سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رهبر حزب کارگر انگلیس: باید از ایران برای حل و فصل بحران سوریه زودتر استفاده می شد


رهبر حزب کارگر انگلیس: باید از ایران برای حل و فصل بحران سوریه زودتر استفاده می شد

ایرنا/ «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس روز یکشنبه بار دیگر ضمن مخالفت مجدد با گسترش حملات هوایی انگلیس در سوریه، تصریح کرد که در جریان گذار سیاسی در سوریه باید از ایران زودتر استفاده می شد.
به گزارش ایرنا، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'بی بی سی' با اشاره به نقش پر اهمیت ایران در به ثمر رسیدن گذار سیاسی در سوریه ،گفت: ایران باید زودتر از این ها [در نشست گفت و گوهای صلح سوریه] فراخوانده می شود. ایران در نشست ژنو یک حضور داشت، اما در ژنو دو نبود اما اکنون در وین حضور دارد که این چیز خوبی است.
وی در تشریح دیدگاهش نسبت به مساله گسترش حمله هوایی انگلیس علیه داعش در سوریه، افزود: من به دقت کل مساله را نگاه می کنم، اینکه اگر شهر رقه را بمباران کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؛ همچنین به پیام هایی که امروز در آبزرور از سوی ساکنین رقه چاپ شده که می گویند هر چقدر هم هدف گیری ها دقیق باشد اما شمار زیادی از غیرنظامیان در این جریان کشته خواهند شد، نگاه می کنم .
وی با رد ادعای دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مبنی بر آمادگی 70 هزار نیروی معارض میانه رو سوری برای همکاری با نیروهای ائتلاف برای شکست داعش، گفت: 'هیچ نیروی زمینی برای پشتیبانی وجود ندارد ما تنها به ارتش آزاد سوریه دل خوش کرده ایم که هزاران کیلومتر آن طرف تر هستند و البته هدف اصلی آنها هم مبارزه با بشار اسد است. همچنین نباید فراموش نکنیم، در حالی که امروز دولت می خواهد با نیروهای درون سوریه داعش را شکست دهد، دو سال پیش از ما خواسته بود که از ائتلاف جهانی برای سرنگونی اسد حمایت کنیم. '
رهبر حزب کارگز افزود: من فکر می کنم که جنگ باید آخرین راه حل باشد چون تصور نمی کنم که این مشکل را حل کند و شما نمی توانیم صلح را با بمباران برقرار کنید.
کوربین ادامه داد: من فکر می کنم آنچه مشکل را حل می کند دو مساله است؛ یکی گذار سیاسی در سوریه است، که قابل تحقق است اما طول خواهد کشید و مساله دیگر قطع پول رسانی، فروش اسلحه و خرید نفت از داعش است. این ها مسائلی هستند که من فکر می کنم که هیچ کشوری آنچنان که باید اقدامی صورت نداده است.
رهبر حزب کارگر خاطر نشان ساخت: من خواهان دنیای صلح هستم لذا تصور می کنم برای حل مشکلات منطقه ای باید گزینه سیاسی را دنبال کنیم که سبب برقراری ثبات خواهد شد.
وی افزود: هزاران نفر تاکنون در ناآرامی های سوریه جانشان را از دست داده اند، هزاران تن دیگر آواره شده اند و در حالی که این بحران اکنون به اروپا هم کشانده شده است، گذار سیاسی مساله کلیدی است و جنگ انحراف از آن است.
این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: تجربه لیبی به ما نشان داد، زمانی که ما راهبردی را برای پس از بمباران نداریم، شرایط دشوار تر خواهد شد.
کوربین، واکنش بیش از اندازه سیاستمداران غربی در پی حادثه پاریس را غیر قابل توجیه خواند و گفت: هر چقدر که حادثه پاریس وحشتناک بود طبیعی است که پاریس، لندن و یا بروکسل باید واکنش امنیتی مناسبی نشان دهند اما باید این را هم مد نظر قرار دهیم که اگر رقه را بمباران کنیم ، ممکن است آسیب زیادی به داعش نرسد این درحالی است که غیرنظامیان قربانی خواهند شد و بالمال شرایط بدتر و نه بهتر خواهد شد.
رهبرحزب کارگر در بخش دیگری از اظهاراتش به اختلاف نظر اعضاء حزب کارگر بر سر حمایت از طرح دولت برای حمله هوایی به سوریه اشاره کرد و گفت: ما در این خصوص گفت و گو های زیادی داشته ایم و باز هم صحبت خواهیم کرد و این یعنی سیاست؛ البته شماری از همکاران من می خواهند از دولت حمایت کنند و تاکنون رسانه ها را نسبت به دیدگاهشان پر کرده اند؛ اما من کارم را در چارچوب دمکراسی انجام می دهم.
وی با اشاره به اینکه حزب کارگر، 400هزار عضو دارد، اظهار داشت که 70 هزار عضو به وی ایمیل زده و خواهان عدم حمایت حزب کارگر از طرح دولت انگلیس برای گسترش حملات هوایی در سوریه شده اند.
کوربین گفت: آنها حق دارند نظراتشان را بدهند و نمایندگان پارلمانی حزب کارگر باید به حرف آنها گوش کنند و از دیدگاه اعضاء مطلع بشوند.
این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد که مواضع حزب کارگر در حوزه سیاست خارجی تغییر کرده است 'اما هنوز افرادی هستند که با این مساله کنار نیامده اند'.
وی در پایان پیرامون موضع نهایی حزب کارگر بر سر حمایت از طرح دولت کامرون برای گسترش حملات هوایی علیه داعش در سوریه خاطر نشان ساخت: این رهبر حزب خواهد بود که تصمیم نهایی را خواهد گرفت و من در این مدت تصمیم خود را خواهم گرفت.
مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه اذعان کرد که دولت کامرون برای شروع حملات هوایی این کشور در سوریه که انتظار می رفت این هفته شروع شود، هنوز از حمایت کافی نمایندگان مجلس عوام برخوردار نیست.
وی در سخنانی در برنامه تلویزیونی 'اندرو مار 'بی بی سی' بیان داشت که او با نمایندگان پارلمان انگلیس صحبت کرده است اما ' هنوز رأی کافی برای این پیشنهاد به دست نیاورده ایم.'
وزیر دفاع انگلیس برای اولین بار ضمن اعتراف به نفوذ جرمی کوربین در میان نمایندگان پارلمانی حزب کارگر گفت: کسب حمایت نمایندگان حزب کارگر درصورتی که رهبر این حزب دستور دهد که علیه این پیشنهاد ( گسترش حملات هوایی به سوریه) رأی دهند، مشکل به دست خواهد آمد.
وی تلویحاً بیان داشت که مطمئن نیست که رأی گیری در مجلس عوام در خصوص مشارکت انگلیس در اقدام نظامی علیه گروه داعش در سوریه، انجام شود.
هر چند ساندی تایمز روز یکشنبه نوشته بود نمایندگان پارلمان انگلیس انتظار می رود که روز چهارشنبه این هفته به گسترش حملات هوایی در سوریه رأی دهند. هر چند این مجوز حمله نمایندگان، محدود به حملات علیه اهداف داعش بوده و حمله نیروهای زمینی را شامل نمی شود.
مجلس عوام انگلیس در سال گذشته، با حمایت حزب کارگر با دخالت نظامی این کشور در عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش موافقت کرد اما این مصوبه قابل گسترش به کشور سوریه نیست.
دیوید کامرون پیش از این روشن ساخته است تا زمانی که نتواند حمایت کامل پارلمان انگلیس را به دست آورد، درخواستش برای گسترش حملات هوایی این کشور در سوریه، به رأی نمایندگان نخواهد گذاشت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
راه حل رهبر انقلاب برای بحران سوریه