همکاری ایتالیا و یونسکو برای حفظ آثار باستانی در مقابل تروریست‌ها


ایتالیا و یونسکو برای حفاظت از آثار باستانی و مکان‌های باستان شناسی در برابر حملات تروریست‌ها، یادداشت همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا و آیرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو توافقی را در رم امضا کردند که براساس آن یک نیروی ضربت ایتالیایی و مرکزی در شهر "تورین" برای آموزش کارشناسان حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل خواهد شد.

مقامات اعلام کردند، هنوز هیچ کشوری به عنوان ماموریت اول انتخاب نشده است. اعضای این نیروی ضربت از پلیس ارتش ملی ایتالیا خواهند بود که مدت‌ها با قاچاق آثار باستانی غارت شده مبارزه کرده‌اند.

جنتیلونی گفت: افراط گرایان داعش آثار هنری و باستانی غارت شده را برای تامین مالی تروریست می‌فروشند و مکانهای تاریخی را با هدف پاکسازی فرهنگی نابود می‌کنند.

وی افزود: استراتژی حفاظت فرهنگی در آینده می‌تواند یکی از عناصر مهم و اساسی در مبارزه باتروریسم باشد.

داعش بخشی از بودجه خود را از طریق بازار سیاه اجناس آنتیک به دست می‌آورد. غارت یا تخریب آثار باستانی و مکان‌های باستان شناسی علاوه بر داشتن مزایای مالی برای افراطگرایان، با انگیزه موذیانه‌تری صورت می‌گیرد و حمله‌ای به تنوع فرهنگی و کثرت گرایی محسوب می‌شود.

فعالان سال گذشته میلادی گزارش دادند که تروریست‌های داعش سه اسیر را به ستون‌های رم باستان در پالمیرا بسته و آن‌ها را منفجرکردند. این گروه تروریستی همچنین دیگر بناهای تاریخی در پالمیرا را نابود کرد.

بوکووا در مراسم امضای این توافق گفت: ما شاهد تراژدی تخریب میراث فرهنگی و حملات نظام‌مند و عمدی به فرهنگ هستیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
یونسکو خواستار حفاظت از آثار باستانی عراق