مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



چرا خان‌طومان سقوط کرد


به گزارش «شیعه نیوز»، با وجود هشدارهای مکرر دولت سوریه درباره بدعهدی و پیمان‌شکنی گروه‌های امضا کننده توافق آتش‌بس با نظارت روسیه و آمریکا، این گروه‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت، بار دیگر آن را نقض کرده و این بار در یک توطئه هدفمند و با ایجاد اتاق جنگ مشترک که افسران اطلاعاتی کشورهای حامی آنها به‌ویژه ترکیه و عربستان آن را مدیریت می‌کنند، با سوء‌استفاده از پایبندی ارتش سوریه به آتش‌بس، هجوم بی‌رحمانه‌ای را با سه‌هزار تروریست مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های اهدایی رژیم آل سعود و دیگر حامیانشان به خان طومان آغاز کردند که در نهایت به اشغال مجدد شهرک خان طومان منجر شد،‌ شهرکی که چند ماه پیش از اشغال آنها آزاد شده بود.

روسیه که با هدف کمک به حل سیاسی بحران سوریه ایده آتش‌بس را مطرح کرده است، دولت سوریه را متقاعد کرد با آتش‌بس موافقت کند و دولت سوریه هم برای نشان دادن حسن نیت خود و با هدف حفظ جان شهروندان، با آتش‌بس البته به‌صورت مشروط موافقت کرد و در عین حال حق پاسخ دادن به هرگونه بدعهدی تروریست‌ها را برای خود محفوظ دانست.

ارتش سوریه حتی با وجود حملات بی‌رحمانه گروه‌های تروریستی به محله‌های مسکونی حلب که صدها کشته و مجروح به جا گذاشت، بار دیگر برای نشان دادن حسن نیت خود با تمدید آتش‌بس موافقت کرد، آتش‌بسی که قرار بود از جمعه هفدهم اردیبهشت مجدداً برقرار شود، ولی این آتش‌بس تنها چند ساعت دوام آورد و  آمریکا طرف دیگر توافق آتش‌بس که بر گروه‌های تروریستی مسلح نفوذ و سیطره دارد، در ظاهر پایبندی این گروه‌ها به آتش‌بس را اعلام کرد، ولی در عمل این توافق را پوششی برای این گروه‌ها قرار داده و با کمک رژیم سعودی، قطر و ترکیه زمینه تجهیز و آماده‌سازی 3 هزار تروریست و حمله سازماندهی‌ شده و گسترده آنها به‌فرماندهی جبهه تروریستی النصره ــ گروهی که آمریکا آن را در کنار داعش در فهرست تروریستی بین المللی قرار داده است ــ به خان طومان را فراهم کرد که متأسفانه در این هجوم ناجوانمردانه شماری از نیروهای شجاع مردمی به شهادت رسیدند.

نکته واضح در تحولات حومه حلب، حمایت گسترده ترکیه از گروه‌های تروریستی است به‌طوری که این کشور گذرگاه سرّی به‌طول دو کیلومتر به‌جای گذرگاه باب السلامه برای آنها باز کرده است تا کار انتقال سلاح‌های سنگین و تانک و زره‌پوش از خاک ترکیه به روستای حوار کلس در شمال شرقی شهر اعزاز تسهیل شود.

اقدام ترکیه در پی درخواست گروه‌های تروریستی لواء السلطان مراد، احرار الشام، جبهه النصره و فیلق الشام از این کشور برای باز کردن گذرگاه دیگری به‌جای باب السلامه صورت گرفت، این مسئله به دخالت مستقیم ترکیه در تحولات سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی در حومه شمالی حلب اشاره می‌کند.

گروه‌های تروریستی از طریق پخش و ترویج شایعات فراوان در شبکه‌های ارتباط اجتماعی همچون سیطره بر شهرک‌های خلصه، حمیره و معراته برای ایجاد ناامیدی و سرخوردگی در ملت سوریه و تأثیرگذاری بر روحیه ارتش سوریه تلاش می‌کنند که ارتش سوریه با قاطعیت این شایعات و ادعاها را تکذیب کرده است. گروه‌های تروریستی همچنین مدعی اسیر کردن چند رزمنده حزب‌الله در درگیری‌های خان طومان شده‌اند که رهبران حزب‌الله با تکذیب این ادعا تأکید کردند این شایعات در چارچوب جنگ روانی علیه ارتش سوریه و همپیمانان آن قرار دارد.

حامیان گروه‌های تروریستی در رسانه‌های پرتعدادشان برای سرپوش گذاشتن بر نقض مستمر آتش‌بس و حملات تروریست‌ها به محله‌های مسکونی، مدعی حمله ارتش سوریه به اردوگاه آوارگان در حومه ادلب شده بودند که فرماندهی ارتش سوریه با تکذیب این ادعا تأکید کرد اطلاعات موثق نشان می‌دهد برخی گروه‌های تروریستی به‌دستور کشورهای حامی خود که برای همه شناخته شده هستند، مکان‌های غیرنظامی را به‌عمد هدف قرار می‌دهند تا تلفات بیشتری در غیرنظامیان به جا بگذارند و ارتش سوریه را به ارتکاب آن متهم کنند.

نکات و ملاحظاتی درباره آخرین تحولات میدانی سوریه

چرا «خان‌طومان» مجدداً به اشغال تروریست‌های تکفیری درآمد؟

ــ سوء‌استفاده گروه‌های تروریستی از موقعیت و وضعیت آتش‌بس اعلام شده در سوریه به‌ویژه در حلب که تنها یک روز پس از اعلام آن در روز جمعه، حمله این گروه‌ها به خان طومان انجام می‌شود.

ــ گروه‌های تروریستی همچون جیش الاسلام موسوم به ارتش عربستان در سوریه، احرار الشام، فتح الاسلام و جند الاقصی که توسط آمریکا و کشورهای دنباله‌روی آن به‌دروغ به‌عنوان گروه‌های معارض میانه‌رو اعلام شده‌اند و مورد حمایت قرار می‌گیرند، اعضای خود را از جبهه‌های مختلف سوریه به منطقه خان طومان فراخواندند که گفته می‌شود تعداد آنها به سه هزار نفر می‌رسد.

ــ تحویل تجهیزات و جنگ‌افزارهای جدید و پیشرفته مثل موشک‌های تاو و کورنت آن هم به‌صورت انبوه و گسترده به این گروه‌ها از سوی حامیانشان به‌ویژه عربستان سعودی.

ــ فراخوانی و جمع‌آوری تروریست‌های مسلح تمام گروه‌ها از مناطق مختلف سوریه به منطقه خان طومان تحت پرچم جبهه النصره و سوء‌ استفاده از مشکلات اساسی آتش‌بس از جمله تعریف و معین نبودن جغرافیایی گروه تروریستی جبهه النصره.

 مشکلات اساسی آتش‌بس اعلام‌شده در سوریه

ــ تعریف نشدن و معین نبودن جغرافیای پراکندگی جبهه النصره، به‌ویژه در ادلب و حلب، موجب شده تا گروه‌های تروریستی دیگر با پرچم جبهه النصره اقدام به عملیات و نقض آتش‌بس کنند.

ــ نبود تضمین طرفین برای آتش‌بس که یک طرف دولت سوریه است و به آن پایبند است، ولی طرف دیگر مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی مختلف هستند که به آتش‌بس پایبند نیستند.

ــ نبود ناظر بین المللی آتش‌بس

هوشیاری ارتش و نیروهای مردمی سوریه در جلوگیری از توسعه‌طلبی گروه‌های تروریستی و حملات آنها

با توجه به نقض آتش‌بس آشکار توسط گروه‌های تروریستی تکفیری، این حق برای دولت و ملت سوریه محفوظ است که با گروه‌های تروریستی و ناقض آتش‌بس با قاطعیت برخورد کنند.

آماده‌شدن ارتش سوریه برای بازپس‌گیری خان‌طومان

هرچند تروریست‌های تکفیری با سوء استفاده از پایبندی ارتش سوریه به آتش‌بس در یک توطئه حساب شده و پوشش رسانه‌ای و نظامی آمریکا و متحدانش، شهرک استراتژیک خان طومان را اشغال کردند، ولی ارتش سوریه و متحدانش از آماده شدن برای بازپس‌گیری این شهرک خبر داده‌اند و در اولین گام توانستند شهرک معراته در جنوب حلب را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند.

خبرنگار تسنیم به نقل از یک منبع میدانی در سوریه گزارش داده است نیروهای ارتش و همپیمانان آنها برای بازپس‌گیری شهرک خان طومان که باندهای تروریستی جیش الفتح با حمایت جبهه النصره چند روز پیش آن را اشغال کردند، آماده می‌شوند. نیروهای ارتش و همپیمانان در حال پیشروی در جبهه حمیره به‌سمت شهرک خان طومان تحت پوشش هوایی و توپخانه‌ای هستند.

این منبع تأکید کرد بازپس‌گیری خان طومان با توجه به اهمیت راهبردی آن در ورودی‌های حلب و حومه ادلب و مشرف بودن آن بر جاده حلب به دمشق و نزدیک بودن آن به مناطق مهم تحت کنترل ارتش که تروریست‌ها نتوانسته‌اند به آن نزدیک شوند، به زمان نیاز دارد.

منبع سوری گفت نیروهای ارتش و همپیمانانش توانستند طی مدت کوتاهی، جبهه خان طومان را از دیگر جبهه‌های ملتهب که تا شهرک العیس در جنوب امتداد دارد، جدا کنند.

داده‌‌های میدانی به دست داشتن دولت ترکیه و حاکمان عربستان و قطر و دخالت مستقیم آنها در حمله تروریست‌های تکفیری به خان طومان اشاره می‌کند که به اشغال آن منجر شده است.

البته خان طومان تنها سه درصد از کل مساحت جغرافیایی مناطقی را شامل می‌شود که نیروهای ارتش سوریه پیش از آتش‌بس در حومه جنوبی آزاد کرده‌ بودند، نیروهای ارتش و همپیمانان آنها طی سه ماه اخیر بیش از 70 درصد حومه جنوبی حلب را از لوث  تروریست‌های تکفیری آزاد کرده بودند و شکی نیست که بازپس‌گیری خان طومان با توجه به موفقیت‌های گسترده اخیر ارتش و متحدانشان در جبهه‌های حلب، مأموریتی دشوار و غیرممکن نیست و در آینده‌ نزدیک شاهد بازگشت مجدد خان طومان به آغوش کشور سوریه خواهیم بود.

مهمترین پیام سقوط خان‌طومان

این‌که گروه‌های تروریستی مسلح هرگز اعتقادی به آتش‌بس ندارند، چون آنها اساساً برای اجرای طرح‌های خطرناک و فتنه‌افکنانه اردوگاه صهیونیستی آمریکایی تکفیری وارد سوریه شده‌اند تا سوریه یکی از مهمترین  اضلاع محور مقاومت را در هم بشکنند و به‌زعم خود اسباب فروپاشی محور بازدارندگی و مقاومت را فراهم کنند.

این‌که ملت سوریه و ملت‌های مسلمان به این حقیقت بیش از گذشته توجه کنند که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست، آمریکا در ظاهر برای ملت سوریه اشک تمساح می‌ریزد و مدعی تلاش


ویدیو مرتبط :
شهدای شب یلدا شهدای خان طومان / روایتی عاشقانه از فتح خان طومان سوریه