سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



درخواست وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه روابط با ایران


درخواست وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه روابط با ایرانایرنا/ «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با خانم «ورونیکا نیکیشینا» وزیر جدید تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا ملاقات و در خصوص توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با این اتحادیه گفت و گو کرد.

بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد: خانم نیکیشینا در ملاقات با سنایی با اشاره به نقش و جایگاه منطقه ای ایران، خواستار توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی و تسریع در روند انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد.
سفیر کشورمان نیز با اشاره به گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه، همکاری با دیگر اعضای اتحادیه اوراسیا را از اولویتهای ایران دانست و آمادگی کشورمان جهت توسعه روابط با اعضای اتحادیه و امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را اعلام کرد.
طرفین توافق کردند همزمان با کار مشترک تحقیقاتی برای موافقتنامه تجارت آزاد ، فرآیند مذاکرات تهیه موافقتنامه موقت تجارت آزاد در دستور کار قرار گیرد و سپس موافقنامه اصلی به امضاء برسد.
مذاکرات کارشناسی مربوط به موافقتنامه تجارت آزاد با سفر آندره اسلپنیوف وزیر تجارت سابق اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تهران در دی ماه 94 رسما آغاز شد و با تشکیل کارگروه مشترک تحقیقاتی این روند پیگیری شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیش تر اعلام کرده بود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله سازمان های اقتصادی تازه تاسیس است که در روابط اقتصادی ایران با همسایگان شمالی اش می تواند موثر باشد.
«مهدی سنایی» در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا نوشت: این اتحادیه که از یکسال پیش بطور رسمی کار خود را آغاز کرد به جهت کاهش تعرفه های صادرات ایران محل توجه است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز اول ماه ژانویه سال 2015 با امضای موافقت نامه مربوطه میان روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز بکار کرد و قرقیزستان و ارمنستان در طول سال گذشته به این اتحادیه پیوستند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اضافه کرد: عملیاتی شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا در وهله نخست به ایجاد بازار مشترک بزرگی در حوزه کشورهای عضو این اتحادیه منجر شده است. درعین حال هدف اصلی ایجاد این اتحادیه، تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است. ارمنستان در 2 ژانویه 2015 به عضویت کامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمد.همچنین توافقنامه پیوستن قرقیزستان به این اتحادیه در 23 دسامبر 2014 به امضا رسید.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده و مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومترمربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیادر دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.
با آغاز کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد می شود، تجارت میان اعضا بهبود می یابد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان می آورد.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر صنعت ایران و وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا