سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عراقچی: هیأت نظارت بر برجام تاکنون همه موارد را تائید کرده است/استثنای تجار از قانون ویزا گام اول بود


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ سید عباس عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه ششمین نشست هم‌اندیشی معاون و مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌های کشور که امروز یکشنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص کمیته نظارت بر برجام گفت: این کمیته جلسات خود را دارد و تصمیمات را اتخاذ می‌کند.

وی درباره تائید اقدامات طرف مقابل نیز گفت: اقدامات روز اجرایی برجام تائید شده و اینکه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرده،‌بررسی شده است اما از امروز به بعد اگر در تعهدات طرف مقابل ما نقضی مشاهده شود، هیأت نظارت مراقبت می‌کند و تصمیمات لازم را می‌گیرد.

عراقچی با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های بین‌المللی یادآور شد:‌ رشد علم و فناوری در بستر همکاری‌های بین‌المللی افزایش می‌یابد و نباید اجازه دهیم این مسیر یکسویه باشد. باید در یک تعامل دو سویه بتوانیم رشد و پیشرفت فناوری را هر چه بیشتر مشاهده کنیم.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص حضور اساتید خارجی در ایران و عملکرد وزارت خارجه در این خصوص نیز گفت: این موضوع مربوط به خود دانشگاه‌هاست و آنها باید زمینه را فراهم کنند. البته با رعایت ضوابط و شرایط پیشرفت کشور با حضور اساتید ایرانی و خارجی رشد بیشتری خواهد یافت که سیاست وزارت خارجه نیز همین می‌باشد.

عراقچی در خصوص اجرایی شدن قانون ویزا از سوی آمریکا گفت: در این باره دولت آمریکا و شخص آقای کری تعهد کرده به گونه‌ای اجرایی شود که منافع اقتصادی برجام خدشه‌دار نشود. در قدم اول برای تجار و بازرگانان استثنائاتی ایجاد شده و دولت آمریکا اعلام کرده این موضوع مراحل بعدی نیز دارد و ما منتظریم ببینیم ترتیباتی که اتخاذ شده است درست اجرا می‌شود و در اجرای برجام خللی وارد می‌کند یا نه.

وی ادامه داد: در سمینارهای اقتصادی که برگزار شده کمتر مشاهده می‌کنیم که خللی در نحوه حضور شرکت‌کنندگان خارجی ایجاد شده باشد.

عراقچی درباره اجلاس جده نیز گفت: اجلاس جده یک اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی حمله به سفارت عربستان بود. حضور در اجلاس بین‌المللی جده و نشست‌های سازمان همکاری‌های اسلامی در سیاست خارجی ایران مهم است. علیرغم اینکه برخی کشورها به خصوص عربستان سعی کردند در جهت اهداف خود از این اجلاس استفاده کنند.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه موضع ایران در این اجلاس این بود که مسائل مهمتری است که در سازمان همکاری اسلامی باید به آنها پرداخته شود و بحث حمله به سفارت بزرگترین مشکل جهان اسلام نبود، یادآور شد: بیش از یک سال است که دولت فلسطین برای حمله رژیم صهیونیستی به مسجداقصی درخواست اجلاس فوق‌العاده سازمان در سطح سران را داده است که برگزار نمی‌شود اما می‌بینیم در عرض دو هفته نشست فوق‌العاده درباره ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران نیز حمله به سفارت عربستان را محکوم کرده و به دنبال مجازات حمله‌کنندگان است، افزود:‌بسیاری از کشورهای حاضر در نشست نیز تاکید کردند که مشکل امروز جهان اسلام ناشی از تروریسم و فرقه‌گرایی می‌باشد که باید به آنها رسیدگی شود. بیانیه‌ای که اجلاس صادر کرد بیانیه متعادلی نبود و جمهوری اسلامی و لبنان خود را از آن جدا کرده و اعلام کردند که آن را قبول ندارند.همچنین بسیاری از کشورهای دیگر که این بیانیه را قبول داشتند صرفا بابت محکومیت حمله به سفارت عربستان بود و سایر قسمت‌ها مورد پذیرش اکثر کشورها نبود که ما امیدواریم سازمان همکاری اسلامی به مسیر درست خود بازگردد.

عراقچی افزود:‌ در حاشیه مذاکرات دیداری نداشتیم.

انتهای پیام/ق

http://fna.ir/2VTFCO


ویدیو مرتبط :
موارد نقض برجام از زبان عراقچی بعد از نامه رهبر انقلاب