سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش دمای هوای ایران بیش از میانگین جهانی است


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست معصومه ابتکار در دیدار نیکوس کویالیس وزیر کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست قبرس با اشاره به علاقمندی ایران برای گسترش همکاری‌های بین المللی به‌ویژه در زمینه محیط زیست، گفت: ایران علاقمند به برقراری همکاری‌های دو یا چند جانبه در سطح جهانی به منظور ایجاد پلی برای تبادل تجربیات، دانش و فناوری‌های محیط زیستی است.

وی ضمن برشمردن برخی از چالش‌های محیط زیستی ایران، اظهارداشت: ایران و قبرس می‌توانند در زمینه‌های مختلف زیست محیطی همچون تکنولوژی سبز، کشاورزی سبز، تنوع زیستی، تالاب‌ها، مدیریت آب، آموزش، تحقیق و پژوهش، تغییرات آب‌وهوا، تغییرات جهانی اقلیم همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری تلاش‌های ایران در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و تجربیات کسب شده در این حوزه، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی لازم برای انتقال و اشتراک این تجربیات را دارد.ابتکار ضمن تاکید بر اینکه یکی از تاثیرات منفی تغییرات اقلیم و گرمایش زمین در ایران تشدید طوفان‌های گرد و غبار با منشا داخلی و خارجی است، تصریح کرد: عراق و عربستان دو منطقه جغرافیایی هستند که عمده منشاءهای خارجی گرد و غبار در ایران از آن جا نشات می‌گیرد. هر چند امروزه دامنه این گرد و غبار تا غرب آسیا و شمال آفریقا گسترش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به اقدامات برخی از کشورهای درگیر با پدیده گرد و غبار، گفت: چندین کشور از جمله استرالیا، اتریش، صحرای بزرگ آفریقا با این طوفان‌های گرد و غبار مواجه بوده‌اند که به طور مثال در کشور ایتالیا از رم و با فاصله 5 کیلومتری این طوفان‌ها توسط تجهیزات پیشرفته مانیتورینگ و از این طریق موفق به پیش بینی و نزدیک شدن طوفان‌های گرد و غبار و جلوگیری یا کاهش آسیب‌های احتمالی این طوفان‌ها شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به اینکه منشاء غالب طوفان های گرد و غباری ایران، عراق و سایر کشورهای همسایه است، می‌توانیم در این زمینه و همچنین مدلینگ سیستم ملی آب‌وهوایی همکاری‌هایی داشته باشیم.

ابتکار توسعه و رونق انرژی‌های پاک و نو و کاربردی کردن این انرژی‌ها در بخش‌هایی همچون صنعت را از دیگر اولویت‌های زیست محیطی ایران برشمرد و اضافه کرد: در ایران 71 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب شده داریم که 10 هزار و پانصد مگاوات آن برق- آبی و 500 مگاوات آن خورشیدی و بادی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باقی مانده ظرفیت نیروگاهی ایران گازهای طبیعی ( نفت و گاز) است، گفت: برنامه دولت حمایت از انرژی‌های نو و پاک است و هم اکنون در بخش خصوصی سه هزار مگا وات انرژی‌های نو تولید می‌شود.

وی با اشاره به اهداف ایجاد صندوق ملی محیط زیست، اظهارداشت: یکی از هدف‌های اصلی حمایت از پروژه‌های زیست محیطی همچون حفاظت و احیای تالاب‌ها، دستیابی به اهداف توسعه پایدار، کشاورزی سبز، حفاظت از پارک های ملی، حفاظت از مواد غذایی، انرژی پاک است.

ابتکار کشاورزی پایدار و سبز، حفظ و احیاء تالاب ها، مدیریت فاضلاب و پساب در شهرها، حفاظت و صیانت از پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده را از جمله زمینه‌های مشترک همکاری میان دو کشور نام برد و گفت: یکی از اقدامات پایلوت ایران در زمینه اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی در حومه دریاچه ارومیه و به منظور احیاء این دریاچه صورت گرفته است که با توجه به اهمیت مدیریت منابع آب در بحث کشاورزی بویژه با توجه به تاثیر به سزایی که بر محیط زیست خواهد داشت، در حال برنامه ریزی برای تسری این الگو به سراسر کشور هستیم.

وی در خصوص مدیریت زباله شهر تهران نیز با بیان اینکه سیستم کمپوست و بازیافت زباله در تهران وجود دارد، افزود: فرآیند مدیریت تولید انرژی بوسیله سوزاندن زباله نیز حائز اهمیت است چرا که تکنولوژی کمپوست برای شهرهای کوچک بسیار مفید است و طی مدت زمانی حدود دو ساعت می توان خروجی ارگانیک داشت که البته نیاز به تکنولوژی گرانقیمت نیز ندارد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره ای هم به بزرگترین دریاچه جهان یعنی خزر داشت و گفت: ایران بهره‌مند از جزایر بسیاری است و در جنوب کشور جزیره‌های مرجانی و جنگل‌های حرا وجود دارد.ایران از تنوع زیستی جانوری و گیاهی بسیار ارزشمند و غنی برخوردار است.

**پیشنهاد قبرس برای امضاء یادداشت تفاهم با ایران در راستای توافق نامه پاریس

نیکوس کویالیس وزیر کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست قبرس با اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه‌های مختلف زیست محیطی  همچون کشاورزی سبز و هوشمند و توافقنامه پاریس،پیشنهاد داد تا ایران و قبرس یادداشت تفاهمی در راستای توافق نامه پاریس به امضاء برسانند.

وی افزود: با توجه به توافق نامه پاریس، قبرس باید تغییراتی در کشاورزی خود به وجود بیاورد و فعالیت‌های خود را بر کشاورزی سبز و پایدار متمرکز کند؛ باید فعالیت‌ها و استانداردها در زمینه تغییرات اقلیم افزایش یابد و البته این کار دشواری است.

وزیر کشاورزی، توسعه روستایی و محیط زیست قبرس با بیان اینکه قبرس نیز با طوفان‌های گرد و غبار به ویژه در صحراهای خود مواجه است، گفت: قبرس نیز همچون ایران از مشکلاتی مشابه در زمینه تغییرات آب‌وهوایی رنج می‌برد.

کویالیس  با بیان اینکه قبرس نیز همچون ایران اهداف و برنامه ریزی‌هایی در زمینه توسعه انرژی‌های الکتریسیته، برق، نو و پاک دارد، یکی دیگر از زمینه‌های مناسب همکاری میان دو کشور را همکاری برای توسعه و رونق انرژی‌های پاک و نوین برشمرد و اظهار داشت: تمرکز برای تولید 50 درصد انرژی مورد نیاز از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر و کاربرد آن در صنایع از جمله اهداف قبرس در این زمینه است.

وی مدیریت زباله، زباله های شیمیایی، مدیریت مواد زائد خطرناک که تحت کنوانسیون های جهانی قرار دارند را از دیگر زمینه‌های مناسب همکاری برشمرد و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی قبرس در این زمینه تجربیات وعملکرد خوبی دارد و مایل به گسترش همکاری‌ها و تبادل دانش و تجربیات در این زمینه است به ویژه در خصوص تولید انرژی از سوزاندن زباله که تولیداتی نظیرRDF  خواهد داشت.

کولیالیس با اشاره به توضیحات ارائه شده در خصوص مناطق حفاظت شده و اقلیم متنوع و تنوع زیستی گسترده ایران، گفت: ایران می‌تواند سرمایه گذاری خوبی در زمینه گسترش و رونق صنعت اکوتوریسم داشته باشد و قبرس نیز آماده همکاری در این زمینه است.انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
میانگین ایران در مکعب روبیک _ فینال مسابقه جهانی 9.00