علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



صدور پروانه شکار ترویج خشونت/ زیستگاه های ایران سرریز جمعیت ندارد


به گزارش خبرنگار مهر، کیوان هوشمند که در مناظره‌ای با موضوع شکار در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست صحبت می‌کرد، گفت: از تخریب زیستگاه و تعارض‌ها و … همه با خبریم و می‌دانیم اینها در تخریب محیط زیست چه اندازه مؤثر است. تأثیر این‌ها شاید از شکار بیشتر باشد یا کمتر اما الان اینجا جمع نشده‌ایم که این‌ها را با هم مقایسه کنیم. می‌خواهیم صرفاً به شکار و تأثیرش بر حیات وحش به عنوان یک مولفه بپردازیم.

این خبرنگار محیط زیست با بیان اینکه به طور کلی دو نوع شکار مجاز و غیرمجاز داریم، افزود: فکر نمی‌کنم درباره مضرات شکار غیرمجاز بحثی داشته باشیم و همه متفق‌القول هستند. شکار مجاز هم به صدور پروانه ویژه یا عادی برای پستانداران و پرندگان انجام می‌شود.

هوشمند با بیان اینکه صدور مجوز شکار نیاز به بحث کارشناسی دارد تصریح کرد: صدور حتی یک پروانه، عادی یا ویژه، برای شکار پستاندار یا پرنده، خیانت به محیط زیست و حیات وحش است و آسیب می‌رساند چون ما به هیچ عنوان در هیچ کدام از زیستگاه‌هایمان سرریز جمعیت نداریم. جمعیت حیات وحش ما همیشه در محدوده ظرفیت و یا کمتر از آن است.

وی با نقل خاطره‌ای از یکی از شکارچیان گفت: سال گذشته یک شکارچی متخلف از استان خراسان رضوی به من زنگ زد که چرا عکس من را منتشر کرده‌ای و زن و بچه و اقوام من ناراحت شده‌اند و روابطشان با من تیره شده است گفتم «نکن تا ناراحت نشوند». گفت اگر شکار بد است چرا سازمان محیط زیست پروانه شکار می‌دهد؟ پروانه شکار هم برای نزدیکان مدیران صادر می‌شود و برای آن‌ها خوب است و برای ما بد است.

هوشمند با نقل این خاطره گفت: صدور پروانه شکار عادی پرونده که امسال صادر شد زمینه‌ساز بسیاری از سوء استفاده‌ها و تخلفات است. موارد زیادی از شکارچیان پروانه‌دار بودند که خارج از تعدادی که در پروانه قید شده بود و یا گونه‌ای غیر از گونه تعیین شده در پروانه، شکار کردند و حتی با مجوز شکار پرنده، پستاندار شکار کردند یا پروانه شکار عادی پرندگان وحشی را گرفته بودند و وارد مناطق چهارگانه شدند. حتی در یک مورد شکارچی سه تا کَل زده بود.

وی با تأکید بر اینکه صدور پروانه عادی برای شکار پرنده هم می‌تواند زمینه‌ساز تخلف باشد، هشدار داد: هزاران هزار شکارچی را پنج‌شنبه و جمعه روانه طبیعت می‌کنیم و می‌گوییم به منطقه که رفتی ۴ شکار بیشتر نزن و از این خط فرضی این طرف‌تر نرو و … معلوم نیست چگونه می‌خواهیم این موضوع را کنترل کنیم.

مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران با اشاره به سخنان بناپور، فعال موافق شکار، که شکار علفخواران بالای ۸ سال را ضروری دانسته بود، گفت: در مورد شکار تروفه یعنی شکار پستانداران بالای ۸ سال و ۱۰ سال که آقای بناپور از آن دفاع می‌کردند یک مطالعه نشان داد که پستانداران مسن دقیقاً بهترین طعمه برای گوشتخواران بزرگ جثه مثل گربه‌سانان هستند. یعنی اینکه چیزی که می‌خواهیم برای آن پروانه صادر کنیم و شکارچی‌ها به شکار آن خیلی علاقه دارند دقیقاً با طعمه گوشتخواران ما که اغلب هم در معرض خطر انقراض هستند تعارض دارد.

هوشمند در پایان با اعلام اینکه صدور پروانه شکار ترویج خشونت در طبقات مختلف جامعه است تصریح کرد: نکته پایانی بحث هم تأثیر شکار بر سلامت جامعه و افکار عمومی است. حتی اگر صدور پروانه شکار، کارشناسی شده باشد، نمی‌توانیم تبعات اجتماعی آن را در نظر نگیریم و شکارچی برود عکس‌های خونین بگیرد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. بخش عمده جامعه از دیدن تصاویر شکار آزرده می‌شوند. آیا این موضوع هیچ جایی در تصمیم‌گیری‌های ما دارد؟

شکار موضوع مناظره‌ای بود که دوشنبه بعد از ظهر در نخستین روز از نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد و در این مناظره که با مدیریت علی تیموری، مدیر دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست برگزار می‌شد محمود بناپور، موافق شکار، کیوان هوشمند خبرنگار محیط زیست و پرهام دیباج، مستندساز محیط زیست نظراتشان را ارائه دادند و پرسش و پاسخ حاضران نیز در پایان این مناظره حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.

بخش‌های بعدی این مناظره را می‌توانید در خبرهای بعدی بخوانید.


ویدیو مرتبط :
پروانه حقیقی - صدور پروانه اشتغال