سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جلوی واردات محصولات غیربهداشتی کشاورزی را باید در مرزها گرفت


محمد علی طهماسبی روز شنبه در سی و ششمین گردهمایی سالیانه سازمان حفظ نباتات در بابلسر افزود : اگر نتوانیم مانع ورود محصولات فاقد گواهی بهداشتی یا دارای گواهی تقلبی در مرزها شویم ، در آینده با بحران شیوع آفات و بیماری ها در کشور مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد : اکنون با دخالت دو یا چند مدیرکل در استان های مرزی شاهد واردات انواع محصولات کشاورزی هستیم که مشکل بیماری قرنظینه ای و آفات دارند .
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت برخورد جدی با متخلفان تاکید کرد و گفت : اگر چند محموله دارای مشکل بهداشتی و بیماری را که به صورت رسمی و یا قاچاق وارد نقطه مرزی می شود ، به آتش بکشیم یا نابود کنیم ، متخلفان هوشیار خواهند شد.
وی از جا به جایی انواع نهال و بذر در داخل کشور بدون نظارت سازمان حفظ نباتات انتقاد کرد و افزود : بسیاری از نهال ها و بذرهای جا به جا شده حامل بیماری و آفات است ، اما متاسفانه براحتی در کشور جا به جا می شود .
طهماسبی بر لزوم قرنظینه این نوع محصولات پیش از جا به جایی تاکید کرد و گفت : سازمان حفظ نباتات باید به این مقوله توجه جدی داشته باشد.
** شیوع آفات کشاورزی در شهرها
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از افزایش مصرف سموم شیمیایی در شهرها ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت : در حالی که سازمان حفظ نباتات فقط به فکر خارج از شهرهاست ، شاهد شیوع برخی بیماری ها و آفات در گلخانه ها و محیط های شهری هستیم.
وی به شیوع بیماری سفید بالک در شهر تهران اشاره کرد و افزود : اینکه برخی ها با دوش گرفتن سم پاش در شهرها فریاد سمپاشی کردن سر می دهند، نشانه بی توجهی سازمان حفظ نباتات به وظایفش در حوزه شهری است .
او ادامه داد : امروز بیماری و آفات از جمله مگس میوه و زنجیره خرما در باغ های کشور مهار شده است ، اما شاهد شیوع بیماری در مناطق شهری هستیم.
طهماسبی گفت : سازمان حفظ نباتات باید کانون های آفات و بیماری ها را که اراضی کشاورزی و باغی رها شده ، هستند ، تحت کنترل قرار دهد .
** انگ زدایی از محصولات صادراتی
معاون وزیر جهاد کشاورزی به مشکلات گواهی بهداشتی ، باقی مانده سموم و آفات و بیماری قرنطینه ای در محصولات کشاورزی صادراتی اشاره کرد و گفت : امروز کشور عراق با همه مشکلات بهداشتی ، انگ نداشتن گواهی بهداشتی و وجود باقی مانده سموم را به محصولات کشاورزی صادراتی ما می چسباند .
وی افزود : سازمان حفظ نباتات باید مقابله با بیماری و آفات و پایش سلامت محصولات کشاورزی را در کانون های تولید انجام دهد و محصولاتی اصلی صادراتی کشور مانند مرکبات ، کیوی ، سیب ، زعفران و غیره باید در محل تولید مورد پایش بیماری و آفات قرار گیرند .
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در پایان توسعه کشاورزی گلخانه ای ، توجه به اراضی شیب دار و تسهیل در واردات نهال و پایه ارقام مختلف و بذر را از اولویت های جدی این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد.
سی و ششمین گردهمایی سالیانه حفظ نباتات کشور با حضور معانان زراعت، باغبانی و حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی و مدیران حفظ نبابات جهاد کشاورزی استان ها از امروز در مرکز آموزش بانک کشاورزی در بابلسر آغاز به کار کرد.
در این سمینار سه روزه که اساتید و صاحب نظران و پیشکسوتان حوزه کشاورزی هم حضور دارند ، مباحث مربوط به کنترل آفات و بیماری ها و قرنطینه در پنل های تخصصی بررسی می شود .
قرار است در حاشیه این گردهمایی نمایشگاهی از توانمندی های انجمن های تولیدکنندگان و وارد کنندگان سموم و نیز انجمن تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک برپا شود .
6990/1654

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع واردات محصولات کشاورزی