رساله محقق ایرانی در موسسه مصالح بنایی آمریکا برنده دو جایزه شد


عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در موسسه مصالح بنایی آمریکا (TMS) در دو حوزه موفق به دریافت جوایز "12 NAMC Outstanding Journal Paper award" و"Outstanding Dissertation Award" شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر سامان بابایی دراباد، عضو هیات علمی تمام وقت عمران سازه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر پرداختن به بحث مقاوم‌سازی دیوارها با مصالح بنایی با مواد کامپوزیت FRCM در ایران موضوعی نو و بکر محسوب می‌شود.

وی به فرسایش سازه‌های بتنی و آماتورهای موجود در آنها بر اثر گذشت زمان و شرایط محیطی اشاره و تصریح کرد: ایجاد مقاومت در این سازه‌ها در چارچوب حدود قید شده در آیین‌نامه‌ها الزامی است.

بابایی با اشاره به استخراج 6 مقاله ISI با ضریب تاثیر بالای 2.5 از این پروژه تحقیقاتی، ادامه داد: در این پروژه تیره‌های بتنی و دیواره‌ها به صورت تجربی مورد آزمایش قرار گرفتند و بر اساس بررسی‌های انجام شده، روش مورد نظر می‌تواند تا 60 درصد مقاومت سازه‌ها را بازگرداند.

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افزود: از دیگر فعالیت‌های انجام شده می‌توان به ایجاد ارتباط بین روش FRPM و FRCM و نمایش این ارتباط از طریق رسم گراف اشاره کرد.

وی هدف از رسم این گراف را جلوگیری از شکست بتن و دیوارها با مصالح بنایی از حالت ترد به شکل پذیری بالا عنوان کرد و افزود: بر این اساس می‌توان با بررسی مکانیکی سازه برآورد هزینه و پیش‌بینی رفتار سازه در شرایط محیطی از نشست و شکست احتمالی سازه‌ها جلوگیری کرد.

بابایی اظهار کرد: موسسه مصالح بنایی آمریکا سازمانی مشابه سازمان نظام مهندسی ایران است که همه ساله با بررسی حدود 100 رساله و مقاله فعالان این حوزه، از پژوهش‌های برتر تقدیر می‌کند.

وی عنوان مقاله برتر خود در این سازمان را مقاوم‌سازی دیواره‌ها با مصالح بنایی تحت بارهای جانبی مانند زلزله خواند و تصریح کرد: رساله دکتری تحت عنوان مقاوم سازی دیواره‌ها با مصالح بنایی غیرمصلح توسط اف‌.آر.سی.ام تحت بارهای جانبی و داخلی نیز موفق به دریافت جایزه از سوی این سازمان شد.

بابایی ادامه داد: در این پروژه مشخصات تیر، ستون و دال‌های بتنی محاسبه و بررسی شد.

بابایی با اشاره به همکاری این پروژه با یک شرکت ایتالیایی تصریح کرد: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با گسترش، ارتباطات با صنعت، نوشتن پروپوزال‌های استاندارد و تجهیز آزمایشگاه‌ها می‌تواند جایگاه علمی تحقیقاتی خود را ارتقاء دهد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعطای جایزه به رساله پژوهشگر ایرانی در فرانسه - سال ۱۹۶۱