سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توانمندسازی تشکل های زنان راهبردی کلیدی در تند شدن آهنگ توسعه کشور


جمعی از نمایندگان سمن های زنان و خانواده منطقه مرکزی کشور که در هشتمین کارگاه آموزشی تقویت همکاری های تخصصی شبکه ای سازمان های مردم نهاد زنان و خانواده در اراک شرکت کرده اند در گفت و گو با ایرنا دیدگاه های خود را در حوزه سمن ها ، مشکلات و مطالبات آنها بیان کردند.
آنان بر این باورند که توان و همت زنان در مشارکت های مردمی به مراتب بیشتر از مردان است و این قشر تاکنون گام های بلندی در عرصه های مختلف برداشته اند.
عضو موسسه کیمیای سبز استان مرکزی گفت: سمن های تخصصی زنان ظرفیتی بالقوه است که باید با برنامه های هدفمند در کنار اهداف دولت نقش آفرینی کند و تجربه ثابت کرده است که زنان در تشکل های مردمی بیشتر از مردان وقت می گذارند و امور مختلف را با دقت و حوصله بیشتری انجام می دهند که باید از این ویژگی بیشترین بهره برده شود.
زهره حسینی افزود: سمن ها ابزاری در دست دولت برای انجام برخی امور نیستند بلکه سرمایه ای در کشور هستند که در کنار دولت باید در مسائل توسعه نقش آفرینی کنند، بنابراین تضعیف سمن ها زمانی پیش می آید که وابسته به دولت شوند و باید از این آفت فاصله بگیرند.
وی بیان کرد: دولت یازدهم در سه سال فعالیت خود نشان داده که به صورت واقعی برای ارتقاء جایگاه و توانمندسازی سمن ها گام برمی دارد و در این راستا تشکل های مردمی نیز باید حضور در سیاست های راهبردی و نظارت بر امور را تقویت کنند و از امکانات هم برای اهداف مشترک نهایت بهره را ببرند.
عضو موسسه کیمیای سبز استان مرکزی ادامه داد: فعالیت در تشکل های مردمی به صورت داوطلبانه و خودجوش است و این مهم نه تنها برای دولت ضرری ندارد و هزینه بر نیست بلکه یک توان قوی کارشناسی است که امور را تسهیل و روان می کند.
عضو موسسه زنان نواندیش شهرری نیز گفت: زنان در دو سنگر اجتماعی و خانواده نقش آفرینی می کنند و تشکل های زنان و خانواده، درد و مشکلات مختلف جامعه را بیشتر لمس و درک می کنند و باید از توان آن ها در سامان آسیب های اجتماعی، نهادینه کردن اخلاق و فرهنگ سازی نهایت بهره برده شود.
مریم مرتضوی افزود: سمن ها امکان تکیه بر توان مردمی است که دولت باید آن را بشناسد و راه گسترش آن را هموار کند و سمن های زنان در این مسیر نقش بسیار موثر و کلیدی را در تربیت نسل پویا و متعهد، همراستایی توان جامعه برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و تصمیم های کلان نظام و دولت می توانند ایفا کنند.
وی بیان کرد: دولت یازدهم به توانمندی تشکل های مردمی و فعالیت زنان در ترمیم مشکلات و کاستی ها و پیشبرد امور واقف است و اینکه در هرم تصمیم سازی دولت در آموزش شبکه سازی سمن ها سرمایه گذاری شده ظرفیتی مهم و فرصتی طلایی است.
عضو موسسه زنان نواندیش شهرری ادامه داد: این موسسه مردمی در زمینه کارآفرینی، ازدواج، پیشگیری از طلاق و آموزش فعالیت دارد و تاکنون موفقیت های زیادی را در جامعه هدف داشته و امروز نیاز در پیوستن به سایر سمن های زنان و خانواده را در اهداف مشترک و به منظور اثرگذاری عمیق احساس می کند.
مرتضوی اظهار کرد: انتظار است زمینه فعالیت تشکل های مردمی بیش از پیش فراهم شود و از بسیاری از سخت گیری ها در این راستا جلوگیری شود.
وی گفت: جامعه ایرانی تشنه آموزش و مهارت ورزی برای بارور شدن است و این مهم تنها زمانی به صورت اثرگذار خواهد بود که سمن ها در فعالیت های آموزشی و فکری و مهارتی تمام قد حاضر شوند و ظرفیت های عظیم آنان در این خصوص مورد غفلت قرار نگیرد.
عضو موسسه کانون مهر خانواده تهران گفت: زنان همواره در تمامی مراحل در عرصه های مختلف کنار دولت بوده اند اما این بار به مدد ابتکار دولت یازدهم می خواهیم در قالب سمن های تخصصی تقویت همکاری ها را تجربه کنیم و با فکر و ایده مردمی در کنار دولت برای اعتلای کشور بکوشیم.
فائزه مسعودی افزود: همانطور که مقامات دولت اعلام می کنند آسیب های اجتماعی یکی از چالش های اساسی است که روند توسعه را با معضلاتی مواجه می کند و سمن های زنان و خانواده به خوبی می توانند در این عرصه نقش آفرینی کرده و پای کار باشند.
وی اظهار کرد: زنان با توجه به ماموریتی که در تربیت فرزندان و مدیریت خانه دارند با تمام وجود معضلات اجتماعی را لمس می کنند و بهتر می توانند پیوست های اصلاحی و جبرانی در ترمیم آسیب ها را پی بگیرند.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب امسال را با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده اند و این موضوع باید در هم افزایی توان سمن های زنان و خانواده نیز نمود عملی بیابد و آثار آن به صورت تغییر رفتار مصرف در خانواده ها، ارتقای فرهنگ کار و تلاش و مشارکت بیشتر زنان در امور پژوهشی و کار آفرینی رخ بنمایاند.
مسعودی بیان کرد: تشکل های بانوان از دولت انتظار سرعت بخشی به تصویب لایحه حمایتی سمن ها را که سال ها بلاتکلیف مانده است، دارند.
عضو موسسه کانون مهر خانواده تهران ادامه داد: فقدان ساختار شبکه سمن ها و آشنایی اندک لایه های اجتماعی از کارویژه و توان تشکل های اجتماعی یکی از مهمترین مشکلات است.
مسعودی عنوان کرد: این موسسه در زمینه اقتصاد مقاومتی و تلاش بانوان کارآفرین، پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر جدید و آموزش های پیشگیرانه به دانش آموزان فعالیت دارد و از امور خودجوش و داوطلبانه با محوریت اشاره شده از سوی سایر سمن ها استقبال می کند.
مسئول مددکاری موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) تهران نیز گفت: زنان چه در سمن های تخصصی زنان و خانواده و چه در قالب سایر موضوعات در عرصه فعالیت های جمعی و مردمی اثرگذارند و این سرمایه مهمی است که باید بیش از پیش شناخته شده و قدر نهاده شود.
اکرم سلطان زاده افزود: کارهای زمین مانده زیادی در کشور هست که سمن های زنان و خانواده باید کمر همت را ببندند و آن ها را محقق کنند اما برای این مهم نیاز دارند که روزآمد شوند و توانمندی و تخصص خود را بسط دهند.
وی بیان کرد: در موسسه خیریه حضرت فاطمه الزهرا (س) تهران تنها 180 مددکار و 70 نفر در هر نوبت کار از بانوان داوطلب فعالیت دارند و مشکلات و سختی ها سدی برای ادامه راه آنها نیست.
مسئول مددکاری موسسه خیریه حضرت فاطمه زهرا (س) تهران ادامه داد: بیش از یکهزار و 741 خانواده با بیش از چهار هزار و 500 نفر تحت پوشش این موسسه هستند و از خدمات مختلف بهره مند می شوند و اگر این سمن بتواند تشکل های مردم نهاد هم خانواده خود را بشناسد، توان عظیمی را در اثرگذاری فعالیت ها ایجاد خواهد کرد.
سلطان زاده اظهار کرد: از طریق این موسسه تاکنون یکهزار و 746 خانواده در قالب حدود هشت هزار نفر به خودکفایی رسیده اند که این یک موفقیت بزرگ است.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی هم گفت: زنان در پایه گذاری فعالیت های عام المنفعه پیشرو هستند و بی منت و چشم داشت برای امور گام بر می دارند.
پروانه جهانبان افزود: 90 درصد کارهای بهزیستی توسط تشکل های مردمی انجام می شود و این یعنی کمک به دولت و در کنار دولت بودن و می طلبد این رویه در تمامی اموری که به اشتباه در سیطره وظایف دولتی قرار گرفته تعمیم داده شود.
وی بیان کرد: تشکل های مردمی درتمامی دنیا بخشی از پازل تکمیل کننده تصمیم سازی و اجرای سیاست های توسعه هستند و انتظار است با باز شدن فضا در دولت تدبیر و امید به سرعت خود را برای این ماموریت خطیر رشد دهند.
مدیرعامل موسسه خیریه چشمه نور کوثر تهران نیز گفت: نگاه حمایتی دولت تدبیر و امید به تشکل های مردمی قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست و در سایه این نگاه، موفقیت های سمن ها به مراتب بیشتر از قبل می شود.
فاطمه حسینی افزود: دولت تدبیر و امید هر کجا توانسته از سمن ها حمایت کرده و سیاست ریشه ای و زیرساختی را در توانمندی این بخش و ایجاد ساختارهای شبکه ای دنبال می کند.
وی بیان کرد: تشکل های مردمی باید هر چه در توان دارند به کار گیرند و در تمرین حضور فعالانه در امور روسفید شوند و خدمات ارزنده ای از خود به جا بگذارند.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز گفت: تشکل های مردمی عامل پیشبرد برنامه های فرهنگی جامعه هستند.
سیاوش آقاخانی افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید ظرفیت های لازم برای حضور آگاهانه و هوشمندانه همه اقشار جامعه به ویژه بانوان در عرصه های مختلف و حوزه توسعه فرهنگی مبتنی بر برنامه های خانواده محور را فراهم کرده است.
وی بیان کرد: خانه سازمان های مردم نهاد تجربه ای موفق از شبکه سمن هاست که در استان مرکزی با هفت شبکه تخصصی به بار نشسته و شاخه زنان و خانواده آن باید به عنوان حلقه اتصال مردم و دولت در راستای حل مشکلات و آسیب های اجتماعی و همچنین راهبردهای سیاست های این حوزه گام های موثری بردارند.
مدیرعامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد عصاره مشارکت آگاهانه اقشار مختلف جامعه هستند که داوطلبانه و عاش&a


ویدیو مرتبط :
توسعه مدیران راهبردی فرهنگی کشور طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر