سهم 89 درصدی گمرک باشماق از صادرات کردستان


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: گمرک باشماق مریوان بیشترین میزان صادرات را در کردستان با سهم 89 درصدی به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، «محمد دره‌وزمی» در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، اظهار کرد: در هفت ماهه سال 250 میلیون دلار صادرات از طریق مرزهای استان انجام شده است.

وی با اشاره به افت و خیزهای صادراتی در استان کردستان، افزود: از این میزان صادرات 0.16 درصد مربوط به مرز سیرانبند، شش درصد گمرک سنندج، 4.5 درصد بانه و 89 درصد مربوط به گمرک باشماق مریوان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به تحلیل آماری و بررسی صادرات در استان پرداخت و ادامه داد: باید در راستای تقویت صادرات و تجارت خارجی در کردستان گام‌های اساسی برداشته شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه موانع پیش‌روی صادرات در کردستان، خاطرنشان کرد: در این کارگروه موانع صادرات به‌صورت ملی و استانی بررسی می‌شود.

دره‌وزمی با بیان این‌که در هفت ماهه سال نسبت به مدت مشابه پارسال، میزان صادرات از نظر وزنی 32 درصد کاهش و از نظر ریالی 2 درصد افزایش داشته است، افزود: گمرک باشماق از بین 114 گمرک فعال صادراتی کشور رتبه 16 را به خود اختصاص داده است.

وی میزان صادرات در هفت ماهه سال را 44 میلیون و 830 هزار تُن برشمرد و افزود: میزان واردات استان در هفت ماهه سال 30.3 میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به افزایش 44 درصدی میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: کل ترانزیت استان در این مدت 2 میلیارد و 149 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان این‌که میزان ترانزیت انجام شده در استان در هفت ماهه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته است، اظهار امیدواری کرد بتوانیم گام‌های خوبی را در راستای افزایش میزان صادرات با برنامه‌ریزی دقیق در جهت بهره‌برداری از مزیت مرزی بودن استان برداریم.

دره‌وزمی با اشاره به تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان به‌مناسبت روز ملی صادرات گفت: این مراسم با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تا پایان آذرماه برگزار شده و در آن از چهار صادرکننده برگزیده تجلیل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هدف از برگزاری این برنامه را ایجاد انگیزه در میان صادرکنندگان نمونه استان اعلام کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش 26 درصدی صادرات کالا از گمرک پارس