سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سوریه 2015؛ دست برتر ارتش در صحنه میدانی و اردوگاه آشفته جنگ‌افروزان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق، یک سال دیگر به چهار سالی که ارتش سوریه در کنار همپیمانان و دوستانش با گروه‌های تروریستی تکفیری در مناطق مختلف کشور می‌جنگد، اضافه شد، سالی که طی آن بخش‌های وسیعی از اشغال این گروه‌ها آزاد شد، سالی که نبردهای بزرگی در آن به راه افتاد که این نبردها نقشه سیطره بر زمین را تغییر داد و طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان ملت سوریه را که از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی غربی صهیونیستی و مزدورانشان طراحی می‌شد، خنثی کرد.

مهمترین تحولات میدانی سوریه در خلال سال 2015 میلادی به این شرح است:

جبهه حلب واقع در شمال سوریه

اواسط ماه اکتبر 2015 (اواخر مهر ماه 94) بود که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان،‌عملیات نظامی گسترده‌ای را برای آزادسازی حومه‌های شهر حلب از اشغال باندهای تروریستی آغاز کردند، این عملیات از سه محور با پوشش هوایی روسیه آغاز شد که نتایج آن تا کنون به این شرح است:

-تا کنون در این عملیات، 75 درصد حومه جنوبی حلب آزاد شده است، ارتش بر جاده بین المللی حلب-دمشق حاکم شده است. مناطقی مهمی که آزاد شده است شامل: کتیبه  الدبابات، الحاضر، العیس، عبطین،‌ حدادین و الکسارات و شهرک خان طومان که بزرگترین دژ و مخفیگاه تروریست‌های باند جیش الفتح قلمداد می‌شد و نیز قطع جاده اصلی کمک رسانی به گرو‌ه‌های تروریستی در مقرهای اساسی آنها در الزربه و خان العسل.

- در حومه شمالی حلب، نیروهای ارتش سوریه، چندین شهرک را از لوث تروریست‌های تکفیری آزاد شد که شامل شهرک‌های حردتنین، باشکوی و رتیان است. ارتش موفق شد جاده اصلی کمک رسانی به گروه‌های تروریستی مسلح را که به مرزهای ترکیه منتقل می‌شود، قطع کند. همچنین یک یگان از نیروهای ارتش سوریه توانست برای اولین بار وارد شهرک  الزهراء در حومه شمالی حلب شود، شهرکی از چهار سال پیش در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری است.

- در حومه شرقی حلب، نیروهای ارتش سوریه توانستند در دهم روز ماه نوامبر 2015(سه شنبه 19 آبان) به محاصره فرودگاه نظامی کویرس پس از دو سال پایان دهند و تروریست‌های گروهک تکفیری داعشی را از این منطقه بیرون برانند. ارتش سوریه همچنین با پیشروی در اطراف فرودگاه کویرس، چندین روستا و شهرک از جمله "رسم العبود و الجدیده و همچنین تپه سبعین" را آزاد کرد.

اکثر جبهه‌های شهر حلب همچنان در وضع حمله و گریز میان ارتش و گروه‌های تروریستی مسلح در سایه حملات مستمر تروریست‌ها به مناطق مسکونی از طریق خمپاره و بمب و خودروی بمب‌گذاری شده قرار دارد که تا کنون ده‌ها شهروند حلبی در این حملات تروریستی کشته و یا زخمی شده اند.

در نهمین روز اکتبر 2015 میلادی(شنبه 18 مهر 94)، جمهوری اسلامی ایران از شهادت سردار حسین همدانی هنگام انجام ماموریت استشاری در شهر حلب خبر داد. در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شد،‌آمده است سردار همدانی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس(جنگ تحمیلی صدام معدوم علیه جمهوری اسلامی ایران) و از بزرگترین مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که نقش سرنوست سازی در د فاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) در سوریه طی سال‌های اخیر ایفا کرده بود.

جبهه لاذقیه در غرب سوریه

در ماه جولای 2015 میلادی(تیر-مرداد 94)، نیروهای ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی، عملیات نظامی در حومه شمالی لاذقیه را آغاز کردند که طی آن به دستاوردهای منحصر به فردی در این عملیات دست یافتند و توانستند چندین روستا و تپه استراتژیکی را آزاد کنند که گروه‌های تروریستی گمان نمی‌کردند ارتش بتواند این مناطق را از آنها بازپس بگیرد.

مهمترین مناطق و نقاط آزاد شده : جبل(کوه) النوبه، تپه‌های جب الاحمر، برج القصب و شهرک المغیریه، کوه‌های الزویک و الزاهیه در نزدیکی مرزهای ترکیه و نیز مناطق کتف الغدر، کتف الغنمه و ارتفاعات روسیه اضو و کتف  الحرامی. نبردهای شدید میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی در کوه‌های لاذقیه همچنان ادامه دارد و گام بعدی نیروهای ارتش در این مناطق، آزادسازی شهرک"سلمی" بزرگترین دژ و جولانگاه گروه‌های تروریستی در منطقه است که در یک موقعیت جغرافیایی پیچیده و  دشوار قرار دارد.

جبهه حماه در شمال غربی سوریه

بیشتر جبهه‌های حومه حماه در شمال غربی سوریه با وضعیت پیشروی و یا عقب نشینی متقابل میان ارتش و گروه‌های تروریستی تکفیری همراه بود و بیشتر نبردها و  درگیری‌ها در حومه شمالی حماه متمرکز بود، نیروهای ارتش سوریه مناطق و روستاهای متعددی را از لوث این گرو‌ه‌ها پاکسازی کردند که عطشان، البحصه،  الزیاره و فریکه از مهمترین آنها بودند، همچنین چند تپه مهم شامل واسط، خطاب و اعور در شمال سهل الغاب از اشغال تروریست‌ها آزاد شد.

جبهه حمص در مرکز سوریه

در دهمین ماه سال 2015(ماه اکتبر)، نیروهای ارتش سوریه عملیات نظامی خود در حومه شمالی و شمال شرقی حمص را آغاز کردند که در چارچوب این عملیات توانستند محله الخالدیه و  الدارالکبیره در حومه شمال غربی را پس از آزادسازی روستای الحدث در حومه جنوبی پاکسازی کنند.

در روز بیست و نهم دسامبر 2015(سه شنبه هشتم دی 94) یعنی آخرین روزهای سال، ارتش سوریه به طور کامل شهرک مهین و روستای حوارین در حومه جنوب شرقی حمص و نیاز انبارهای مهین را پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعشی و نیز کوه مهین الصغیر و ایست اصلی در ورودی غربی شهرک واقع در حومه جنوب شرقی حمص را آزاد کرد.

- سیطره تروریست‌های تکفیری بر شهر تدمر : بیستم می 2015 میلادی(چهارشنبه 30 اردیبهشت 94) بود که گروهک تروریستی تکفیری داعش،‌شهر باستانی تدمر در حومه حمص را به اشغال خود در آورد و مرتکب وحشیانه‌ترین جنایات علیه مردم این شهر شد، این گروهک وهابی همچنین به انفجار قلعه و ستون‌های تاریخی شهر و نیز معبد باستانی "بل" دست زد تا حلقه جنایات خود در این شهر را تکمیل کند.

جبهه قنیطره در جنوب غربی سوریه

جبهه النصره شاخه شبکه تروریستی القاعده در سرزمین شام، مهمترین گروه تروریستی تکفیری است که در استان قنیطره در جنوب غربی سوریه به اجرای توطئه صهیونیستی غربی عربی از طریق ارتکاب جنایت و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در این منطقه حساس دست می‌زند، این گروه تروریستی از انواع حمایت‌های رژیم صهیونیستی برخوردار است. خطوط درگیری در این استان در سال 2015 چندان تغییر نکرد، اما ارتش سوریه با همکاری نیروهای دفاع ملی توانست چندین منطقه و نقطه از جمله تپه القبع، تپه استراتژیک الاحمر، مزرعه الامل و کارخانه شیر در حومه قنیطره را از تروریست‌ها بازپس بگیرد.

جبهه الحسکه در شرق سوریه

نیروهای ارتش سوریه و یگان‌های حمایت کُردی استان الحسکه و حومه آن را در کنترل خود داشتند و گروهک تروریستی تکفیری داعش هم همچنان برخی مناطق را در اشغال خود باقی نگه داشت. در اول آگوست 2015(شنبه 10 مرداد 94) نیروهای ارتش و جنگجویان کُرد پس از نابودی آخرین تجمعات گروهک تروریستی داعش در محله‌هایی که به آن نفوذ کرده بودند، شهر الحسکه را به کنترل کامل خود درآوردند.

جبهه دیرالزور در شرق سوریه

تروریست‌های داعشی توانستند بیشتر روستاها و شهرک‌های اطراف شهر دیرالزور را پس از سیطره بر گذرگاه‌ها و مرزهایی که به عراق وصل می‌شود، به اشغال خود درآورند. استان دیرالزور با حالتی از محاصره به دست تروریست‌های داعشی روبرو شده  است. نبردها میان ارتش سوریه و تکفیری‌ها در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور جریان داشت که داعشی‌ها با وجود حملات مکرر و استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده در این حملات در رسیدن به این فرودگاه ناکام ماندند و نیروهای پشتیبان این فرودگاه تمام این تجاوزات را دفع کرده و توانستند دامنه نفوذ خود در اطراف فرودگاه را گسترش دهند. نیروهای ارتش سوریه چندین منطقه را از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی کرد که مهمترین آنها" الجفره، المریمیه و حویجه صکر" بود، نیروهای ارتش سوریه همچنین توانستند از سمت شرقی فرودگاه دیرالزور پیشروی کنند و چندین نقطه را از اشغال تروریست‌های داعشی آزاد کنند.

استان ادلب در شمال سوریه

ماه مارس 2015 (فروردین-اردیبهشت 94) بود که هشت گروه تروریستی که باند موسوم به "جیش الفتح" را تشکیل دادند، سیطره خود بر شهر ادلب را اعلام کردند، این باند تروریستی از گروه‌های تکفیری که مهمترین آنها جبهه النصره و حرکه احرار الشام است، تشکیل شده است، تروریست‌های جیش الفتح پس از درگیری‌های شدید با ارتش سوریه توانستند در ماه مارس با حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی گسترده عربستان و ترکیه شهر ادلب را به اشغال خود درآوردند. ادلب دومین شهر پس از  الرقه بود که به اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری درآمد.

روز دهم می 2015(یکشنبه 20 اردیبهشت 94) نیروهای ارتش سوریه توانستند به محاصره سربازان تحت محاصره خود در بیمارستان جسرالشغور در حومه ادلب در پی یک عملیات نظامی و مانور تاکتیکی موفقیت‌آمیز با پشتیبانی یگان مدافع بیمارستان پایان دهند.

ارتش سوریه خطاب به تروریست‌ها:700 فرد مسلح با تحویل سلاح، زندگی را برگزیدند، خیلی زمان ندارید، تصمیم صحیح را بگیرید و زندگی را انتخاب کنید.

جبهه درعا در جنوب سوریه

از ابتدای سال 2015، گروه‌های تروریستی تلاش‌های گسترده‌ای را برای اشغال استان درعا و حومه آن انجام دادند، آنها نبردهای متعددی را با عنوان ادعایی "عاصفه الجنوب"(توفان جنوب) به راه انداختند که از اتاق "الموک" در اردن مدیریت می‌شد، اتاقی که سازمان‌های  اطلاعاتی آمریکا، اردن، رژیم عربستان و رژیم صهیونیستی با هدف اشغال شهر درعاالمحطه، آن را مدیریت می‌کنند، با این حال ارتش سوریه توانست تمام حملات تروریست‌های مورد حمایت مربع اردن، سعودی‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را دفع و توطئه آنها را خنثی کند.

مهمترین تحولات میدانی در درعا :

گروه‌های تروریستی در روز بیست و پنجم مارس 2015(چهارشنبه پنجم فروردین 94) شهرک تاریخی "بصری  الشام" را پس از آنکه بیش از سه سال تحت محاصره آنها بود و پس از درگیری‌های شدیدی که کمیته‌های مردمی مدافع شهر و ساکنان آن عقب نشینی کردند، به اشغال خود درآوردند.

تروریست‌ها همچنین با حمایت اردن، گذرگاه مرزی نصیب در مرز سوریه و اردن را در اولین روز ماه آوریل(چهارشنبه 12 فروردین 94) را اشغال کردند و این برای اولین بار بود که دولت سوریه کنترل این گذرگاه را از ابتدای بحران از دست می‌دهد.

یازدهمین روز ماه سپتامبر 2015(جمعه 20 شهریور 94)، سخنگوی شبه‌نظامیان تروریست موسوم به "توفان جنوب"(عاصفه الجنوب) پایان عملیات نظامی را پس از پنج حمله شکست خورده به درعا اعلام کرد.

اواخر ماه دسامبر 2015(اوایل دی 94) بود که نیروهای ارتش سوریه توانستند شهرک الشیخ مسکین و مقر تیپ 82 را در حومه درعا از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد کنند.

جبهه حومه دمشق

سال گذشته حومه دمشق شاهد پیشروی نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در غوطه شرقی بود که با موفقیت آزادسازی شهرک استراتژیک مرج السلطان و فرودگاه نظامی آن و منطقه حوش العدمل و رحبه الاشاره همراه بود.

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان  همچنین شهر مهم الزبدانی در نزدیکی مرزهای سوریه و لبنان را از لوث گروه‌های تروریستی پاکسازی کردند و پیشروی چشمگیری در قلمون مواقع در حومه دمشق در کارنامه خود ثبت کردند.

هلاکت زهران علوش سرکرده باند تروریستی جیش الاسلام خشم آل سعود و آمریکا را به دنبال داشت

سال 2015 با حادثه مهم و البته کمرشکنی برای گروه‌های تروریستی تکفیری و حامیان آنها به ویژه رژیم عربستان به پایان رسید و آن هلاکت "زهران علوش" سرکرده گروه تروریستی موسوم به "جیش الاسلام" و چند سرکرده مهم تروریست‌ها بود، علوش و چند سرکرده خطرناک دیگر در حمله هوایی ارتش سوریه در بیست و پنجم دسامبر 2015 (جمعه چهارم دی 94) به محل برگزاری نشست علوش و 16 سرکرده گروه‌های تروریستی "فیلق الرحمن" و جیش الاسلام در شهرک اوتایا در حومه شرقی دمشق به هلاکت رسید، حادثه‌ای که خشم و عصبانیت آمریکا و رژیم عربستان پدرخوانده جیش الاسلام را به دنبال داشت و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و جان کری همتای آمریکایی وی به صراحت هلاکت علوش را محکوم کردند.

مهمترین تحولات سیاسی بین المللی و منطقه‌ای درباره سوریه در سال 2015

در سطح سیاسی،‌سال 2015 میلادی با درخواست روسیه برای برگزاری نشست مخالفان سوری در پایان ژانویه آن سال آغاز شد و طولی نکشید که این درخواست به روند سیاسی راکد سوریه پس از توقف تقریبا یک ساله آن تحرک و پویایی مجدد بخشید و موج کنفرانس‌های منطقه‌ای و بین المللی درباره سوریه آغاز شد و به همین منظور دو نشست در قاهره، یک نشست در مسکو و دو نشست دیگر در آستانه قزاقستان برگزار شد.

هر چند نشست‌های قاهره با نقشه راهی برای حل سیاسی بحران سوریه به پایان رسید، اما نشست‌های مسکو با هدف تشکیل گروه‌های معارض خارج از ائتلافی برگزار شد که در اواسط فوریه سند اصول اساسی را صادر کرد که این سند، هدف مذاکرات را مشخص کرده و خواستار اجرای بیانیه ژنو از تشکیل شورای حکومت انتقالی با اعمال تمام اختیارات اجرایی می‌شد(نشست مسکو بر خلاف نشست‌هایی برگزار شد که کشورهای حامی مخالفان سوری برگزار می‌کردند)

هنوز چند روزی از اعلام سند سیاسی ائتلاف نگذشته بود که نشستی در دمشق با حضور احزاب الشعب، التضامن، التنمیه، الشباب الوطنی للعداله و التنمیه، التجمع الاهلی الدیمقراطی للکرد السوریین، تیار سلام و مجد سوریه برگزار شد که این نشست با اعلام آنچه به "اصول حل سیاسی دمشق، توافقات حداقلی" موسوم شد، به پایان رسید که خواستار اتخاذ موضع مسئولانه از طریق ورود به مسیر سیاسی مبتنی بر گفت‌وگویی شد که خواستار امتیازهای دردناک از سوی همه با نظارت کشورهای مرتبط با بحران سوریه و همچنین تشکیل دولت وحدت ملی ائتلافی با مشارکت حاکمیت و مخالفان و نیز حل سیاسی بحران از طریق سازوکارهای مورد توافق که مهمترین آن گفت‌وگوی ملی است، می‌شد.

از جمله تحولات سیاسی مهم سال 2015 میلادی، دیدار مهم بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با ولادمیر پوتین همتای روس وی بود که این دیدار روز بیستم اکتبر(سه شنبه 28 مهر 94) در مسکو انجام شد، دیداری که بی‌اساس بودن ادعاهای انزوای بین المللی اسد را اثبات کرد.

بشار اسد همچنین در دمشق طی سال 2015 میلادی، دیدارهای متعددی با مقامات و شخصیت‌های سیاسی و پارلمانی کشورهای مختلف داشت که دیدار دکتر علی اکبر ولایتی مشاور  امور بین الملل امام خامنه‌ای و دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و چند مقام دیگر از کشورمان و نیز دیدار برخی نمایندگان پارلمان فرانسه و یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان از جمله این دیدارهای مهم بود.

با شکست ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا که برای مبارزه  ادعایی با داعش تشکیل شده است، و خودداری آن از وارد کردن ضربات دردناک و کوبنده به این گروه تروریستی تکفیری، برنامه آمریکا برای آموزش تروریست‌هایی که از آنها به عنوان مخالفان میانه رو یاد می‌کرد، پس از آنکه افراد آموزش دیده از سوی آمریکا، تجهیزات جنگی خود را به گروه تروریستی جبهه النصره تحویل دادند، نیز از هم فروپاشید که این رویداد وزارت جنگ آمریکا(پنتاگون) را وادار کرد تا روز 30 سپتامبر 2015(چهارشنبه هشتم مهر 94) توقف موقت برنامه آموزش و تجهیز جنگجویان سوری را تا بازنگری در این برنامه و نتایجی که محقق شده است، اعلام کند.

در برابر این واقعیت، بار دیگر تلاش‌های سیاسی روسیه و آمریکا آغاز شد و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در اواسط سپتامبر 2015 طرح خود برای حل سیاسی بحران سوریه را همزمان با تفاهمات روسی-آمریکایی برای دست زدن به تحرک درباره سوریه اعلام کرد.

مرگ سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان در نهم جولای 2015 (پنجشنبه 18 تیر 94)که حدود چهار دهه سکاندار دستگاه دیپلماسی آل سعود بود، از جمله حوادث سال 2015 میلادی بود، الفیصل به عنوان وزیر خارجه رژیمی فعالیت می‌کرد که از ابتدای بحران سوریه، خصمانه‌ترین مواضع را علیه دولت سوریه اتخاذ می‌کرد و تمام هم وغم خود را برای تقویت گروه‌های تروریستی تکفیری به کار گرفته بود، با این حال سالخورده ترین وزیر خارجه جهان، آرزوی سقوط بشار اسد را که همواره در اظهارنظرها و مواضع خود تکرار می‌کرد، به گور برد.البته سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در چارچوب اعمال تغییرات گسترده در کابینه این کشور سعود الفیصل را از سمت خود برکنار و عادل الجبیر سفیر این کشور در آمریکا را جانشین وی کرده بود.

در گستره این تلاش‌ها، سوریه در اواخر ماه سپتامبر با یک حادثه بزرگ روبرو شد و آن ورود مستقیم روسیه به صحنه نبرد با تروریسم در سوریه در حمایت از ارتش این کشور بود که این تحول، قواعد بازی را تغییر داد و هنوز زمانی از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه تروریسم در سوریه نگذشته بود که نیروهای ارتش سوریه در هفتم اکتبر 2015(چهارشنبه 15 مهر 94) نبرد نظامی بزرگ خود در شمال غربی سوریه را با بهره گرفتن از پوشش هوایی روسیه آغاز کردند.

در حالی که ضربات نظامی روسیه، داعش و النصره دو گروه تروریستی تکفیری را هدف قرار می‌داد، آمریکا بار دیگر به بازنگری در طرح‌های نظامی خود پرداخت و در راستای جلوگیری از حل سیاسی بحران سوریه و ادامه ناامنی و بی ثباتی در این کشور، به تشکیل باندهای مسلح با عنوان "قوات سوریه الدیمقراطیه" در  دوازدهم  اکتبر و آنچه به "جیش سوریاالجدید" موسوم شد، در دهم نوامبر دست زد و مدعی شد که هدف از تشکیل این گروه‌ها مقابله با داعش است.

با  تشدید آهنگ درگیری‌ها(میان ارتش و گروه‌های تروریستی)، تلاش‌های سیاسی هم در دو نشست گروه موسوم به گروه کاری بین المللی در وین افزایش یافت که این نشست‌ها به تفاهمات سیاسی و نظامی منجر شد که بعداد در قطعنامه 2254 شورای امنیت تبلور یافت که این قطنامه سازوکار حل سیاسی بحران سوریه را برای اولین بار وضع کرد و اردن را مامور آماده کردن فهرستی از گروه‌هایی است که باید در فهرست سازما‌ن‌های تروریستی قرار گیرند، اما کنفرانسی که به میزبانی عربستان در ریاض با حضور گروه‌ها و تشکل‌های مختلف موسوم به مخالفان سوری برگزار شد، بیانگر موازنه‌های قوای بین المللی نبود، بلکه منعکس کننده خواسته‌ها و اهداف حامیان منطقه‌ای گروه‌های تروریستی و در راس آنها عربستان بود که گروه‌های تروریستی تکفیری را در پوشش مخالفان سوری در ریاض گردهم آورد تا همچنان بر طبل ادامه ناامنی و بی ثباتی و کشتار در سوریه بکوبد.

با وجودی که قطعنامه بین المللی(2254) مسئله سرنوشت رئیس جمهور بشار اسد را به پس از مرحله انتقالی موکول کرد تا یک امتیاز صریح آمریکایی به روسیه باشد که معنای آن باقی ماندن ساختار نظام سوریه است، اما این قطعنامه سقف زمانی برای این مرحله مشخص کرده است و ارتباط نزدیکی میان آتش بس و آغاز روند سیاسی به موازات یکدیگر برقرار کرد، این قطعنامه همچنین شکل مرحله انتقالی را مشخص کرده است به طوری که متن آن بر ایجاد شورای حکومت انتقالی فراگیری تصریح می‌کند که اختیارات اجرایی کامل به آن بر اساس بیانیه ژنو و قطعنامه 2018 شورای امنیت واگذار شود.

این قطعنامه بیانگر تفاهم روسیه و آمریکا درباره روند کلی مسئله سوریه بود بر این اساس که هر یک از این دو طرف بر همپیمانان منطقه‌ای خود برای پذیرش این فرمول سیاسی فشار وارد کنند، البته این‌که واشنگتن اعلام کرد تصمیمات کنفرانس ریاض(گروه‌های همسو با عربستان) به تغییر در برخی مفادش نیاز دارد، تصادفی نبود.

بیست و چهارم نوامبر (سه شنبه سوم آذر 94)بود که ترکیه در یک اقدام تحریک آمیز، یک فروند جنگنده روسی را در  آسمان سوریه و در حالی که این جنگنده سرگرم بمباران مواضع گروه‌های تروریستی تکفیری بود، سرنگون کرد، یکی از دو خلبان این جنگنده کشته و خلبان دیگر دستگیر شد، اما طولی نکشید که نیروهای کماندویی سوریه در یک عملیات منحصر به فرد، این خلبان روسی را از چنگال گروه‌های تروریستی مسلح مورد حمایت ترکیه در حومه لاذقیه آزاد کردند.

روسیه در پی سرنگونی جنگنده‌اش، روابط اقتصادی خود را با ترکیه قطع و توافقات نظامی را تعلیق کرد و از اتباع خود خواست خاک ترکیه را ترک کنند. روسیه همچنین حملات هوایی به محموله‌های تسلیحاتی و مهمات را که از ترکیه برای حمایت از گروه‌های تروریستی منتقل می‌شد و نیز تانکرهای حامل سوخت سرقتی از سوریه به ترکیه را تشدید کرد.

مشارکت فعال‌تر رژیم صهیونیستی در اجرای توطئه ضدسوری

یکی از ویژگی‌های قابل توجه سوریه 2015، مشارکت آشکار رژیم صهیونیستی در پروژه براندازی و توطئه ضد سوری بود، این رژیم در همسویی و همراهی با دیگر حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گروه‌های تروریستی مسلح به ویژه عربستان، قطر، ترکیه و آمریکا بارها مواضع ارتش سوریه را بمباران و یا گلوله باران کرد، صهیونیست‌ها در سالی که گذشت بارها تروریست‌های مجروح را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و حتی بیمارستان‌های صحرایی که برای آنها احداث کرده‌اند، مداوا کردند.

مداوای تروریست‌های تکفیری در بیمارستان‌های اسرائیلی؛عیادت نتانیاهو از تکفیری‌ها

مهمترین حملات صهیونیست‌ها به مواضع ارتش سوریه در حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری

- روز هجدهم ژانویه 2015(یکشنبه 28 دی 93)، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی خودروی حامل جهاد عماد مغنیه فرزند فرمانده بزرگ مقاومت لبنان، شهید عماد مغنیه را در مزارع الامل در قنیطره در جنوب غربی سوریه هدف قرار دادند که به شهادت وی منجر شد.

- روز بیست و نهم جولای 2015(چهارشنبه هفتم مرداد 94)، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اسرائیلی، یک دستگاه خودروی متعلق به نیروهای کمیته‌های دفاع مردمی در ورودی شهرک حضر در حومه قنیطره را هدف قرار داد که به شهادت سه نفر از این نیروها منجر شد.

-بیست و یکم آگوست 2015(جمعه 30 مرداد) جنگنده‌های اسرائیلی به مواضع گردان 137 تیپ 90 ارتش سوریه در منطقه خان الشیح در حومه غربی دمشق و شمال شرقی قنیطره حمله کردند.

- آخرین حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه در روز بیستم دسامبر 2015(یکشنبه 29 آذر 94) رخ داد جایی که جنگنده‌های اسرائیلی یک ساختمان مسکونی در شهر رمانا در حومه دمشق را هدف قرار دادند که به شهادت سمیر قنطار آزاده لبنانی و شماری از غیرنظامیان منجر شد، قنطار قریب به سه دهه از عمرش را در زندان‌های اشغالگران قدس سپری کرد و همواره آرزو داشت که در راه دفاع از فلسطین به شهادت برسد که در نهایت هم به آرزویش دست یافت و شهادتش همانطور که خود می‌خواست در حمله اشغالگران قدس اتفاق افتاد.

در مجموع می‌توان سال 2015 میلادی را یک سال مهم از ابتدای بحران سوریه قلمداد کرد که پیروزی‌ها و موفقیت‌های چشمگیر ارتش سوریه و متحدانش در صحنه میدانی، معادلات را کاملا به نفع دمشق تغییر داد و ضربات مهلک و کوبنده‌ای به گروه‌های تروریستی و حامیانشان وارد کرد که اوج این ضربات، هلاکت زهران علوش سرکرده باند تروریستی موسوم به جیش الاسلام بود که صدای اربابان و حامیان سعودی‌اش را هم درآورد .انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای جدید ارتش سوریه + نقشه میدانی