بالا بودن نرخ بیکاری در گلستان بالا و بهره‌وری پایین است


‌رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: نرخ بیکاری و سهم اشتغال ناقص زمانی در استان بسیار بالاست و در بخش اشتغال ناقص رتبه ۳۰ در کشور را داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین پیشقدم‌ امروز (30 آبان) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: درآمد سرانه گلستانی‌ها کمتر از میانگین کشوری است و براساس آمارهای موجود از سال 79 تا 91 محصول ناخالص داخلی استان همواره از سرانه داخلی کشور پایین تر بود.

وی افزود: در سال 91 درآمد سرانه گلستانی ها 50 میلیون ریال بوده، در حالیکه در کشور این سرانه 85 میلیون ریال بوده است.

پیشقدم با بیان اینکه در سال‌های 79 تا 91 درآمد سرانه استان همواره کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: درسال 79 این استان از نظر درآمد سرانه در کشور جایگاه 19 کشور را داشت، اما این رتبه در سال 91 تا جایگاه سی‌ام تنزل یافته است.

وی اظهار کرد: در سال 79 درآمد سرانه مردم استان 0.76 درصد سرانه کشور و در سال 91 به 0.58 ‌کاهش پیدا کرد.

پیشقدم گفت: این آمارها نشان می‌دهد شرایط استان نگران کننده است و شکافی در سال‌های 79 تا 91 ایجاد شد که به ویژه در سال‌های 89 تا 91 این شکاف بیشتر بوده است.

وی افزود: درآمد سرانه هر گلستانی در سال 91 بالغ بر 414 هزار تومان بود، در حالیکه این سرانه در کشور 708 هزار تومان بود.

پیشقدم با اشاره به دلایل پایین بودن درآمد سرانه استان، خاطرنشان کرد: وجود نرخ بیکاری بالا و سهم بسیار بالای اشتغال ناقص در استان و پایین بودن نرخ بهره وری و همچنین توزیع ناعادلانه ثروت و درآمد از دلایل مهم پایین بودن سرانه درآمدی در گلستان است.

وی به پایین بودن سرمایه گذاری بخش خصوصی هم اشاره کرد و گفت: نتوانستیم صنایع بزرگ را در استان جانمایی کنیم و از این ظرفیت‌ها بهره مند شویم.

پیشقدم به مزیت‌های پیشرو در استان هم اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای مزیت‌های پیشرو در گلستان یک ضرورت است و باید برنامه عملیاتی در این زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در استان 4 مزیت پیشرو که می‌تواند مولد باشد و تولید ثروت کند شناسایی شده است. بخش صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و حوزه شیلات به عنوان مزیت‌های پیشرو در نظر گرفته شده که باید برای توسعه آنها براساس اسناد بالادستی اقدام کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
وزیر صنعت: نرخ بیکاری زنان سه برابر متوسط نرخ بیکاری کش