تولد پنج درصد نوزادان زنجانی با معلولیت


مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به این‌که کمپین آگاه‌سازی مشاوره ژنتیک از 27 دی‌ماه آغاز به کار می‌کند، گفت: دو تا پنج درصد نوزادان با معلولیت متولد می‌شوند.

«محمد محمدی‌قیداری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: از عوامل عمده و بسیار مهم در بروز اختلالات ژنتیکی، ازدواج‌های فامیلی است. از این‌رو، اگر زوجین در آزمایش‌های پیش از ازدواج خود، مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک را نیز مدنظر قرار دهند به جرأت می‌توان گفت در برابر شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی قد علم کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه اکثر نوزادان مبتلا به اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های صعب‌العلاجی دارند که علم پزشکی فقط قادر است عوارض ناشی از آن را کاهش دهد و در واقع هیچ‌گاه قادر به درمان قطعی نیست. از همین‌رو باز هم می‌توان اذعان کرد پیشگیری به مراتب بهتر از درمان است. این در حالی است که معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و مواردی از عقب‌ماندگی ذهنی شدید در نتیجه اختلالات ژنتیک ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: ازدواج‌های خویشاوندی در ایران به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی منجر شده که در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارد و علت آن می‌تواند تمایل نداشتن اروپایی‌ها به ازدواج‌های خویشاوندی باشد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، سرمایه‌گذاری وسیع و اقداماتی جدی برای سالم‌سازی و به‌سازی نسل آینده انجام می‌شود، طوری که افراد خود را ملزم می‌دانند پیش از بارداری با متخصصان ژنتیک مشورت کنند.

محمدی قیداری خاطرنشان کرد: برای آزمایش و مشاوره ژنتیک نباید فقط نسبت فامیلی مدنظر قرار گیرد، چون ممکن است حتی آن‌هایی که فامیل نیستند نیز در منطقه‌ای زندگی کنند که اجدادشان چند نسل پیش با هم نسبت داشته‌اند. از این‌رو، بهتر است زوجین علی‌الخصوص کسانی که در یک منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند پیش از عقد و اقدام برای بارداری، انجام آزمایش های ژنتیک را پشت گوش نیندازند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: بیماری تالاسمی نیز جزو بیماری‌های ژنتیکی شایع بشمار می‌رود که سالانه بیش از 30 هزار کودک را دچار می‌کند. علاوه‌بر این، اگر برخی اختلالات ژنتیک به موقع تشخیص داده شود می‌توان با رژیم غذایی مناسب جلوی پیشرفت آن را گرفت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بیماریهایی که منجر به معلولیت نوزادان می شود.(1)