رقابت همزمان استاد بزرگ شطرنج ایران با 120 شطرنج‎باز


استاد بزرگ خوزستانی کشور در مسابقه شطرنج سیمولتانه استان با 120 شطرنج‎باز به‌صورت هم‎زمان رقابت می‎کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این رقابت از ساعت 9 صبح روز پنج‎شنبه (بیستم اسفندماه) در محل دانشگاه علوم‎پزشکی جندی‎شاپور اهواز آغاز می‎شود.

در این رقابت، پویا ایدنی که در حال حاضر بالاتر از احسان قائم‎مقامی عنوان نخست ریتینگ ایران را در اختیار دارد، با 120 نفر از شطرنج‎بازان درون استان به صورت همزمان مسابقه خواهد داد.

ایدنی، سال 89 نیز در چنین مسابقه‌ای با 180 شطرنج‌باز خوزستانی به طور همزمان رقابت کرد که برابر 172 نفر به پیروزی رسید، از چهار شطرنج‌باز شکست خورد و مقابل چهار نفر به تساوی رسید.

به گزارش ایسنا، سیمولتانه یا نمایش همزمان، یک نمایش سرگرمی تخته‌ای (معمولاً شطرنج) است که در آن، یک بازیکن (به طور معمول رتبه بالا، مانند یک استاد بزرگ) همزمان چندین بازی با چند بازیکن دیگر انجام می‎دهد. اغلب به طور ساده‎تر چنین نمایشی را یک "سیمول" می‎گویند. در یک سیمول عادی، هیچ ساعت شطرنجی به کار نمی‎رود. تخته‎ها معمولاً در یک دایره بزرگ یا چهارگوش چیده می‎شوند و نمایش‎دهنده (بازیکن)، از تخته‎ای به تخته دیگر، در راستای ثابتی راه می‎رود. بازیکن می‎تواند پیش از بازی کردن حرکتش، مکث کوتاهی کند، ولی معمولاً برای جلوگیری از مکث‎های بلند تلاش خواهد کرد؛ چرا که شمار بسیار این مکث‎ها، نمایش را وامی‎دارد تا زمان زیادی به درازا بکشد. نمایش‎های بلندتر، ریسک اشتباهات ناشی از خستگی از سوی نمایش دهنده را افزایش می‎دهد، به‌ویژه چون تک‎شرکت‎کنندگان باقی‎مانده در پایان گرایش بیشتری دارند که بازیکنان قوی‎تری به عنوان "چالش‎برانگیزترین رقبای نمایش‎دهنده" باشند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ابر شطرنج-بازی شطرنج بزرگ در ایران