فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سما برگزیدگان خود را شناخت/ امینی:‌ امیدوارم نتایج این جشنواره مورد رضایت شهید آوینی باشد


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سما در فرهنگسرای ارسباران با حضور علی نصیریان، داریوش مؤدبیان، محمد احسانی، بهرام عظیمی، محسن مؤمنی شریف (رئیس حوزه هنری)، تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمدحسین مهدویان، سیدمحمود رضوی و امیریل ارجمند برگزار شد.

اجرای این مراسم را علی ضیا و محمد سلوکی برعهده داشتند که ضیا فقط چند دقیقه از این مراسم را اجرا کرد و بخش اعظمی برعهده محمد سلوکی بود.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپی به مناسبت بزرگداشت شهید مرتضی آوینی پخش شد که در آن صحبت‌های رهبری درباره شهید آوینی گنجانده شده بود.

در ادامه این مراسم نوروزی مدیر فرهنگسرای اندیشه درباره برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه سما گفت: از این بابت خوشحالم که برای دومین سال متوالی در خدمت دوستان برای برگزاری این مراسم هستم. همچنین از آقای امینی و دوستان‌شان تشکر ویژه‌ای نیز دارم و امیدوارم تأثیرات این مراسم و این جشنواره را در چند سال آینده شاهد باشیم.

همچنین دو بخش بزرگداشت نیز در این مراسم داریم که از آنها می‌توان به بزرگداشت شهید طاهری و علی نصیریان اشاره کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولین به اهمیت تأثیر کارهایی مهم مثل برگزاری این جشنواره‌ها واقف باشند و ان‌شاءالله که این درک در همه ما به وجود آید تا بتوانیم حرکاتی مؤثر را ادامه دهیم و برگزاری این جشنواره شروع جشنواره‌های بزرگتر را نوید دهد.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپی از طراحی و ساخت پوستر و بروشور جشنواره و همچنین مقدمات برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه برای حضار پخش شد.

مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما در ادامه این مراسم گفت: در همه جشنواره‌ها عرفی رعایت می‌شود که یک سخنران، سخنرانی می‌کند و از افرادی که در آن جشنواره فعالیت داشته‌اند تشکر می‌کند اما من در اینجا فقط می‌خواهم از زحمات نیروهای جوانی که در این دوره از جشنواره مرا همراهی کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم و امیدوارم نتایج حاصله مورد رضایت شهید مرتضی آوینی باشد.

وی ادامه داد: مدتی است که تعدادی از علاقه‌مندان به نگارش فیلم‌نامه کتابی را تحت عنوان «قصه‌های دور همی» در مؤسسه شهید آوینی نوشته‌اند و قرار بود در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه سما از آن رونمایی شود اما به این دلیل که مراسم افتتاحیه را در کنار مزار شهید آوینی برگزار کردیم فرصتی پیش نیامد تا از این کتاب رونمایی کنیم و قصد داریم در مراسم اختتامیه این کتاب را رونمایی کنیم.

در ادامه این مراسم محسن جسور مدیر خانه فیلم‌نامه در ابتدای صحبت‌های خود گفت: مجموعه داستان «قصه‌های دورهمی» ماحصل زحمت 36 نفر از علاقه‌مندان به فیلم‌نامه‌نویسی است که از میان 90 داستان کوتاه 43 داستان به نگارش درآمده است و امیدواریم این مجموعه داستانی مورد پسند اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

بخش دیگر این مراسم به تجلیل از شهید سعید سیاح طاهری اختصاص یافت که محمدعلی باشه‌آهنگر، مؤمنی شریف به روی سن آمده و از ایشان تقدیر کردند.

مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری با قرار گرفتن روی سن در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره بسیار ممنونم که باعث شدند من بتوانم درباره بزرگواری مثل شهید طاهری صحبت کنم. همچنین دوست دارم از همین‌جا یادی از علی نصیریان نیز داشته باشم و از هنرهای برجسته ایشان تشکر کنم.

وی ادامه داد: من مدت 7 سال است که افتخار آشنایی با شهید طاهری را داشتم. ایشان در زمان جنگ فرمانده بودند و در همان سال‌ها یکی از چشم‌های خود را از دست دادند و بعد از جنگ نیز به مناطق محروم رفته و در آن حوزه‌ها کار کردند. تقریباً حدود 9 جشنواره برای دانش‌آموزان مناطق محروم با حضور ایشان برگزار شد و کتاب‌های مربوط به حوزه دفاع مقدس را به زندانیان اهدا می‌کردند. در ادامه همین فعالیت‌های ایشان ما شاهد تحول و تأثیرگذاری این کتاب‌ها در زندانیان بودیم. امیدوارم خداوند روح ایشان را از ما راضی کند و ما پیرو راه‌شان باشیم. افرادی چون پرویز پرستویی و حبیب احمدزاده از دو عزیزی بودند که همیشه با شهید طاهری همراه بودند.

در بخش دیگر این مراسم محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما گفت: در ابتدای صحبت‌هایم جا دارد ادای احترامی داشته باشم به خانواده شهید طاهری و علی نصیریان. همچنین از حضور همسر بزرگوار شهید طاهری نیز تقدیر می‌کنم.

وی با اشاره به خاطره‌ای مشترک در کنار شهید طاهری بیان داشت: آن طور که در ذهنم هست شهید طاهری هیچگاه در جنگ‌ها منتظر چیزی نمی‌ماند و خود جان‌فشانی‌هایی در لحظه انجام می‌داد که بتواند مقابل عراقی‌ها بایستد. ایشان بعد از جنگ نیز منتظر نماند و خود وارد عرصه شهادت شد.

در بخش دیگری از این مراسم در حضور باشه‌ آهنگر و نوروزی از همسر شهید طاهری تقدیر به عمل آمد.

همچنین کلیپی درباره برگزاری مسابقات کتابخوانی مردم دفاع مقدس در زندان‌های کشور پخش شود که طی آن با زندانیان درباره کتابخوانی صحبت می‌شد و بخشی از صحبت‌های پرویز پرستویی را در کنار زندانیان نشان می‌داد. در ادامه این کلیپ مراسم کتابخوانی بین دانش‌آموزان با حضور مهتاب کرامتی و کوروش سلیمانی نیز دیده می‌شد. بخش دیگری از این کلیپ به حضور شهید طاهری در جمع هنرمندان و عکس‌های یادگاری با آنها اختصاص یافت.

هیأت انتخاب در بخش فیلم‌نامه: بیژن میرباقری، محمدعلی سیلمان‌تاش، محسن جسور و همچنین در بخش هیأت داوری، علی‌اکبر قاضی‌نظام، حبیب احمدزاده، سعید قطبی‌زاده، حسین مه‌‌کام، محمدرضا گوهری بودند.

در ادامه اهدای جوایز مؤمنی شریف، تابش، جسور و قطبی‌زاده به روی سن آمده و از افرادی تجلیل کردند.

نامزدهای بهترین فیلم‌‌‌نامه: محمد منصوبی فیلم (بدون عبا)، گیتی باقری فیلم (باران آمد)، نازنین فرخ‌لو فیلم (بهشت کمی آنسوتر)، رامین کرد رستمی فیلم (تعلیق)، آرش پیله‌وری فیلم (به رنگ کبودی)‌، سیدمرتضی سبزقبا فیلم (وقت گل نی)، علی مینایی فیلم (شیوه خوشبختی). در همین بخش از رامین کرد رستمی، آرش پیله‌وری، سیدمرتضی سبزقبا و علی مینایی تقدیر شد.

همچنین دیلپم افتخار و جایزه سوم بخش فیلم‌نامه به نازنین فرخ‌لو و گیتی باقری تعلق گرفت.

پرستوی زرین که به عنوان نشان برگزیدگان جشنواره فیلم سما معرفی شد در این بخش به محمد منصوبی اهدا شد.

بخش دیگر این مراسم را امیریل ارجمند با اجرای یکی از آهنگ‌های خود به عهده گرفت.

در ادامه این مراسم در بخش ملی و نسل نو، در بخش مستند افرادی چون سهیل کریمی، سیدسلیم غفوری، دانش اقباشاوی به عنوان هیأت انتخاب بودند و همچنین رضا پورحسین، مرتضی شعبانی، محسن یزدی، لقمان خالدی و محمدحسین مهدویان نیز به عنوان هیأت داوری بودند.

در این بخش حسین مهدویان به همراه محمدعلی باشه‌آهنگر به روی سن آمده و در حضور آنها جوایزی به برگزیدگان بخش نسل نو اهدا شد.

در این بخش دیلپم افتخار بهترین فیلم مستند نسل نو به محسن نجفی مهری اهدا شد و پرستوی زرین در این بخش هیچ کس تعلق نگرفت.

نامزدهای بهترین فیلم کوتاه مستند در بخش نسل نو؛ علیرضا دهقان برای فیلم (اوسیا)، محمدعلی رخشانی فیلم (نسل سوم)، احسان ناظم بکایی (سه سال و سه روز)، کمیل سهیلی و فاطمه داودی فیلم (قربانی)، مهنوش محبی فیلم (صبحانه‌ای با طعم مرگ). در این بخش دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش به کمیل سهیلی و فاطمه داودی  اهدا شد و همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدعلی شعبانی تعلق گرفت.

ادامه دارد....

 


ویدیو مرتبط :
و آوینی روی مین رفت (فیلم لحظه شهادت شهید آوینی)