علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بلايي که شهاب سنگها بر سر زمين آوردند


مهر/ زمين در طول عمر خود انقراض نسلهاي زيادي را متحمل شده و حالا دانشمندان مي گويند بسياري از آنها به دليل برخوردهاي شهاب سنگي صورت گرفته است.
برآورده شده که طي ۲۶۰ ميليون سال گذشته در هر ۲۶ ميليون سال يک انقراض نسل مهم در زمين روي داده است. در واقع دانشمندان چرخه انقراض نسل هاي گذشته زمين را هر ۲۶ ميليون سال يک بار عنوان مي کنند.
از آن گذشته ايجاد ۵ مورد از ۶ حفره بزرگ ناشي از برخوردهاي شهاب سنگي در زمين طي ۲۶۰ ميليون سال گذشته با انقراض نسلهاي بزرگي همراه بوده است که بدون شک يکي از شناخته شده ترين آنها مربوط به برخورد شهاب سنگي به زمين در حدود ۶۵ ميليون سال پيش و ايجاد حفره اي به بزرگي ۱۸۰ کيلومتر مي شود. در نتيجه آن برخورد اوضاع اقليمي زمين دستخوش تغييرات زيادي شده و به تدريج زمينه نابودي دايناسورها به عنوان گونه هاي جانوري شاخص آن دوران زمين فراهم شد.

محققان دانشگاه نيويورک که اين پروژه مطالعاتي را سرپرستي کرده اند معتقدند همزماني شکل گيري حفره هاي ناشي از برخوردهاي شهاب سنگي و انقراض نسلهاي شاخص يک ۲۶۰ ميليون سال گذشته گوياي وجود رابطه علت و معلولي است و به همين دليل بايد برخوردهاي شهاب سنگي با زمين را عامل اصلي ترين انقراض نسلها بر روي زمين به شمار آورد.

نتايج اين بررسي، نظريه معروف «مرگ از بالا» را تقويت مي کند. بر اساس اين نظريه برخورد سنگهاي عظيم فضايي با زمين منجر به نابودي گونه هاي حياتي بوده است.


ویدیو مرتبط :
نقاط بارش شهاب سنگها در زمین