هند در زمینه توریست درمانی

تخاری با بیان اینکه در طول سال های 2005 و 2006 هیچ کشوری در زمینه توریسم درمانی با هندوستان قابل مقایسه نبوده است، اظهار داشت:  دولت و بخش خصوصی هند در هدف ارتقای خدمات توریسم درمانی و تبدیل شبه قاره هند به یک قطب یگانه در این زمینه مطلع و تلاش‌های فراوانی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه هزینه درمانی در هندوستان نشان داده است که پایین تر از هزینه های خدمات پزشکی در کشورهای توسعه یافته ای چون آمریکا و انگلستان است، در ادامه افزود: با وجود هزینه های پایین درمان در ایران سهم گردشگری سلامت در ایران بسیار پایین است، یک بیماری خارجی با مراجعه به مراکز درمانی ایران، هزینه چندانی در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه نمی پذیرد اما هنوز از ظرفیت‌های موجود در این عرصه استفاده نشده است.

پزشک افغانستانی با اشاره به سند چشم اندازه بیست ساله ایران و اینکه ایران می تواند در عرصه توریست درمانی گام های بزرگی را بردارد، تأکید کرد: میزان درآمد پایین گردشگری سلامت برای کشوی که می‌خواهد تا سال 1404 در رتبه اول علم و فناوری بین سایر کشورهای منطقه شبه قاره قرار بگیرد به هیچ وجه رتبه برازنده این کشور نیست.

نقش موسسه رویان در افزایش توریست درمانی

«مهدی محقق» متخصص جنین شناسی و ناباروری از دانشگاه تربیت مدرس تهران در ادامه این نشست با اشاره به مشکلات مردم افغانستان در زمینه کمبود مراکز درمان ناباروری گفت:  مردم افغانستان در صورت بروز مشکلات ناباروری هیچ کلینی برای مراجعه ندارند و به هند مسافرت می کنند در حالی که در کشور ایران در زمینه درمان ناباروری در موسساتی مثل «رویان» و «ابن سینا» با گذاشتن تهسیلات می توانند در این زمینه به گسترش توریست درمانی کمک کنند.

یوسفی در بخشی از این نشست ویزای سلامت را مشکل مهم افغانستانی های دانست و در ادامه گفت: برای جذب توریست درمانی، پروسه دادن ویزا اگر سریعتر انجام شود جذب توریست به راحتی انجام می شود، در کشور هند کم تر از یک ساعت شخص می تواند ویزا دریافت کند و هزینه حمل و نقل در مصر کم تر است در حالی که هزینه پزشکی چند برابر ایران است، در صوتی که با ایجاد کلینیک تخصصی هزینه های اضافی کم‌تر می‌شود.

صداقت  درمانی حاصل اعتقادات مذهبی ایرانیان

خانعلی محمدی در ادامه نشست صداقانه بودن در زمینه درمانی توسط ایرانیان را ناشی از نوع نگرش دینی و اعتقادات مذهبی آنها دانست و در ادامه، خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ و زبان مشترک ایران و افغانستان در این زمینه تأثیرگذار است، چالش ها و نکات منفی که در روند درمانی در سایر کشورها وجود دارد که در ایران به دلیل اعتقادات مذهبی نیست.

ارائه آمار بیماران افغانستانی در ایران توسط انجمن

«ریحانه یوسفی» پزشک از دانشگاه تهران در ادامه نشست با اشاره به فعالیت های انجمن طب افغانستان در راستای بهبود توریست در مانی در ایران گفت: تعداد آمار بیماران خارجی در ایران مشخص نیست، انجمن طب افغانستان می تواند آماری از بیماران خارجی به ویژه اتباع افغانستانی را به وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی ایران ارائه دهد و این شرایط را سازمان دهی کند و به وضعیت توریست‌درمانی کمک کند.

 

مهدی محقق در بخش دیگری از این نشست گفت: آمار رسمی از حضور بیماران خارجی در ایران وجود ندارد و انجمن طب ایران می‌تواند خدمات به صورت مستند با مدرک و در قالب جدول ارائه دهد تا اینکه سالانه مشخص باشد که هزینه‌های درمانی در ایران تا میزان است.

اشتراکات فرهنگی در گسترش توریست سلامت

«حسین حبیبی» متخصص خون شناسی از افغانستان در ادامه این نشست با بیان اینکه در ولایت هرات سکونت داشته است و به دلیل رفت آمد بین هر دو کشور ایران و افغانستان از نزدیک با دو جامعه ایران و افغانستان آشنایی دارد، گفت: مزیت توریست سلامت به دلیل هم زبانی و اشتراک و فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان موضوع مهمی است، اینکه پزشک با زبان و فرهنگ یک ملت آشنایی داشته باشد می تواند با بیماران ارتباط بهتری برقرار کند.

متخصص خون شناسی از افغانستان با اشاره به بروز مشکلات عاطفی در بیماران ناشی از دوران بیماری، اظهار داشت: اشتراکات زبانی و فرهنگی در ارتباط با بیماران موثر تر است، مردم افغانستان اشتراک دیرینه و کهنی با کشور ایران دارند، با وجود مرز جغرافیایی باز راحتتر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا اینکه برای درمان به کشور ترکیه، پاکستان و هند سفر کنند، مردم ولایت هرات به دلیل نزدیکی به ایران و اینکه برخی از آنها در ایران دارای اقوام و خویشاوند هستند مشکل اقامتی ندارند.

مشکل صدور ویزا برای بیماران افغانستانی

وی با اشاره به مشکل صدور ویزا برای بیماران افغانستانی گفت:  تنها در شرایط اورژانسی و تأیید اینکه بیمار در کشور افغانستان قابل مداوا نیست و با دریافت چندین امضاء بیمار افغانستانی می تواند به ایران بیاید، در حالی که برای  سفر به کشور هند با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه هستند.

 حبیبی از دیگر مشکلات دیگر برای ورود بیماران به ایران گفت: انجام آزمایشات «هپاتیت ب»، «ایدز» و «سل» از بیماران افغانستانی از جمله موارد دیگری است که به آنها اجازه ورود به ایران داده نمی شود در حالی که این بیماری ها واگیردار نیست، بیماری سل هم با رعایت مسائل بهداشتی به راحتی قابل انتقال نیست و اگر این مشکلات برداشته شود بیماران افغانستانی برای درمان در ایران استقبال بیشتری می کنند.

پیشنهاد تأسیس کلینیک درمان ناباروری برای مردم افغانستان

این متخصص خون شناسی از کشور افغانستان با اشاره به وجود کلینیک ناباروری وابسته به بنیاد آقا خان که زیر نظر فرانسه در افغانستان اداره می شود، اظهار داشت: این کلینیک تنها مخصوص تشخیص جنین شناسی در ولایت کابل است، ایجاد کلینیک تخصصی برای درمان ناباروری کمک بزرگی به مردم افغانستان است، چنانکه کلینیک رویان به دنبال ایجاد شعبات در استانهای ایران است می تواند در زمینه توریست درمانی موفق تر از در هند و ترکیه باشد.

 وی با بیان اینکه برای اقامت بیماران افغانستانی باید مشکلات «پای‌باز» را هم در نظر گرفت، گفت: همان طور که «هتل‌گاندی» تهران تسهیلاتی برای همراهان بیمار دارد، وابستگان درجه یک باید تسهیلاتی برای حضور  همراه بیمار یا همان پای‌باز را داشته باشند.

پیشنهاد تأسیس کلینیک درمانی در شهرهای مهاجرنشین ایران

حبیبی با بیان اینکه ایجاد امکانات و کلینیک های درمانی در شهرهای که بیشترین مهاجرین افغانستانی را دارد، گفت: شهرهای مشهد، تهران و اصفهان می توانند ترجیحا از کادر پزشکان افغانستان استفاده کند، انجمن طب افغانستان نیز می تواند می تواند در این زمینه موفق باشد چرا انتقال دهنده تجربیات و شرایط درمانی موجود در ایران به افغانستان است.

برگزاری سمینارهای علمی توسط انجمن طب افغانستان

یوسفی در ادامه این نشست مزایای ایران را برای ایجاد توریست درمانی اشتراکات دینی، مذهبی، فرهنگی واجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: از معایب توریست‌درمانی مشکل صدور ویزا است، انجمن طب افغانستان می تواند در گسترش فعالیت های پزشکی ایران سیمنارها و ورک‌ شاپ‌های علمی را برگزار کنند تا مردم افغانستان اگاهی بیشتری از فعالیت های پزشکی در ایران پیدا کنند.

وی در پایان این نشست با پیشنهاد راه اندازی کلینیک درمانی مخصوص بیماران افغانستانی در شهر اصفهان گفت: راه اندازی کلینیک دو جنبه مثبت در اصفهان دارد یکی بحث توریستی شهر اصفهان و دیگر اینکه بیشترین آمار مهاجران افغانستانی در اصفهان است که در نهایت این موضوع هم به نفع قشر مهاجر افغانستان است و هم ارز‌آوری برای کشور ایران به همراه دارد.

تهیه‌وتنظیم: معصومه شمسینی غیاثوند

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مولودی شور در بین مهاجرین افغانستانی مقیم ایران