انجام اولین کشت نشایی ذرت در کرمانشاه


اولین کشت نشائی ذرت در استان کرمانشاه با رویکردصرفه‌جویی در مصرف آب، در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، اسماعیل پرویزی‌فر مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جریان بازدید از اولین کشت نشایی درت در استان، با اشاره به اینکه کشت نشائی ذرت باعث افزایش عملکرد محصول می‌گردد، افزود: کشت نشائی ذرت باعث صرفه جویی در مصرف آب، تولید مقدار ماده خشک و بیوماس بیشتر به ازای آب مصرفی کمتر، کاهش طول دوره رویش در مزرعه و همچنین صرفه جویی در میزان مصرف بذر می‌شود.

وی با بیان اهمیت کاهش طول دوره رویش ذرت خاطرنشان کرد: کاهش طول دوره رویش باعث کاهش احتمال سرمازدگی اول فصل، کاهش احتمال برخورد دوره گرده‌ افشانی با گرمای شدید و کاهش احتمال برخورد با سرمازدگی آخر فصل می‌شود.

پرویزی فر دیگر ویژگی کشت نشائی ذرت را فرار از خسارت آفاتی مثل آگروتیس و بیماری‌ها، حذف رقابت تغذیه‌ای و نوری در اثر تاخیر در رویش علف‌های هرز، افزایش عملکرد در واحد سطح در صورت اعمال اصول صحیح به زراعی، امکان استفاده از ارقام پر پتانسیل دیررس و میان رس نسبت به ارقام زودرس و... برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به نحوه کشت نشائی، اظهار کرد: نحوه انجام کشت نشائی شامل ایجاد بستر مناسب کشت در فضای باز یا گلخانه، ایجاد محیط مناسب به منظور رشد رویشی تا مرحله سه برگی و انتقال نشاء به زمین اصلی در زمان مناسب( ارتفاع 15 سانتیمتری) بدون ایجاد استرس محیطی است.

پرویزی فر در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات متعددی برای توسعه کشت نشائی ذرت و چغندرقند در سال جاری برنامه‌ریزی شده گفت: برنامه‌ریزی شده تا تعداد زیادی از کشاورزان پیشرو از مراحل کاشت نشاء در دانشکده کشاورزی و مزارع کشاورزان نشاء‌کار بازدید بعمل کنند تا بتوانیم زمینه توسعه این نوع کشت را فراهم کنیم.

وی افزود: در سال زراعی جاری برای کشت نشائی شش هکتار ذرت و هشت هکتار چغندرقند برنامه‌ریزی شده است.

پرویزی فر یکی از برنامه‌های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه را ارزان کردن قیمت نشاء عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه قصد داریم با تامین دستگاه‌های نشاء کار و آموزش کشاورزان، کشت نشائی را در سطح استان افزایش دهیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کشت ذرت - راهنمای باغبانی